Gå til innhold

Pris på hus avhengig av ant. eksponeringer?


Anbefalte innlegg

Som emnetittelen viser, lurer jeg litt på forholdet mellom prisen på et brukt kamerahus og antallet eksponeringer det har hatt.

 

Hva er øvre grense/område for antall eksponeringer før man bør redusere prisen betraktelig, og omvendt? Tenker at dette kan være greit å vite både som selger og som kjøper. Går jo alltids an å sjekke denne siden for å finne omtrentlig pris, men den sier jo ingenting om antall eksponeringer. Har også denne siden med statistikk over antall eksponeringer før lukkeren tar kvelden.

 

For dyrere modeller vil forventet totalt antall eksponeringer være høyere enn for de billige - kan man da for eksempel si at et 1Ds MkII med 20 000 eksponeringer (ca. 10 % av forventet antall) vil være lite brukt, mens tilsvarende tall for et 450D vil være 2500 (ca. 10 %)?

 

Grunnen til at jeg har begynt å tenke på dette, er at jeg har et Nikon D80-hus liggende som jeg vurderer å selge. Det ble kjøpt i 2008, men har kun hatt ca. 3500 eksponeringer (ca. 8 % av forventet antall). Bruktprisen ligger på ca. 2500 kr, i følge denne siden, men jeg bør vel kunne legge meg litt over? Er jo selvfølgelig ikke så mye penger å hente i dette tilfellet, men prinsippet kan bli mer relevant med kjøp/salg av dyrere modeller.

 

Takker for alle svar/meninger rundt dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel,det er markedet som bestemmer.

 

Hvis du setter prisen til 3500.- med 2000 eksponeringer eller 2500.- med 10.000 eksponeringer,tror jeg det billigeste blir solgt først da den normale bruktkjøper av denne type kameraer ikke bryr seg nevneverdig angående antall eksponeringer.Vil heller si at et mindre antall eksponeringer er en gulerot for å få solgt kameraet fortere.

Lenke til kommentar

Om jeg skulle kjøpt et brukt D80 så hadde jeg ikke brydd meg nevneverdig om det var tatt 500 eller 5000 eksponeringer. Så lenge det funker, så er pris det jeg ville fokusert på.

 

Jeg tror heller ikke det er betydningsfult for dyrere PRO modeller, da det nermest er umulig og slite ut disse før de er klare for museum uansett (gitt at det ikke er pressebruk ell. selvfølgelig)

 

 

Lenke til kommentar

10.000 eksponeringer er da ingenting uansett modell/merke. Absolutt ingenting å bekymre seg for; se heller om det ser bra ut og er tatt vare på. Med tempoet jeg har nå runder jeg 10.000 ca 3 ganger i løpet av et år, alle mine kamerahus ser fortsatt ut som de er nye. Joda; litt matt på grepet; men ellers ser de bra ut. Selv om jeg ikke er kjent for å tenke på utstyret når jeg bruker det ;)

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...