Gå til innhold

Kjøpe Canon 60D i USA?


Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe meg et Canon 60D speilrefleks, og da jeg skal til USA i mars vurderer jeg å ta med meg et slikt kamera hjem derfra om det viser seg å være gunstig med tanke på pris. Kanskje tar jeg også med meg et objektiv. Tenker da isåfall på et 10-20mm (sigma f3,5) som jeg har beskjeden men god erfaring med fra jobben sitt utstyr.

 

Jeg lurer derfor på om det er noen her på forumet som har erfaring med å kjøpe utstyr i USA. Tenker da spesielt på om amerikansk utstyr ikke er tilpasset norsk utstyr (eks objektiver, batterier, stativ etc.) Jeg er i grunn interessert i alt dere har av erfaring med slik import.

 

Et viktig spørsmål er om garantien også gjelder her i Norge (eks at en fotobutikk ser over og sender til Canon dersom de er enig i at det er en garantisak).

 

Om noen også skulle ha greie på hvordan selve importen foregår (toll, moms etc.) tas info imot med takk:-)

 

NB: Om noen i tillegg har tips til vidvinkelobjektiv tar jeg gjerne i mot svar. Vurderer også en fast 10mm, selv om jeg forsåvidt har erfart at noe zoom kan være gunstig. Det må ikke være et typisk fisheye der alt blir rundt og rart (selv om man vel må tåle noe forskyvninger).

 

Setter pris på alt av svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vurderer å kjøpe meg et Canon 60D speilrefleks, og da jeg skal til USA i mars vurderer jeg å ta med meg et slikt kamera hjem derfra om det viser seg å være gunstig med tanke på pris. Kanskje tar jeg også med meg et objektiv. Tenker da isåfall på et 10-20mm (sigma f3,5) som jeg har beskjeden men god erfaring med fra jobben sitt utstyr.

 

Jeg lurer derfor på om det er noen her på forumet som har erfaring med å kjøpe utstyr i USA. Tenker da spesielt på om amerikansk utstyr ikke er tilpasset norsk utstyr (eks objektiver, batterier, stativ etc.) Jeg er i grunn interessert i alt dere har av erfaring med slik import.

 

Et viktig spørsmål er om garantien også gjelder her i Norge (eks at en fotobutikk ser over og sender til Canon dersom de er enig i at det er en garantisak).

 

Om noen også skulle ha greie på hvordan selve importen foregår (toll, moms etc.) tas info imot med takk:-)

 

NB: Om noen i tillegg har tips til vidvinkelobjektiv tar jeg gjerne i mot svar. Vurderer også en fast 10mm, selv om jeg forsåvidt har erfart at noe zoom kan være gunstig. Det må ikke være et typisk fisheye der alt blir rundt og rart (selv om man vel må tåle noe forskyvninger).

 

Setter pris på alt av svar

 

 

Hvis man er ute av landet i mer enn 24 timer så kan man ta med seg varer for en verdi av inntill 6000,- inn i Norge uten å måtte betale avgifter på de.

 

Husk på at du mister 5 års reklamasjonsrett på kamera når du kjøper i Usa, og skyt meg om jeg tar feil men mener å huske at Canon kun kjører verdensgaranti på L Optikken sin og ikke kamerahus. Så dette er verdt å ta med i betraktningen.

Lenke til kommentar

Hos B&H photo USA er prisen 5922 Nkr i dagen kurs kun for huset uten objektiv,prisen for bare huset uten objektiv i Norge begynner på 7750.-. Tar du tilbudet på Lefdal til 7995.- inkludert Canon 17-85 IS vil jeg si at det blir dumt og kjøpe fra utlandet,spesielt da du i tillegg mister 5 år med forbrukerrettigheter.

Det tilbudet fra Lefdal virker bra men finner ikke pris på objektivet.

Lenke til kommentar

 

Det tilbudet fra Lefdal virker bra men finner ikke pris på objektivet.

 

17-85 IS er et utgående objektiv,det har blitt byttet ut med 15-85 IS som er mye bedre.

 

Men til en pris som tilsvarer billige 18-55 IS er det et kjempekupp på det tilbudet.

 

Her er standardprisene på 17-85 IS.

 

Da er dette et bra tilbud hvis man får ca 2500,- for objektivet ved videresalg. Har selv 15-85 IS.

Endret av salomo
Lenke til kommentar

Takk for gode svar og tips alle sammen.

 

Jeg må si at det tilbudet på Lefdal høres veldig fristende ut.

 

Det har seg slik at jeg har et Sigma 18-250mm fra før, så da ser jeg tre muligheter:

 

-Selge 17-85mm objektivet da jeg antar at mitt 18-250 dekker dette bra

-Beholde 17-85 og bytte mitt 18-250 på Elkjøp til noe som utfyller 17-85 bra da dette er såpass nytt at jeg kan benytte meg av 30 dagers returrett. Isåfall, hva ville vært et bra utfyllende alternativ til ca 4-5000kr? (da snakker vi telezoom)

-Beholde begge. Men som amatør innbiller jeg meg at jeg ikke merker forskjell nok på dem til at det er vits for meg å beholde begge.

 

Et annet alternativ er selvfølgelig å selge 17-85 og bruke dette på delbetaling av et vidvinkelobjektiv. Det skal jeg uansett ha.

 

Setter pris på innspill fra dere:-)

Lenke til kommentar

Selg alle objektivene og kjøp ett eller to kvalitetsobjektiver i stedet.

 

For å være ærlig, med et så godt kamerahus trenger du bedre optikk! Både 17-85 og 18-250mm er lite skarpe og lyssvake!

 

Jeg anbefaler f.eks:

 

Tamron 17-50mm f2.8 (fin å starte med)

sigma 30mm f1.4

canon 70-200mm f4

canon 50mm f1.8

Lenke til kommentar

 

Beholde begge. Men som amatør innbiller jeg meg at jeg ikke merker forskjell nok på dem til at det er vits for meg å beholde begge.

 

 

Du vil nok ikke merke store forskjellen hvis du ikke har referanser,men kan si deg at det er store forskjeller :)

 

Typisk så er superzoom-objektiver så som Sigma 18-250 sitt et stort kompromiss,vanligvis så blir bildene veldig "utvasket"på de korteste og lengste brennviddene,fokusmotoren er mye tregere en i 17-85 og bruker lang tid på og fokusere,er det ikke sollys kan dette problemet bli enda verre.

 

Du kan selv sammenlingne kvaliteten på disse objektivene,bare dra pekeren over bildet for og se forskjellene,i tillegg kan du forandre brennvidden og blender og og kunne kontrollere hele spektret.

 

Du kommer best ut av dette ved og kjøpe 60D pakka og en telezoom i tillegg,da får du optimalisert det som er grunnen for at man kjøper seg et speilrefleks-system.

Når det gjelder telezoomer er det mange og velge imellom,ville ikke kjøpt et tredjeparts-teleobjektiv under 5/6000.-.

Når det Gjelder Canon sine egne så har du i utgangspunktet tre og velge mellom,de som trondtres nevner.

 

70-200 L f/4 en i serie på fem stykker,går for og være Canon sitt beste,her får du mye for pengene.

70-300 IS et godt objektiv som gir deg et stort brennviddespekter,aberet er at den ikke er like skarp og lyssterk som 70-200.

55-250 IS er omtrent like god som 70-300 IS,ulempen er at den er rimelig bygget og ikke like lang brennvidde,men du får utrolig mye igjen for pengene.

Du får også den nye 70-300 L IS,dette er fortsatt ganske dyrt så ville ventet et halv års tid så prisene får tid til og stabilisere seg.

Lenke til kommentar

(Ufattelig hvor mange på dette forumet som skal til hamburgerlandet ;) USA? Lurer på hvor mange innlegg det har blitt angående "kjøpe ditt eller datt i USA"?)

 

Kjøp i Norge, de 5 årene med garanti/reklamsjonsrett som vi har her er noe folk i USA bare kan drømme om, vi er lenger fremme der og..

 

Og ofte er ikke prisene særlig billigere der over heller når man legger til mva osv.

 

Tor

Lenke til kommentar

"kjøpe ditt eller datt i USA"?)

 

Kjøp i Norge, de 5 årene med garanti/reklamsjonsrett som vi har her er noe folk i USA bare kan drømme om, vi er lenger fremme der og.

 

 

Alt er ikke svart over der,har importert noen nye L-objektiver og ikke tapt en krone ved salg i etterkant selv om jeg har brukt dem et par års tid først.

Men om det er lønnsomt eller ei er det kun kursen som avgjør.

 

Når det gjelder hus og annen som man ikke får minst 2K under Norsk pris, har det ikke noe hensikt.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Stabilisering gir deg to "ekstra" blendertrinn,så når du har fast f/4 hele veien,så det tilsvarer et objektiv med stabilisering på blendertrinn f/8.Men dette er ikke noen fasit,det er så mange faktorer som spiller inn.

 

Sånn som jeg ser det angående telezoomer,har du råd til Canon 70-200 f/4 IS eller f/2.8 så kjøper man de,hvis ikke så er Canon 70-200 f/4 uten IS et godt alternativ men man trenger stativ i noen tilfeller,eller Canon 70-300 med IS,men her må man også bruke stativ i de samme tilfellene.har man ikke penger nok til disse er det bare Canon 55-250 IS som duger i budsjett-segmentet.

Lenke til kommentar

Da blir det antageligvis 70-200 f/4 L med IS faktisk. Av det jeg har lest av review virker det som om folk er veldig fornøyd med denne stabilisatoren, og da jeg ser for meg at jeg kommer til å bruke kameraet mest uten stativ samt også litt i skumring og mørke (så langt det går) tror jeg at jeg kommer til å få nytte av denne med IS. Så får vi håpe prisen betaler seg i lengden. Takk for hjelpen folkens.

Lenke til kommentar

Da blir det antageligvis 70-200 f/4 L med IS faktisk. Av det jeg har lest av review virker det som om folk er veldig fornøyd med denne stabilisatoren, og da jeg ser for meg at jeg kommer til å bruke kameraet mest uten stativ samt også litt i skumring og mørke (så langt det går) tror jeg at jeg kommer til å få nytte av denne med IS. Så får vi håpe prisen betaler seg i lengden. Takk for hjelpen folkens.

 

Tror du gjørt lurt i å spandere på deg god optikk med en gang. L optikk holder seg også veldig godt i pris. 70-200 F/4 IS er vel noe av det beste man får. IS har liten innvirkning på bildekvalitet generelt, men kan være kjekt i skumring og mørke situasjoner slik du nevner.

Lenke til kommentar

(Ufattelig hvor mange på dette forumet som skal til hamburgerlandet ;) USA? Lurer på hvor mange innlegg det har blitt angående "kjøpe ditt eller datt i USA"?)

 

Kjøp i Norge, de 5 årene med garanti/reklamsjonsrett som vi har her er noe folk i USA bare kan drømme om, vi er lenger fremme der og..

 

Og ofte er ikke prisene særlig billigere der over heller når man legger til mva osv.

 

Tor

tja......

alt av entry, dvs hus, objektiver, har liten prisforskjell.

Går man over til mellompriser, slik som objektiver til 10k+ i norske priser, så kan det være litt å hente.

Eksempler:

AF-S 24-70, norsk pris: ca 12400,-, USA pris: ca 9300,-

AF-S 70-200 VRII, norsk pris: ca 16000,-, USA pris: ca 12600,-

Macro Planar 100 f/2, norsk pris: ca 14000,-, USA pris: ca 10800,-

Macro Planar 50 f/2, norsk pris: ca 10000,-, USA pris: ca 7500,-

Er i SG for øyeblikket, og tar man runden der, så finner man plasser som er tett ned imot amerikanske priser. Når jeg reiser hjem igjen så kan jeg gjerne tenke meg å ta med meg ett objektiv, en deal som er 3000,- billigere sammenlignet med norsk pris :thumbup:

Hvor ofte skjer det at man må benytte seg av garanti ordningen? så langt har jeg ikke hatt problemer med utstyret mitt, men jeg behandler det pent :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...