Gå til innhold

Summere sammen tall i excel.


Anbefalte innlegg

Har et Excel dokument med 3 ark. På det tredje arket har jeg satt opp en tabell som regner ut differansen mellom tallene på ark1 og ark2 ved å bruke IMSUB. Det jeg da ikke fatter, er hvorfor ikke jeg ikke kan summere sammen tallene som kommer opp på ark3. skal helt enkelt summere sammen tallene på en rekke til en sluttsum.

 

Uansett formell får jeg bare opp 0. Men taster jeg inne talene selv på ark3, uten bruk av formel summerer den. Viser heller ikke tallene i riktig format, når den regner ut med IMSUB.

 

 

Noen som aner hvordan jeg fikser dette? Helt blank etter å ha prøvd i noen timer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, så ark3 ser også likt ut som de andre to, bare uten noen tall. Da burde det ikke være verre enn at du setter en enkel formel i cellen øverst til venstre i ark3 (av de cellene som skal ha formler). Hvis denne cellen er A2, da skriver du =ark1!A2-ark2!A2 (forutsatt at ark1 faktisk heter "ark1". Deretter kopierer du bare formelen ned til cellen nederst til høyre.

 

Jeg vet ikke hvor mye erfaring du har med Excel så beklager om jeg overforklarer dette, men du kopierer formelen ved å dra i den lille boksen nederst til venstre i cellen du har aktiv. Alternativt så kan du som regel gjøre dette kjapt ved å først markere cellen med formelen øverst til venstre, trykk Shift+Ctrl+Pil Ned etterfulgt av Ctrl+D, så Shift+Ctrl+Pil Høyre etterfulgt av Ctrl+R.

Lenke til kommentar

Parentesene betyr nok ingenting, men når det er mellomrom i arknavnet, da må du ha med en apostrof før og etter arknavnet i formelen. Der du velger ”Tall” er det en egen boks for hvordan du vil at negative tall skal fremkomme.

 

 

takker for tipset. fant det ut nå.

 

Men så har jeg ark3 hvor differansen mellom ark2 og ark1 skal komme opp. Men ønsker ikke at det skal komme opp noe tall før cellene i ark1 og ark2 er fylt ut.

 

formelen jeg bruker er: =HVIS(('Budsjetterte utgifter '!C20-'Faktiske utgifter'!C19)=0;"";('Budsjetterte utgifter '!C20-'Faktiske utgifter'!C19))

 

Men fyller jeg ut bare cellene i ark1 får jeg minus det beløpet jeg fylte inn i ark1 i ark3. Ønsker cellen til å være blank intill tilsvarende celle i ark2 er fylt ut....

 

EDIT: FANT DET UT MED DENNE FORMELEN: =HVIS(('Faktiske utgifter'!C27)=0;"";('Budsjetterte utgifter '!C28-'Faktiske utgifter'!C27))

Endret av inflames662
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...