Gå til innhold

Utfordringer på forumet 2011


Anbefalte innlegg

Vi som deltok på fototreffet til AKAM i Oslo idag diskuterte følgende.

 

Skulle man ha opprettet en tråd med utfordringer som ikke tar all tid og som man ikke må levere bilder hele tiden?

 

Tanken er at det legges ut en eller flere spesifike utfordringer. Disse blir så stående i ca 2 uker før man må levere sitt bidrag. Resten av forumgjengerne kan så stemme på sin favoritt. Det at man evt ikke leverer en runde er ikke til hinder for at man leverer neste gang.

 

Et forslag som vi kanskje kan benytte er:

3 forskjellige utfordringer legges ut den 1. hver måned.

Etter 14 dager settes det opp en avstemming som varer 1 uke.

Man har pause ut måneden og vinneren kan nyte seieren frem til neste måned da ny utfordring settes opp.

 

Hva synes dere andre på forumet om en slik ordning. Innspill tas imot med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ettersom jeg var med i diskusjonen tidligere i dag, så er jeg er for Gorgats gode ide.

 

For at det ikke skal bli alt for kaotisk, så må det opprettes egne tråder for innleveringene og avstemning. Og så bruker vi hovedtråden til presentasjon av utfordringene og diskusjon rundt disse.

 

Jeg kan tenke meg at "oppgavene" er litt mer finurlige og åpen for fortolkning enn det som har vært i de mindre utfordringene og brukerkonkurransen. Oppgavene må også stiles slik at alle som har et kamera har mulighet til å delta.

Lenke til kommentar

Så dette blir en erstatning for konkurransene?

Både ja og nei. Her skal ikke innsender være anonym - man poster bildene selv. Og det burde være mulig å få igang konkurransen igjen hvis vi klarer å få igang en sponsor slik at vi får premier.

 

Kan da kanskje like så godt bruke konkurranse-forumet til disse jevnlige utfordringene, da, for å skille trådene ut fra månedsutfordringene?

Jeg kan heller tenke meg en egen tråd til månedsfestene og uke 50mm. Det er de som skaper mye trafikk.

Lenke til kommentar
Etter 14 dager settes det opp en avstemming som varer 1 uke.

Man har pause ut måneden og vinneren kan nyte seieren frem til neste måned da ny utfordring settes opp.

Det er dette som gjør det til en konkurranse. Er det ikke mer naturlig å legge det i det forumet, eller er det bare den ene brukerkonkurransen som skal ligge der?

Jeg har ingen sterke meninger for det ene eller det andre. Det stemmer at det blir en kåret vinner eller tre i hver runde. Men det er ingen premier. Men det er jo ikke noe nytt ...

 

Har dere noen tanker om hva slags oppgaver/utfordringer som vi bør legge oss på?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Her er mitt forslag til teksten for utfordringen - innspill ønskes.

 

Månedens utfordring - Januar 2011

 

Dette er en utfordring der du skal løse tre fotografiske oppgaver.

 

Oppgavene er:

1. Første oppgave

2. Andre oppgave

3. Tredje oppgave

 

Bildene må være tatt i tidsrommet lørdag 1. januar - lørdag 15. januar kl. 22:00

 

Innleveringsfrist er lørdag 15.01.11 klokken 22:00. Det vil da bli opprettet en avstemningstråd som vil være åpen frem til lørdag 22.01.11 klokken 22:00

 

Regler:


  1.  
  2. Du kan levere maks et bilde per. oppgave.
  3. Du velger selv hvor mange av oppgavene du ønsker å løse.
  4. Du står fritt i tolkningen av oppgaven.
  5. Du må være fotografen bak bildet (selv ha trykket på utløseren.), og det må være tatt i den aktuelle tidsperioden.
  6. Bildets lengste side skal ikke være mer enn 1280 piksler (anbefalt max 1024 piksler vertikalt) og filstørrelsen maksimalt 800kB.
  7. Deltagerene gir Akam.no rett til å publisere bildet i den hensikt å promotere utfordringen.

Endret av tomsi42
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ingen dårlig ide. Dette minner litt om "Challengen" som er på DPreview sitt Canonforum. Selvsagt vil et slik utfordring på Akam ha en annen utforming, og selvsagt være uavhengig av kamerasystem, men jeg har hatt stor glede av å følge med (i perioder) på det som vises der. DPr... sin "challenge" legger ikke bildene inn i diskusjonen, men benytter ett eksternt lagringsmedium (PBase), fordelen er selvsagt at man kanskje ikke trenger å begrense seg så mye i filstørrelse, men bakdelen (fordel for noen) er at det kanskje ikke blir så mye diskusjon rundt bildene.

 

En liten "artig" vri med DPreviews forum-utfordring er at det er "vinneren" av en utfordring som bestemmer temaet for neste utfordring.

Lenke til kommentar

Ingen dårlig ide. Dette minner litt om "Challengen" som er på DPreview sitt Canonforum. Selvsagt vil et slik utfordring på Akam ha en annen utforming, og selvsagt være uavhengig av kamerasystem, men jeg har hatt stor glede av å følge med (i perioder) på det som vises der. DPr... sin "challenge" legger ikke bildene inn i diskusjonen, men benytter ett eksternt lagringsmedium (PBase), fordelen er selvsagt at man kanskje ikke trenger å begrense seg så mye i filstørrelse, men bakdelen (fordel for noen) er at det kanskje ikke blir så mye diskusjon rundt bildene.

Vi har nok hentet inspirasjon fra mange hold ;)

 

Jeg kjenner at jeg er lunken til å bruke en ekstern site til bildelagringen. Når det nye galleriet kommer på plass, så vil vi nok vurdere å bruke det.

 

En liten "artig" vri med DPreviews forum-utfordring er at det er "vinneren" av en utfordring som bestemmer temaet for neste utfordring.

En ikke fullt så artig vri, er at vinneren også må sette opp gallerier, tråder og modere osv. Det er slik vi arrangerte fotokonkurransen her før. Det var mange som syntes det var en dårlig ide.

 

Men at vinnerene kan komme med forslag til kategorier er noe vi kan

Lenke til kommentar

"Quote Tomsi42"

Her er mitt forslag til teksten for utfordringen - innspill ønskes.

 

Månedens utfordring - Januar 2011

 

Dette er en utfordring der du skal løse tre fotografiske oppgaver.

 

Oppgavene er:

1. Første oppgave

2. Andre oppgave

3. Tredje oppgave

 

Bildene må være tatt i tidsrommet lørdag 1. januar - lørdag 15. januar kl. 22:00

 

Innleveringsfrist er lørdag 15.01.11 klokken 22:00. Det vil da bli opprettet en avstemningstråd som vil være åpen frem til lørdag 22.01.11 klokken 22:00

 

Regler:

 

* Du kan levere maks et bilde per. oppgave.

* Du velger selv hvor mange av oppgavene du ønsker å løse.

* Du står fritt i tolkningen av oppgaven.

* Du må være fotografen bak bildet (selv ha trykket på utløseren.), og det må være tatt i den aktuelle tidsperioden.

* Bildets lengste side skal ikke være mer enn 1280 piksler (anbefalt max 1024 piksler vertikalt) og filstørrelsen maksimalt 800kB.

* Deltagerene gir Akam.no rett til å publisere bildet i den hensikt å promotere utfordringen.

 

 

Skrevet i dag, 13:44

Dette innlegget har blitt redigert av tomsi42: i dag, 13:44

"unqoute"

 

Jeg har ingen store problemer med dine forslag, men jeg ville ikke begrenset tidsperioden så sterkt som det du foreslår. Jeg kunne tenke meg en noe mindre streng begrensing her. Hvis noen har bilder (blinkskudd?) som de selv mener passer innenfor oppgitte temaer men som er tatt noe tid tilbake så synes jeg ikke at slike bidrag burde utelukkes. Hvis utfordingen blir en slags konkurranse, så kunne man kanskje ha en kategori "uten for konkurranse" for slike bidrag.

 

(Beklager "feilaktig" qouting, men jeg den orignale qoutingen forsvinner så snart jeg begynner å skrive. Og det er uansett hvilken nettleser jeg bruker, noen som har en ide til problemet? Problemet gjelder desverre også manglende forhåndsvisning, men begge problemene er kun på diskusjon.no ikke i andre forum)

Lenke til kommentar

Jeg liker forslaget som det ligger nå. Jeg synes litt av poenget er å få et sprark bak til å faktisk fotografere nå, ikke til å sette seg ned og browse gamle høydepunkter. Og å få inn i hjernebarken etterhvert at ny måned, er nye oppgaver, og på to uker så bør man kunne svare på en, to eller kansje alle tre. Det blir spennende å se hvordan det fungerer!

Lenke til kommentar

Ser gøy ut dette. Men skal vi ha "vinnere"?

Tanken var ihvertfall å ha en avstemning etter hver runde; så de som fikk flest stemmer i hver kategori, kan nok regnes som en "vinner". Desverre ingen annen premie enn heder og ære.

 

Tenkte at vi har et enkelt poengsystem (4 poeng for 1 plass, 2 poeng til 2 plass, 1 poeng til 3. plass). Så summerer vi på slutten av året ... Jeg har også tenkt at man må ha stemmer for å få poeng. Slik at hvis det er kun tre entries, og ingen stemer på et av de så deles det ikke ut poeng.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...