Gå til innhold

Nytt piano og keyboard straks i hus


Anbefalte innlegg

Piano og synth-trådene synes å være rammet av aldersomssvakhet og har pensjonert seg, ser det ut til. Så jeg tillater meg en egen tråd om emnet:

 

Etter 7 år har jeg endelig tatt meg råd til å oppgradere min keyboardsamling. De som har fulgt med her i kategorien vil huske at jeg hadde et Yamaha P250, et Tyros 1 og et Roland VR-760. De to førstnevnte har nå fått nye eiere, så har også blant annet min Les Paul Supreme og mere til. (Rolanden var også til salgs, men det var visst ingen interesse for den.)

 

Pengene er investert i to nye Yamahainstrumenter:

 

Et CP1 digitalpiano: Akustiske og elektriske pianoer, modellerte, ikke samplede.

 

http://www.youtube.com/watch?v=CuVeKNEqG3k

 

Og et Yamaha Tyros 4 - for alle de andre lydene det kan være kjekt å ha:

 

http://www.youtube.com/watch?v=ekc0nd2ghRw

 

Jeg er som alltid litt ambivalent til Tyros. Lydene er fantastiske, og du har alt i en boks, men du får med en masse autokomp og annet som jeg normalt ikke bruker. Men mye enklere enn å saumfare markedet for ymse lydbiblioteker, og i det lange løp antagelig like billig.

 

Geir :)

 

P.S. Nei, det er ikke meg som spiller på disse videoene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, jeg har erfaringsmessig vansker med å bestemme meg hvis jeg prøver for mange forskjellige. Så jeg velger det jeg vil ha og så fokuserer jeg på det. Edit: Men jeg har sett og hørt det i butikken, og det er jo utrolig morsomt. Spesielt for en gammel mann som meg som vokste opp med alle disse såkalt "retro" lydene.

 

Samme når jeg skal selge: Jeg har en thinline tele hengende til salgs hos Hagstrøm. De hadde skiftet til tykkere strenger og foreslo at jeg skulle prøve den for å høre hvor bra det låt. Men jeg takket nei, jeg var redd for at jeg skulle angre og ta den med hjem igjen...

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Da har jeg hatt dem i hus en dag. Nydelige greier. Foreløpig kjører jeg alt gjennom Tyrosens høyttalersystem. Det funker bra det, selv om det ikke kan måle seg med å kjøre det gjennom studiohøyttalerne. jeg er av typen som ofte setter meg ned for å spille noe minutter når inspirasjonen treffer, og da er det for mye styr å starte opp Mac'en og dra igang hele studioet.

 

En liten advarsel i møkkaværet vi har her på vestlandet: Hagstrøms hyggelige servicemann ga meg haik hjem fra butikken. Han nevnte en kunde som hadde fått to kretskort i sitt elpiano grillet av tordenvær i høst en gang. Trekk ut kontaktene på den slags om det lyner. Eller invester i et overspenningsvern. (Et på sikringsskapet, ikke et til 50 kroner på Clas Ohlsson.)

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Jeg har spilt piano i 45 år, og eid et lite utall av dem, elektriske og akustiske. Allikevel gir dette pianoet nesten samme følelsen som Märklintoget jeg fikk av mine foreldre den gangen, du vet den lille startpakken med 12 svingskinner og 2 rette så man kunne bygge en liten bue og se toget gå rundt og rundt og rundt og synes det var et mirakel på høyde med å reise til månen. (Det var 4 år før måneferden dette.)

 

Foreløpig har jeg ikke engang lest boka eller sett på alle mulighetene. Det er nok å bare slå det på å spille noen strofer. (Siden jeg så siste halvdelen av Fame her om dagen går det i "Out here on my own", har visst fått den på hjernen.)

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men jeg takket nei, jeg var redd for at jeg skulle angre og ta den med hjem igjen...

 

 

easy as pie! Instrumenter er ikke til for å selges... Har solgt tre gitarer og savner to av de veldig hardt... Inspirasjonen man får av de forskjellige instrumentene er stor og viktig.

 

Ah nostalgien er til å ta og føle på med andre ord =) CP1 er vel noe av det ypperste av kremen.

 

Hva syntes du om Clavia Nord Stage forresten? Jeg står mellom det og Korg SV-1....

Lenke til kommentar

Nord er sikkert det fornuftige valget, det du gjør med hjernen. Korg'en velger du med hjertet. :)

 

Jeg holdt på å kjøpe et Nord Stage forrige gang. Det som stoppet meg var en liten detalj: Knappene for å sette slidere for orgelet var uvante og krøkkete. Så jeg ente opp med VR-760 istedet, siden det hadde gode gammeldagse drawbars. (Edit: Løsningen på Tyros 3 og 4 med slidere fungerer faktisk ganske bra til formålet.)

 

Jeg er en analog mann i en digital tidsalder. Jeg fryder meg over alle lydene i Tyros'en, men gi meg et Schimmel flygel istedet så skal jeg gjerne klare meg uten...

 

Edit: Jeg kjøper ditt syn på inspirasjon og instrumenter. Og det er mye jeg angrer på at jeg har kvittet meg med i årenes løp: Min gamle analoge synth, min DX7-II, you name it. Men fruen forlanger at denne hobbyen skal være selvfinansierende, så da har jeg ikke så mange valg. Skal jeg kjøpe så må jeg selge. (Til gjengjeld ga hun meg Mac'en til studioet i presang.)

 

Geir :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Er du fornøyd med VR-760'en? Ser egentlig ganske høvelig ut, de brettene der. Har du noen formening om lydene i forhold til Nord?

 

Vegard

 

*følgende baserer seg på personlige erfaringer og personlige preferanser*

 

For min del så synes jeg 760 blir et instrument som prøver å presse litt for mye inn i en pakke for en litt for høy pris.

 

Pianofronten vil jeg ikke si så mye om lydmessig, men jeg synes tangentene er for lette.

 

Orgelbiten har en fantastisk lydmotor (vi snakker VK-8 motoren, den er herlig), men tangentene blir hakket for tunge, og innstillingene litt for kronglete plassert.

 

"synth"-biten blir litt for spinkel, eller helt på bærtur i lydbildet, for ikke å snakke om det labre utvalget.

 

Og i det store og det hele synes jeg brukergrensesnittet er litt for tungvindt, og bærer preg av et ønske om å presse inn lassevis av forskjellige synther på litt for liten plass.

 

Men så spiller jeg hovedsaklig på klonehjulsorgel i form av en Roland VK-7, som jeg ikke kan annet enn å rose opp i skyene. I tillegg har jeg et Roland RD-300 fra sent 80-tall som piano, en Yamaha CS2x og en Roland U220 racksynth.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hva er forskjell på keyboard? og piano? og MDI keyboard og vanlig keyboard elektrisk?

 

Keyboard blir mest en fellesbetegnelse på alle tangentinstrumenter, den beste oversettelsen blir vel egentlig klaviatur.

 

Et piano er et jævelsk stort og tungt akustisk tangentinstrument med herlig klang, men du har sannsynligvis sett en del av dem fra før av. Det finnes et utall keyboard der ute som kun har til hensikt å elektronisk etterligne akustiske pianoer.

 

De fleste elektroniske keyboard har midi-støtte.

Et rent midi-keyboard har ingen innebygde lyder, og brukes hovedsaklig til styring av softsynther.

 

Et "vanlig" keyboard kommer gjerne med et utall forskjellig lyder å velge mellom, i et utall fasonger, og med et utall andre mer eller mindre nyttige funksjoner; som f.eks. rytmer, autokomp, arpeggiator, sanntidsvisning av flott grafikk mens du spiller osv...

Lenke til kommentar

Skal du kun bruke det med PC'en og piano marvel så kan du kjøpe et midi keyboard. Da kan du legge pengene i å få best mulig tangenter istedet for å få en masse lyder som i en synth. Ulempen er at du må starte opp PC'en og programmet hver gang du skal spille, og at du ikke kan ta keyboardet med deg uten å ta med PC'en. (Du kan, men da får du jo ingen lyd.)

 

Så spørs det litt om du bare vil lære å spille på tangenter, eller om du faktisk vil lære deg å spille piano på ordentlig. Et billig keyboard gir ikke samme følelsen som et piano, så du selv om du lærer hvor du skal plassere fingrene så lærer du ikke så godt hvor hardt du skal slå dem an og så videre.

 

Var jeg deg så ville jeg kjøpt et rimelig elektronisk begynnerpiano med innebygget lyd og med midi-kobling. Nå har jeg ikke noen personlig erfaring med begynnerinstrumenter (Når jeg begynte å spille fantes det ikke elpianoer for begynnere.) Men kanskje noe sånt som Yamaha NPV60. Da har du innebygget lyd også, og kan sette deg ned å spille når inspirasjonen og lysten kommer.

 

Hvor mye penger vil du bruke på det?

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Skal du kun bruke det med PC'en og piano marvel så kan du kjøpe et midi keyboard. Da kan du legge pengene i å få best mulig tangenter istedet for å få en masse lyder som i en synth. Ulempen er at du må starte opp PC'en og programmet hver gang du skal spille, og at du ikke kan ta keyboardet med deg uten å ta med PC'en. (Du kan, men da får du jo ingen lyd.)

 

Så spørs det litt om du bare vil lære å spille på tangenter, eller om du faktisk vil lære deg å spille piano på ordentlig. Et billig keyboard gir ikke samme følelsen som et piano, så du selv om du lærer hvor du skal plassere fingrene så lærer du ikke så godt hvor hardt du skal slå dem an og så videre.

 

Var jeg deg så ville jeg kjøpt et rimelig elektronisk begynnerpiano med innebygget lyd og med midi-kobling. Nå har jeg ikke noen personlig erfaring med begynnerinstrumenter (Når jeg begynte å spille fantes det ikke elpianoer for begynnere.) Men kanskje noe sånt som Yamaha NPV60. Da har du innebygget lyd også, og kan sette deg ned å spille når inspirasjonen og lysten kommer.

 

Hvor mye penger vil du bruke på det?

 

Geir :)

Hei

er Casio WK-200 et bra piano? tenkte og kjøpe det siden den går ned til 2 000 kr

 

 

tenkte og spille denne låten

og flere låter og lære med piano marvel, men vil ha noe som har lyd :)

 

har vitrual piano på PC ikke det beste :no: , Driver på musikk rommet på skolen da :D

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Problemet med billige digitale pianoer er at de ikke har vekt i tagentene, hvis en skal lære seg å spille så lærer en faktis feil fingerteknikk med disse. Et akustisk piano skal ha vekt mellom 48 og 52g på tagentene. Av de digitale jeg har vært borte i - er det kun Roland som ligger innen for denne vekten. Clavinova er for tunge.

 

Skal en begynne på pianokurs, der en lærer med akustisk, så bør en ha akustisk hjemme også. Mekanikken som en bruker på akustisk er meget forskjellig fra det en har på de digitale, så sant en ikke kjøper et dyrt med akustisk-mekanikk i da..

 

Så min anbefaling er : Kjøp akustisk, hvis en vil leke seg med lyder, få silent-system bygd inn i det akustiske. Da får man i "pose og sekk".

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg ville kjøpt noe slikt som et Roland Stagepiano, pass på at det har PHA-III. De brukbare starter på i overkant av 10 tusen og fortsetter oppover et godt stykke. Fryktelig mange ting som er produsert av nyere musikk låter elendig og umusikalsk på grunn av latency og PC hele veien. Det er helt tragisk. Selv relativt store artister. Det er noe med milisekundene som feiler, og det er akkurat som jeg er den eneste som greier å høre det. Analog tape er veien å gå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...