Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Diskusjon om LED pærer


Anbefalte innlegg

omp9 skrev (3 timer siden):

Hei, jeg fikk kaffe i halsen når jeg leste hvor dyrt det er å skifte halogen spotter til led spotter. Jeg har 12 spotter i stua som har sluttet å virke, så jeg vurderte å bytte ut disse til led. Men ellers i huset har jeg også mange spotter, i samme stue har jeg også en annen serie med spotter 5 stk. På badet har jeg 4. Og et annet rom har jeg 10. Altså 31 spotter og 4 dimmere. Ser noen elektrikere har priser på rundt 700 for hver spot, noe som ville blitt nesten 22000! 😰 Det er en ganske heftig pris å betale. I det lange bilde kan jeg aldri se for meg at jeg kan spare inn et slikt beløp på å bytte til led. Er veldig usikker på hva jeg burde gjøre. Finnes det noen andre rimeligere løsninger? Kommer halogen spotter til å forsvinne? 

Fins spotter med GU10 sokkel hvor man kan sette i ledpære, disse er ganske rimelige men hvordan lyset er vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

700 kroner per punkt er ikke så veldig dyrt, avhengig av hva som ligger i den prisen. Installatører betaler jo også noen hundrelapper per lampe, tross alt. Mye av grunnen til at det blir veldig dyrt er antallet punkter, enkelte huseiere går helt bananas med antall downlights i rommene sine. Men for all del, det blir en dyr investering å ta alt sammen, om det er verdt det må man nesten avgjøre selv. Om jeg skulle gjort noe sånt ville jeg tatt det ifm. eventuelle endringer ellers, eller ombygging til smarthus system.

Lenke til kommentar
omp9 skrev (5 timer siden):

Hei, jeg fikk kaffe i halsen når jeg leste hvor dyrt det er å skifte halogen spotter til led spotter. Jeg har 12 spotter i stua som har sluttet å virke, så jeg vurderte å bytte ut disse til led. Men ellers i huset har jeg også mange spotter, i samme stue har jeg også en annen serie med spotter 5 stk. På badet har jeg 4. Og et annet rom har jeg 10. Altså 31 spotter og 4 dimmere. Ser noen elektrikere har priser på rundt 700 for hver spot, noe som ville blitt nesten 22000! 😰 Det er en ganske heftig pris å betale. I det lange bilde kan jeg aldri se for meg at jeg kan spare inn et slikt beløp på å bytte til led. Er veldig usikker på hva jeg burde gjøre. Finnes det noen andre rimeligere løsninger? Kommer halogen spotter til å forsvinne? 

Om det er GU10 sokkel så går det vel å bytte bare pæren til led. I noen tilfeller må kanskje også dimmeren byttes. LED lamper der en ikke kan bytte pæren er noe jeg prøver å unngå.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Simen1 skrev (16 minutter siden):

Jeg er ute etter smalstrålende GU10 LED med Dimtowarm. Har funnet disse med 32° hos SG, men tenkte mer 15-20°.

Noen som vet om det er mulig å få tak i?

Er det noe her av interesse?
https://www.billigvvs.no/Lamper-el-Lyskilder-LED-paere.html?Sokkel=GU10

Hvis "dimtowarm" betyr å endre fargetemperaturen ved å dimme ned så har jeg kun sett på noen E14 pærer, men har ikke kjøpt noen selv ennå med denne funksjonaliteten.

Lenke til kommentar

Takk for tips. Jeg finner bare bredstrålende spot der (36°) så det er ikke så interessant.

Det stemmer at Dimtowarm betyr at fargetemperaturen blir gulere når man dimmer ned. Det gir ekstra koselig stemning, nesten stearinys/bål-stemning når man dimmer ned. Samtidig som man får mer normal hvitfarge når man skrur opp styrken. Utvalget av sånne har tatt seg opp de siste årene og jeg vil definitivt ha det på stua og ved senga.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Aginarikar skrev (1 time siden):

Er selv på jakt etter dette erstatningsproduktet, da gjerne noen som selger enkeltvis på Sørlandet. Trippel pris inkl frakt fra nettbutikk er ikke så aktuelt.

Ja synd at biltema kun har de som erstatter tradisjonelle 18&36w rør. Savner flere erstatnings lyskilder men det ser ut som lysindustrien går mer for armaturer med fast led som ikke er utskiftbare.

Lenke til kommentar
9 minutes ago, PaladinNO said:

Ja det er samme som den i linken fra lysimport, ser det på EAN-nunmeret som slutter på 4499.

Jeg hadde heller gått for et som muligens er litt svakere lydmessig men varmere fargetemperatur 3000K istedenfor 4000K:

https://www.billigvvs.no/substitube-t8-pro-438mm-810lm-54w-830-15w-230v-em-1188354

Men.. altså ikke med 200kr frakt i tillegg 🤓

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Finnes der pærer for takspotter som er mer glatte i overflaten rundt pæren. De fleste jeg sett til nå har alle disse mesh-aktige mønsterene i topografien som jeg mistenker lager brytninger i lysresultatet. 
E.g. hvis jeg ser i retning opp mot takspotten et øyeblikk for så å se en annen vei, så oppstå det ofte sorte flekker i synsfeltet i noen sekunder. 
Jeg finner også det ufordrende å lese både på papir og på sjerm med dette lyset.
Dette skjer skjeldenere med mer tradisjonelle elektriske lyskilder.

Elller kan det være noe annet en disse mønsterene som foråsaker synsfenomenet jeg forsøker å forklare?

Eksempel på mønster,

7106%209048596.jpg

Lenke til kommentar
tanda skrev (3 timer siden):

E.g. hvis jeg ser i retning opp mot takspotten et øyeblikk for så å se en annen vei, så oppstå det ofte sorte flekker i synsfeltet i noen sekunder. 

Elller kan det være noe annet en disse mønsterene som foråsaker synsfenomenet jeg forsøker å forklare?

Jeg har opplevd noe tilsvarende med tv-skjermer med lav flicker rate. Jeg tror kanskje at akkurat det fenomenet er noe med at følsomhet for å detektere flimring er større i utkanten av sysnsfeltet, og sammen med bevegelse så ser vi at kilden ikke er kontinuerlig.

Om det er tilfelle akkurat her vet jeg ikke. LED-lys bruker vel PWM ved ganske høy rate?

-j

Lenke til kommentar
tanda skrev (6 timer siden):

E.g. hvis jeg ser i retning opp mot takspotten et øyeblikk for så å se en annen vei, så oppstå det ofte sorte flekker i synsfeltet i noen sekunder. 

Det virker som du blir blendet på flekker i synsfeltet som har sett på det skarpe lyset.

Flekkvis blending skyldes nettopp det du beskriver. Sterke punkt-lyskilder i synsfeltet. Spot bør siktes og vinkles sånn at man ikke ser direkte inn i lyskilden. F.eks loddrett med relativt smal lysstråle siden man normalt ser horisontalt rundt seg i et rom. En annen mulighet er indirekte belysning. Dvs. at lyskildene / spottene lyser opp matte vegger som i sin tur reflekterer lyset videre i rommet.

Tenk utendørs dagslys: Skyfritt (skarp sol) vs lett overskyet (diffust lys).

Jeg foreslår i første omgang å vinkle og eventuelt omplassere spottene sånn at du slipper å få det skarpe lyset rett i øynene både direkte og via blanke reflekterende flater.

PS. Det finnes egne lysingeniører som kan designe lyset best mulig for din bolig. Det er typisk lysleverandører som leverer til næringsbygg som gjør lysberegningene og selger sine produkter. Eksempelvis Fagerhult, Glamox, Signify, Thorn lighting. I noen deler av industrien er det klare forskrifter og krav til hvordan lys skal være, men hjemme er det fritt fram (du som eier setter kravene). Men det går an å støtte seg på anbefalinger fra Lyskultur. Er du virkelig interessert kan du også finne en hel del gratis programvare på nett for å lysberegne selv. Det tar nok mye tid å sette seg inn i. Blending er et av måltallene man beregner. Jeg har selv drevet en del med dette i forbindelse med veibelysning, der lite blending er et viktig kriterie.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

@knutinh og @Simen1

Takker for innspill og lenker.

Det er kanskje mer som Simen1 nevner at spotten er siktet vertikalt/90 grader. Det er heller ikke så høyt under taket her så jeg får spottene på en måte i øyene. Å dimme ned hjelper ikke så mye her heller.
Da dette er en leie-leilighet så er større omstrukturering antakelig ikke aktuellt med det første.

Vil en annen type spot hjelpe noe? Jeg har ikke mye bakgrunn med dim/takspotter og vet for øyeblikket ikke hvilken egenskap som bør førsøkes endres.

Mulig det hjelper å henge noe mer på veggene.

t.

Utsnitt av stue

spotter.jpg.6e18bd68480bbfe4272fa90ea88394b6.jpg

 

 

Lenke til kommentar

Det er mulig å bytte til mer smaltstrålende spotter sånn at lyset går mer loddrett. En lignende mulighet er å sette en sort metallring (pepperkakeform-aktig) rundt spotten slik at du får mindre "sidelys". En ulempe med det er at du risikerer mer varme og kortere levetid på LEDen. Man får også kjøpt spotter med "dype" lyskilder innebygd, for mindre blendingseffekt. Det ser stilig ut og gir lite blending, men det er nok en lite aktuell investering for en leietaker.

Spotter er fint, men det er ikke til å komme unna at det kan gi blending om man får de rett i synsfeltet. Andre typer lyskilder gir et mer diffust lys. F.eks vanlig kontorbelysning, LED-striper, stålamper med oppoverlys, og kupler med diffus / hvit overflate. Diffust lys kalles flatt lys og virker mer sterilt og institusjonspreget enn spotter. Mindre hjemmekoselig.

I ditt tilfelle ville jeg valgt mer smalstrålende spotter, dimmet de litt ned og brukt f.eks bordlampe, stålampe med enten oppoverlys eller spotter som kan rettes mot veggen, eller diffius lampeskjerm. Selv en julestjerne eller lyslenke kan hjelpe på for å få mindre blending.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei.
Jeg har nylig renovert leiligheten min og da byttet ut samtlige taklamper til nye/mer moderne som jeg synes passer bedre.
I den sammenheng må jeg naturligvis gå til innkjøp av en hel del (30-40) nye lyspærer med sokkel E27.
Hvor anbefales det at man kjøper det fra og er det nevneverdig forskjell i lys/levetid fra forskjellige produsenter eller er det ca likt?
E27 sokkel med LED, helst 6-8W (800-900ish lumen).

Lenke til kommentar
wampster skrev (24 minutter siden):

Hvor anbefales det at man kjøper det fra og er det nevneverdig forskjell i lys/levetid fra forskjellige produsenter eller er det ca likt?
E27 sokkel med LED, helst 6-8W (800-900ish lumen).

Jeg handler LED-pærer fra forskjellige steder, så når en pære går og jeg skifter den har jeg ingen oversikt over hvor den kom fra og hvor lenge den har vært i bruk (kanskje noe jeg burde begynne med). Men jeg sverger til pærer fra Philips eller Osram.

Kjøpte for en tid tilbake (25. januar 2022) en haug av disse hos Proshop:
https://www.proshop.no/LED-lyspaere/Osram-LED-lyspaere-CLASSIC-BASE-E27/2856721

3 stk. til 90 Kr. så forventer ikke det beste, men jeg har ikke skiftet noen av de ennå.

Et alternativ fra Philips:
https://www.billigvvs.no/philips-corepro-led-standard-8w827-60w-e27-matt-1021655

Begge alternativene er 2700 Kelvin / varmhvitt lys og CRI 80 (standard for "OK" fargegjengivelse).

Lenke til kommentar
wampster skrev (46 minutter siden):

Står at disse ikke kan dimmes... Finnes det virkelig pærer som ikke kan dimmes? 

Grunnet det lave strømtrekket er LED-dimmere litt mer avanserte enn den gamle typen, så LED-pærer med dimming koster noe ekstra. Jeg trenger ikke pærer med dimming så da bare sparer jeg meg de kronene ved kjøp.

Men det finnes LED-pærer med dimming også hvis det er det du trenger.
https://www.proshop.no/LED-lyspaere/Osram-LED-lyspaere-Standard-10W827-60W-frosted-dimmable-E27/2932697

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...