Gå til innhold

i7 LGA 1156 oppgradering. ca 4000.


Anbefalte innlegg

Hei der. Sitter med en PC jeg ikke lenger mener holder mål, i allefall på enkelte punkter.

 

Pr. idag sitter jeg med en Core 2 duo E6750 klokket til 3.2ghz, stødig plantet på et ASUS P5Q Deluxe HK, i kombinasjon med 4gb Crucial Ballistix PC8500 brikker og et HD5870 skjermkort koblet opp til en Samsung 2443BW 24" skjerm på 1920x1200.

 

Merker at prosessoren henger etter i en del applikasjoner i tillegg til at to kjerner rett og slett ikke lenger holder mål, samtidig som jeg ønsker å få utnyttet skjerkortet og skjermen som holder en høyere nivå enn resten av PCen. Har satt opp en liten liste, men etter Core 2 og Conroe prosessorene datt jeg helt av HW lasset, og har ikke holdt meg noe serlig oppdatert.

 

hadde satt stor pris på tilbakemedlinger på oppsett, spessielt HK og prosessor i forhold til LGA 1366 og andre modeller. har null peiling her. sist jeg kunne noe om HK var det DFI-Lanparty nF4 Ultra-D som var kongen på haugen. Sier vel kanskje sitt :p.

 

https://prisguiden.no/profil/lister/121466#

 

Skal jeg overklokke? Ja. Hvor mye kommer helt ann på hvor fornøyd jeg er med ytelsen fra før av.

Senere oppgradering? Har hatt nåværende system med unntak av skjermkort og HK siden 2007. de ble byttet pga moduler som døde. Ikke spessielt viktig men greit om sokkelen på HK ikke går ut av produksjon neste uke...

SLI/Crossfire? kanskje. Isåfall med et annet 5870 og en sterkere PSU, men prioriterer ikke dette og det er veldig usansynlig.

Pris? som sagt rundt 4k, men jeg er åpen for både billigere og dyrere oppsett dersom det kan være fordelaktig.

Bruksområde? Spill, film, musikk, surfing. spesifikt Bad Company 2, Crysis 2, Shogun 2 total war, Men of War assault squad og Vietnam, Mass Effect 2 og 3 osv osv. Alle nyere og krevende spill bør gå lett i 1920x1200.

 

På forhånd takk, og god jul!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

var jeg deg ville jeg smørt meg inn med en boks tålmodighet og venta på Intels Sandy Bridge som kommer nå på nyåret. LGA 1155 som vel skal overta etter LGA 1156.

 

Ser du ha valgt ett 1156 oppsett, som du selv nevnte var du ikke interessert i noe som kanskje fases ut i nærmeste fremtid.

 

På den annen side har du et ATI 5870 kort nå. Og etter hva jeg har lest rundt forbi så skal 5xxx serien fases ut til fordel for 6xxx serien til ATI.

 

Alt dette fører jo til at du i verste tilfelle sitter igjen med komponenter som ikke kan oppgraderes i xfire eller på annet vis. Derfor konkluderer jeg med at hvis du skal ha ett litt fremad rettet system som kan holde en stund bør du nok også vurdere oppgradering av skjermkort.

Endret av Phyltre
Lenke til kommentar

Ville også ha ventet til begynnelsen av 2011, mest sannsynlig januar til at Intel's nye Sandy Brigde CPU'er kommer. Disse blir sikkert litt dyrere enn ditt budsjett på 4000kr, men da vil også få bedre ytelse, eller du kan få f.eks. nåværende i7 på 1366 eller 1156 til finere priser enn nå. Tror ikke du trenger å oppgradere skjermkort enda. Det er en komponent som topper det som du har nå, og du vil ha glede av lenge. Anbefaler deg å vente til 1155 og Sandy Brigde. Har også hørt noe om at det er vanskeligere å overklokke dem, men ytelse ut fra lekkede benchmarks burde være god nok i lange baner!(kan hende de benchmarkene ikke reflekterer CPU'ens egentlige kraft).

 

Uannsett ønsker jeg deg en God Jul og Ett Godt Nyttår og håper du blir fornøyd med oppgraderingen samme hva du tar! :D

Lenke til kommentar

Enig med Phyltre. Vent til Sandy Bridge lanseres den 5. januar. Skal visst være en del bedre på spill.

 

Når det kommer til skjermkortet så tror jeg du klarer deg fint ut 2011 med HD 5870 og 1920x1200 dog ikke på maks instillinger. Tror at du vil få bedre ytelse viss du venter til AMDs 7xxx serien eller Nvidias 6xx serie kommer ut. Blir nok på denne tiden neste år eller før.

 

EDIT: Viss du skal overklokke cpu må du huske på å kjøpe enten core i7 2500k (3,4 Ghz no hyper-threading)

eller core i7 2600k (3,4Ghz hyper-threading)

Disse har da uløst multiplikator (derav "K")

2600k er en del dyrere enn 2500k. Eneste forskjell er vel hyper-threading..

Endret av Bezzzy
Lenke til kommentar

Bytte av skjermkort er uaktuelt på dette tidspunkt. Det blir for dyrt, og av det jeg har sett er det ikke noe voldsomt ytelsessprang med de nye kortene. dersom jeg skulle vurdert det måtte det ha vert noe tilsvarende det kvantespranget som 8800 GTX leverte, og det fungerte utmerket til det døde i april og jeg kjøpte nåværende..

 

Etter det jeg har lest er også den størte forskjellen mellom sandy bridge og nåværende modeller overgangen til 32nm prod. teknikk istede for 45nm, og det er lite å tjene på de i forhold til nåværende i7 med untak av varmeutvikling. Hadde vært fint om noen kunne tatt seg bryet med å forklare i korte trekk hva som gjør det verdt å vente på SB, for jeg ser ærlig talt ikke greia.. Forskjellen var ikke så stor når intel gikk fra 65nm til 45nm, og jeg sliter litt med å skjønne hva annet enn integrert GPU, som jeg forsåvidt hadde klart meg fint uten, som er så relolusjonerende med den..

 

Ellers takk for tips.

Lenke til kommentar

SB ser blir for dyrt i denne omgang. Kjøpte et lignende setup som det i OP med en NOCTUA NH-D14 kjøler i tillegg, så hopper jeg på en komplett ny PC til neste jul.. sattse på at man har litt dimmepenger til overs, og går for S 2011 eller hva faen det var da. Har ikke så mye valg da min stakkars E6750 døde for 2 timer siden :S merkelig timing.. Ellers takk for tips.

Endret av SWAT dude...
Lenke til kommentar

Du ville nok ikke merke den helt store forskjellen i alle spill, men jeg har etter reviews og dømme er den ganske kraftig i forhold til dagens prossesorer og overklokkingspotensialet til Sandy Bridge (etter det jeg har lest og sett) er noe som virkelig vil gi deg valuta for pengene. Nå hadde du jo ikke noe valg, så da vil jeg si at du har gjort et bra valg med tanke på hva du kjøpte. Kunne nok kjøpt core i5 760 og overklokket den, men det er ikke så veldig my penger det er snakk om.

 

Du vil i alle fall ha en god nok gaming-rig for det kommende spillene :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...