Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan bruker man grøftelys?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har du begynt å øvelseskjøre som 15 åring??

 

Grøftelys eller tåkelys kan kun brukes når det er tett tåke eller på svingete veier om jeg husker rett. Og da må det være sammen med nærlys.

Det er ikke lov til å kjøre med grøtfelys og nærlys samtidig ellers.

Det eneste unntaket er om man bruker kun parklys og grøftelys sammen.

 

Mærlys er de "vanlige" lysene man kjører med.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Grøftelys eller tåkelys kan kun brukes når det er tett tåke eller på svingete veier om jeg husker rett. Og da må det være sammen med nærlys.

Det er ikke lov til å kjøre med grøtfelys og nærlys samtidig ellers.

Det eneste unntaket er om man bruker kun parklys og grøftelys sammen.

Det er aldri tillatt å bruke tåke-/kurvelys sammen med nærlys (kilde). Det skal være ganske tett tåke før det er tillatt å bruke tåkelys (foran) på kveldstid, og da bare sammen med parklys. Å bruke tåkelys sammen med nærlys motvirker hele effekten (du blir blendet tilbake av tåken og får dårligere sikt), tåkelysene skal vel gi deg bedre sikt når det er så dårlig sikt at du må holde lavere fart uansett.

 

Utenom det kan tåke-/kurvelys brukes sammen med parklys på dagtid som kjørelys.

Lenke til kommentar

Bruksområde for tåke/kurve/grøftelys (dette er samme greia, flere navn på samme ting).

 

Sammen med parklys/markeringslys (ikke nærlys):

- Som kjørelys. På dagtid. (lovlig)

- Som kurvelys. Brukes på svært svingete veier i svært lav hastighet (under ~20km/t), typisk parkeringsplasskjøring. (lovlig)

- Ved ekstremt dårlig sikt i _ekstrem_ tåke eller snøvær i ekstremt lav hastighet (i køkjøringshastighet). (farlig dersom det gjøres feil, men ellers lovlig) HUSK Å SLÅ PÅ TÅKEBAKLYS OGSÅ!!

 

Sammen med fjernlys:

- Som ekstralys ved kjøring i tåke, snøvær for å lyse opp veien for å gjøre plassering i vegbanen mer korrekt.

- Som ekstralys på våt vei. Samme grunn som over.

 

Utdypet to over: Dette gjør at det er mulig å se rett forover og la automatikken få lys nok til å holde bilen korrekt på veien.

 

Sammen med nærlys:

Samme som sammen med fjernlys, men dette er aldri lov i Norge.

 

En veldig enkel forklaring er at tåkelys foran er noe man egentlig ikke har bruk for.

Endret av gxi
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Burde vært MINST 20.000,- + et kraftig ballespark i bot for de med xenon-kit. Hva faen får folk til å tro at det er behagelig for andre å bli møtt av en bil med xenon-kit i nærlys og tåkelys (samtidig tent), i mørket på en våt vei?

Lenke til kommentar

Burde vært MINST 20.000,- + et kraftig ballespark i bot for de med xenon-kit. Hva faen får folk til å tro at det er behagelig for andre å bli møtt av en bil med xenon-kit i nærlys og tåkelys (samtidig tent), i mørket på en våt vei?

 

 

Støtter den! Selvom jeg har ettermontert selv i kjørelysene, men har prosjektor lykter og det sprer ikke så jævlig som reflektorer gjør.

SÅ SINNSYKT morro å møte på jævla 240 rånere med xenon i ALT av lys :/

Lenke til kommentar

Er så absolutt ingen råner. Jeg synes det ser finere ut med tåkelysene på.

 

Hvordan kan du egentlig bedømme det, når du sitter inne i bilen når du kjører? :)

 

For de fleste andre (møtende trafikk) ser det bare teit ut, i enkelte tilfeller også trafikkfarlig.

Vel, jeg har jo sett bilen fra utsiden et par ganger også :)

 

Jeg bruker jo nærlysene når det blir mørkt nok jeg og, men vanligvis så kjører jeg på godt opplyste bygater. Det er ikke sånn at jeg på død og liv skal bruke kun tåkelysene og dermed kun se 3 meter foran bilen hele tiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...