Gå til innhold

Skolesystemet i Norge fungerer ikke i praksis!


Sir.abnouy

Skolesystemet i Norge  

148 stemmer

  1. 1. Hva syns dere om skolesystemet i Norge?

    • Veldig bra
      8
    • Bra
      16
    • Sånn passe
      46
    • Dårlig
      45
    • Veldig dårlig
      32


Anbefalte innlegg

Den største feilen er altfor store klasser. Dermed blir det lett urolig, og bråket stjeler mye av undervisningen.

 

På skolen min er dette ikke et problem!

 

Det er kun 12 elever på en klasse.

 

Da skal du vite at maks grensen for yrkesfag er 15 elever per klasse, og på studieforberedende så er det 28 elever per klasse.

 

Jeg glemte skrive at en klasse er delt i 2 grupper. På min gruppe er det 12 elever og på den andre gruppen er det 13 elever. Begge gruppene har undervisning i samme klasse. Bare at vi deler oss når vi har klassens time. En annen er at vi har forskjellige kontanktlærer :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+56132

Da er det 2 ulike klasser. Eneste grunnen til at dere er sammen er fordi dere har fellesundervisning, fordi din og den andre klassen har undervisning i samme fag på samme tidspunkt, derfor er klassene blitt sammenslått.

 

Da jeg gikk på VG2 da hadde vi fellesundervisning i Norsk, Engelsk, Samfunnsfag, Gym og i PTF. Dette gjorde skolen for å spare penger, og klasserommene var store nok til å romme 2 klasser samtidig.

 

Men vi hadde forskjellig kontaktlærer, tillitsvalgt, og fast klasserom. Og vi var alene når vi hadde undervisning i yrkesfaglige programfag, og praktisk arbeid på verkstedet.

Lenke til kommentar

Skolen burde vært mer som utdanning. Det største problemet ligger i at læreren stort sett vurderer deg etter hvor godt hun liker deg. Karakterer burde bare vært satt ved eksamner, og store tentamner som blir vurdert av ukjente lærere, i tilegg kunne det vært enkelte "Multiple Choice" prøver for vipping.

 

 

Dette er helt galt. Rimer ikke med min skolehverdag i det hele tatt. Min gjetning er at du ikke har gjort det så bra, og har problemer med å takle det.

 

Multiple choice er ikke det samfunnet trenger. Det samfunnet trenger er folk som kan tenke selv og gjøre seg opp selvstendige meninger. Det får man ikke med multiple choice prøver. Være kritiske til det de leser i stedet for å godta rått alt som står skrevet, eller blir sagt av lettvinte politikere eller tullinger som skriver på konspirasjonssider.

Endret av Kvassbert
Lenke til kommentar

Skolen burde vært mer som utdanning. Det største problemet ligger i at læreren stort sett vurderer deg etter hvor godt hun liker deg. Karakterer burde bare vært satt ved eksamner, og store tentamner som blir vurdert av ukjente lærere, i tilegg kunne det vært enkelte "Multiple Choice" prøver for vipping.

 

 

Dette er helt galt. Rimer ikke med min skolehverdag i det hele tatt. Min gjetning er at du ikke har gjort det så bra, og har problemer med å takle det.

 

Multiple choice er ikke det samfunnet trenger. Det samfunnet trenger er folk som kan tenke selv og gjøre seg opp selvstendige meninger. Det får man ikke med multiple choice prøver. Være kritiske til det de leser i stedet for å godta rått alt som står skrevet, eller blir sagt av lettvinte politikere eller tullinger som skriver på konspirasjonssider.

 

Du er klar over at jeg skrev eksamener og store tentamener som grunnlag. (muligens enkelte MC prøver for vipping, dette fordi det er likt for alle og totalt anonymt. Store prøver gjør at du er nødt til å komme opp med problemstilling og deretter løse disse.

 

Ikke kom med tull du ikke vet noe om, jeg har bare seksere i fra 1-2 på vgs, utenom spansk (5) og engelsk (5). Skjerp deg.

Lenke til kommentar

DEt er latterlig å hevde at læreren ser på trynefaktor når det gjelder karakterer. Det har ingen rot i virkeligheten. At læreren gir karakterer etter hvor godt hun eller han liker deg? Tullball fra ende til annen.

 

Alle prøver er likt for alle på samme måte som ingen prøver er likt for alle. Noen liker å uttrykke seg skriftlig, andre muntlig f.eks. De som liker å uttrykke seg skriftlig vil alltid har et fortrinn. Dette er ikke noe en får gjort noe med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

DEt er latterlig å hevde at læreren ser på trynefaktor når det gjelder karakterer. Det har ingen rot i virkeligheten. At læreren gir karakterer etter hvor godt hun eller han liker deg? Tullball fra ende til annen.

 

Alle prøver er likt for alle på samme måte som ingen prøver er likt for alle. Noen liker å uttrykke seg skriftlig, andre muntlig f.eks. De som liker å uttrykke seg skriftlig vil alltid har et fortrinn. Dette er ikke noe en får gjort noe med.

 

 

Det finnes mange gode lærere i Norges langstrakte land, men det finnes desverre lærere som ikke er objektive. Har sett noen lærere på VGS som ga elever dårlige karakterer på hver eneste prøve etter dem klagte. Dette var elever som gjorde det meget bra ellers på skolen. Ikke var prøvene dårlige enn ellers. Faget var da Norsk som er vanskelig å holde en objektiv vurdering på...

Lenke til kommentar

Eller kanskje elevene var blitt dårligere? Regner med at elevene konfererte med andre lærere om dette.

Nei, dette tror jeg i liten grad skjer.

Andre lærere ville ikke "gå inn i saken", dette var en lærer som vært lenge på denne skolen. Og dårligere karrakter var bare gitt til dem som hadde klaget/kommentert en fillting på en oppgave. Åja, svarene til dem som klaget var ikke dårligere enn vi andre hadde.

 

Kan også nevne meg selv, som aldri har spessiell god karrakter i norsk, lå vel på en 3 i alle år.

 

Men fikk 5 ett år med en lærer, som kjente broren min fra fotballtreningen....

Endret av runerask
Lenke til kommentar

DEt er latterlig å hevde at læreren ser på trynefaktor når det gjelder karakterer. Det har ingen rot i virkeligheten. At læreren gir karakterer etter hvor godt hun eller han liker deg? Tullball fra ende til annen.

 

Alle prøver er likt for alle på samme måte som ingen prøver er likt for alle. Noen liker å uttrykke seg skriftlig, andre muntlig f.eks. De som liker å uttrykke seg skriftlig vil alltid har et fortrinn. Dette er ikke noe en får gjort noe med.

 

Jeg skjønner at det er lenge siden du har gått på skole, gammern. Vær så snill og hør på folk som har nylig erfaring. Selv har jeg tjent godt på trynefaktor så ikke trekk forhastede konklusjoner.

Lenke til kommentar

Slapp av gammern. Har du hatt det tøft i det siste?

 

Det absolutt viktigste fra vgs er karakterene i og med at jeg har svær liten valgfrihet når det kommer til fag. 9/10 av fagene har jeg null interesse av og bryr meg derav ikke om kunnskapen. I de resterende fagene er begge deler svært viktig.

 

Sikkert vanskelig for deg å forstå, men det er mulig med gode karakterer i kombinasjon med god kunnskap.

 

Tilbake til Trynefaktoren, er det slik at hvis lærerne ikke liker deg får du ikke toppkarakter uansett hvor mye kunnskap du tar til deg.

 

Du er tragisk, gammern

Lenke til kommentar

Morsom fyr du!

 

Du er liksom avhengig av å kalle folk gammer'n hvis du ikke er enig? Dette forteller meg mye om deg, og din modenhet. JEg smiler egentlig litt her jeg sitter!

 

Det er stakkarens måte å diskutere på det vet du, å begynne med name calling.

 

Nok om det! Du vokser det nok av det skal du se. For mange blir slikt borte når en blir kjønnsmoden, med andre blir denne tendensen aldri borte. Hvilken side av denne streken du befinner deg på er ikke godt å si.

 

Når det gjelder dette med trynefaktoren som dere snakker om her, så vil 95 % av den forklares med at det er en grei måte for en elev å bortforklare et resultat en er misfornøyd med. Mye greiere å komme med sånt enn å innrømme for seg selv og andre at jeg er nok ikke bedre.

 

Når det gjelder dette med fag og uinteressant kunnskap innbiller jeg meg at du blir en sørgelig snever samtalepartner. Det er noe som heter almenndannelse, men det har du kanskje ikke hørt om? Slå det opp, eller spør en voksen. Mye av skolegangen handler om at en skal få kunnskap slik at en blir en nyttig samfunnsborger som skjønner hvordan samfunnet vårt henger sammen.

 

Toppkarakter får de som fortjener det på bakgrunn av faglig prestasjon.

Lenke til kommentar

Du har åpenlyst traumatiske opplevelser fra din skoletid, ettersom du anser skolegang som er pålagt tvang. Det skal nevnes at skole er obligatorisk t.o.m. ungdomsskolen, men det vil da være å anse som en gode fremfor noe annet. Det er selvsagt behov for kunnskap blant medlemmene av et samfunn, og tilgang til gratis skole er utelukkende positiv. Det er selvsagt ikke alle som er skapt for skole, og det er helt greit at disse velger å forlate skolebenken etter ungdomsskolen, men alle er avhengig av nødvendig kunnskap. Ikke bare i form av å kunne beherske et språk skriftlig og muntlig, men også for å kunne forstå samfunnet.

 

Du trenger ikke å prøve å analysere meg eller min fortid! Jeg baserer meg på de årene jeg gikk på skolen samt alle inntrykk jeg har fått med tiden. Jeg husker nemelig mesteparten av det som hendte. Nå havnet jeg i problemklasser alle årene utenom det siste, men hvor mye det hadde å si kan man spekulere på. Svært mye avhenger nemelig av lærerne. Jeg har vært både borti gode og dårlige lærere samt lærere som aldri noen sinne skulle vært lærere!

 

Nettopp, barneskolen og ungdomsskolen er tvang! Det går ikke ann å komme bort fra noe annet enn at det er TVANG! Og elevene møter helt uverdig behandling i forhold til lærerne! Du snakker også om nødvendig kunnskap, men svært lite av det som forgår i skolen er nødvendig og mesteparten av det er bortkastet!

 

Lærere er vel praktisk talt ikke på skolen og arbeider som frivillige, de gjør det som medlemmer av et samfunn, hvor de yter en tjeneste til berikelse for andre samfunnsmedlemmer. Det er en måte å tjene til livets opphold på, ikke en frivillighetsgreie for å uttøve "maktmisbruk". Når det er sagt vil det være naturlig at læreren påtar seg en lederrolle og krever respekt fra elevene sine, det er en nødvendighet for å få undervisningen til å fungere. Dessuten foregår den obligatoriske skolegangen i de fasene i livet hvor barn/unge er avhengig av rammer og regler - det handler i mange tilfeller om oppdragelse. I de aller fleste sfærer av samfunnet vil du møte autoriteter - det er ikke til å unngå. Det vil være tilfelle om det er snakk om en stilling som butikkmedarbeider på REMA1000 eller som elev på ungdomsskolen.

 

Jo, de velger helt frivillig å bli lærere. Selvsagt er det helt frivillig for dem og maktmissbruk er en del av hverdagen til lærere! De tror at de bare kan komme dit og begynne å bestemme over og herse med elevene som er der UNDER TVANG. De tror at de automatisk har krav på respekt og autoritet. Men det er altså FEIL! I de klassene der jeg gikk fikk lærerne ingen av delene uten å gjøre seg fortjent til det! Du skriver at det dreier seg om oppdragelse, men det er bare å droppe da den slags ikke er skolens ansvar. Dessuten er det bare sunt å få bein i nesa som det kalles og stå imot autoriteter fra tidelig alder av! Det har alltid vært slik at tidene har forandret seg og despoter og diktatorer har før eller siden blitt styrtet! Du trenger ikke å gå lenger enn til Libya og Muammar al-Gaddafi for å få det siste eksempelet på det! Man vil møte på sjefer gjennom livet ja, men de pleier å oppføre seg anderledes ovenfor ansatte enn hva lærere gjør ovenfor elever. Og i det voksne livet er det også frivillig om man vil bli på en arbeidsplass eller ikke. Man trenger ikke å bli værende et sted med en komplett håpløs sjef.

 

Du har åpenlyst ikke enorm innsikt i en læreres arbeid, men det krever arbeid og planlegging for å legge frem undervisningsopplegg. En lærer vil være nødt, i takt med tiden, til å oppdatere seg og tilegne seg ny kunnskap - det meste er sjeldent så sort-hvitt som en ønsker å tro når en står på utsiden. Det er da ingen lek.

 

Læreren har selv søkt seg inn på lærerskolen og deretter som lærer på en skole så de har selv sagt at de vil ha dette arbeidet. Synes de det bli for mye kan de bare slutte! Det er lærernes oppførsel jeg går innpå her. Og lærere må behandles som de fortjener!

 

Selvfølgelig skal lærerne få betalt, og ikke elevene. Elevene får da sin periode i livet hvor de vil motta betaling for de tjenestene de vil yte. En lærerer har studert flere år for å få den tittelen og kunnskapen hun/han besitter. En elev på ungdomsskolen bor hjemme hos foreldre, og har praktisk talt ikke behov for egen inntekt. Ønsker en ikke å fortsette på skole etter videregående, og mener at skolen er et forferdelig sted å være, får man få seg en jobb.

 

Selvfølgelig er det elevene som har krav på betaling da det er de som møter opp under tvang og de som faktisk gjør en innsats og en jobb der! Og bare se på de griske lærerne som oppfordret til boikott av 17maitoget for noen år tilbake da de ikke lenger skulle få betalt for det. Hvorfor skulle ikke elevene få betalt for det? Nei, lærere finnes det ikke mye positivt å si om dersom det finnes noe i det hele tatt...

 

Jeg har ingen kommentarer i forhold til lekser. Der har jeg ikke gjort meg opp en god nok mening til at jeg kan ta et standpunkt. Jeg ser både det positive og det negative ved lekseordningen.

 

Det burde avskaffes eller så burde enhver voksen i jobb også være tvunget til å jobbe etter arbeidstiden!

 

Forøvrig er det alt en langt mer aktiv tråd der jeg har redegjort for synnspunktene mine langt mer detaljert. Anbefaler deg å sjekke her:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1340288&st=0

Lenke til kommentar

I det tilfellet anbefaler jeg deg politikkdelen av forumet. Der florerer det desverre av håpløse skriverier...

 

Men en sak jeg skrev om i den tråden jeg linket til er at det virker som folk er så vant til det systemet som finnes i dag at de ikke lenger klarer å se noen alternativer. Kan du virkelig ikke se for deg noe alternativ til det håpløse skolesystemet som er i dag? Mener du virkelig at det er det eneste som vil fungere?

Lenke til kommentar

Føler spørsmålet er upresist, "skolesystemet" kan man legge mye i, men antar det er snakk om hvor gode skolene er, so here goes..

 

Jeg mener den norske skolen absolutt ikke er dårlig, vi gjør det helt ok, sånn passe, men det er en god del ting som kan bli bedre. Eksempelvis er det, som mange sier, mye prosjekter og stiler. Det virker ikke som Kunnskapsdepartementet har fått med seg at bak spesielt realfagene ligger det utrolig mye terping, gjøre mange oppgaver! Det er en del lærere som ikke er klar over dette heller. Spesielt i realfag bør man kunne forbedre resultater kun ved å kreve at gjennomsnittseleven regner mer! De som er flinke, og tar ting fort, kan få vanskeligere oppgaver. På den må øker man gradvis og terper.

 

Barneskolen: Dårlig

U-skolen: Dårlig

VGS: Bra

Høyere utdanning: Bra/veldig bra.

Relativt fornøyd med barneskolen, men ungdomskolen var ikke utfordrende i det hele tatt. Dårlig.

Så tar det seg opp.

 

1. Det er ikke høyt nok krav om utdanning av lærere. Det burde ikke vært lov med adjunkter i skolen, bare lektorer.

Problematikken er at det kan bli for få lærere.

 

2. Kommunene sparer for mye. Derfor bør fylkeskommuner ta over ansvaret. Hvorfor har Oslo de beste resultatene? Jo, fordi både grunnskolen og VGS styres av samme organ.

Helt enig. Mye kan gjøres ved at det er en instans som ordner alle tre nivåene. Det skaper en gjennomgående oppfølging av elevene, og gir sannsynligvis mindre byråkrati.

Lenke til kommentar

Føler spørsmålet er upresist, "skolesystemet" kan man legge mye i, men antar det er snakk om hvor gode skolene er, so here goes..

 

Jeg mener den norske skolen absolutt ikke er dårlig, vi gjør det helt ok, sånn passe, men det er en god del ting som kan bli bedre.

 

Så og si alt kan bli bedre! Men jeg har alt henvist til mine synnspunkter (ikke fullstendig i det jeg har skrevet her, men i den tråden jeg linket til). Og ang. det du skriver om prøver og testing samt skolens nivå slenger jeg med noen innlegg jeg har lagt ut i den andre tråden:

 

Her undervises barna av ufaglærte

 

Tenk deg at du ønsker å gi poden best mulig start i livet. Så viser det seg at mer enn halvparten av lærerne helt ut ungdomsskolen er ufaglært.

 

Slik er det i Bjarkøy kommune - som er den kommunen i landet som bruker desidert størst andel ufaglærte til å undervise kommunens barn og unge.

 

http://www.nrk.no/nyheter/innenriks/valg/valg2011/1.7756497

 

Bli hjemme, du kan trekke ned skolens test-resultater

 

Det er beskjeden svake elever skal ha fått før nasjonale skoleprøver.

 

http://www.dagbladet.no/2011/08/24/nyheter/skolepolitikk/innenriks/barn/17792840/

 

300 000 nordmenn leser for dårlig

 

Har problemer med å fungere fullt ut i samfunnet.

 

De det gjelder har gjerne slitt med lesing gjennom hele skolegangen, og om de ikke får oppfølging, dropper de ut av videregående skole.

 

Uten eksamen og med svake leseferdigheter ender de da gjerne i arbeidsløshet og uførhet.

 

http://www.dagbladet.no/2011/08/28/nyheter/arbeidsliv/utdanning/17854642/

 

Datteren gråt i garderoben da klassen ble testet

 

Det forteller denne mora på Oslos vestkant.

 

Nå forteller hun om hva som skjedde da datteren høsten 2009 skulle ta en nasjonal prøve i norsk i femte klasse. Mens de andre elevene tok prøven, ble hun sittende alene og gråte i garderoben.

 

Holdt unna prøven

- De hadde ikke tro på henne, og mot sin vilje ble hun holdt unna prøven, sier hun.

 

Reglene tilsier at elever i noen tilfeller «kan» fritas fra nasjonale prøver, men ikke at de «skal» fritas. Forskriftene til opplæringsloven sier dessuten at «eleven sjølv eller foreldra eller dei føresette kan likevel bestemme at eleven skal ta prøvene».

 

Hendelsen gjorde at datteren skiftet skole rett etterpå.

 

http://www.dagbladet.no/2011/08/30/nyheter/skolepolitikk/innenriks/utdanning/barn/17838343/

 

Slutt med skolerangeringene! Vær så snill ...

 

Kunnskapsministerens bønn til mediene.

 

http://www.dagbladet.no/2011/08/31/nyheter/skolepolitikk/utdanning/regjeringen/17901410/

 

Lærerne vil avskaffe nasjonale prøver

 

Hele sju av ti lærere vil avskaffe de nasjonale prøvene i grunnskolen på grunn av utidig press og dårlig læring.

 

http://www.dagbladet.no/2011/09/01/nyheter/innenriks/skolepolitikk/utdanning/17911978/

 

- For mange prøver i skolen

 

– Hvordan læreren bruker tiden sin er avgjørende viktig. For mange prøver tar tid som lærerne burde ha brukt på elevene, sier kunnskapsminister Kristin Halvorsen (SV).

 

En undersøkelse gjennomført av Utdanningsforbundet viser at ni av ti lærere mener at byråkratiet i skolen går ut over elevene. For mye tid går med til møter, testing, og dokumentasjon av elevvurderinger og rapportskriving mener lærerne.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/politikk/article4216974.ece

 

I tillegg er flere skoler i for dårlig stand, hvilket jeg også har lagt ut noen artikler om:

 

Tre av fire skoler trenger oppgradering

 

Rektorer etterlyser 28 milliarder kroner til oppussing.

 

Nesten 74 prosent av rektorene mener skolebygningene har behov for oppgradering.

 

http://www.dagbladet.no/2011/08/30/nyheter/politikk/utdanning/valg11/17882617/

 

I denne hallen må elevene ha gym i åtte grader

 

De 455 elevene ved en av de største skolene i Tromsø kommune mangler egen gymsal.

 

http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/politikk/valg2011/i-denne-hallen-maa-elevene-ha-gym-i-aatte-grader-3570458.html

 

Pernille og Torstein vart sjuke av skulen sin

 

Heile seks av ti norske grunnskuler har problem med inneklima, ventilasjon eller temperatur. På Rossland skule flykta både lærarar og elevar frå den farlege skulen.

 

http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/politikk/valg2011/pernille-og-torstein-vart-sjuke-av-skulen-sin-3571445.html

Lenke til kommentar

 

 

Føler spørsmålet er upresist, "skolesystemet" kan man legge mye i, men antar det er snakk om hvor gode skolene er, so here goes..

 

Jeg mener den norske skolen absolutt ikke er dårlig, vi gjør det helt ok, sånn passe, men det er en god del ting som kan bli bedre.

 

Så og si alt kan bli bedre! Men jeg har alt henvist til mine synnspunkter (ikke fullstendig i det jeg har skrevet her, men i den tråden jeg linket til). Og ang. det du skriver om prøver og testing samt skolens nivå slenger jeg med noen innlegg jeg har lagt ut i den andre tråden:

 

Her undervises barna av ufaglærte

 

Tenk deg at du ønsker å gi poden best mulig start i livet. Så viser det seg at mer enn halvparten av lærerne helt ut ungdomsskolen er ufaglært.

 

Slik er det i Bjarkøy kommune - som er den kommunen i landet som bruker desidert størst andel ufaglærte til å undervise kommunens barn og unge.

 

http://www.nrk.no/nyheter/innenriks/valg/valg2011/1.7756497

 

Bli hjemme, du kan trekke ned skolens test-resultater

 

Det er beskjeden svake elever skal ha fått før nasjonale skoleprøver.

 

http://www.dagbladet.no/2011/08/24/nyheter/skolepolitikk/innenriks/barn/17792840/

 

300 000 nordmenn leser for dårlig

 

Har problemer med å fungere fullt ut i samfunnet.

 

De det gjelder har gjerne slitt med lesing gjennom hele skolegangen, og om de ikke får oppfølging, dropper de ut av videregående skole.

 

Uten eksamen og med svake leseferdigheter ender de da gjerne i arbeidsløshet og uførhet.

 

http://www.dagbladet.no/2011/08/28/nyheter/arbeidsliv/utdanning/17854642/

 

Datteren gråt i garderoben da klassen ble testet

 

Det forteller denne mora på Oslos vestkant.

 

Nå forteller hun om hva som skjedde da datteren høsten 2009 skulle ta en nasjonal prøve i norsk i femte klasse. Mens de andre elevene tok prøven, ble hun sittende alene og gråte i garderoben.

 

Holdt unna prøven

- De hadde ikke tro på henne, og mot sin vilje ble hun holdt unna prøven, sier hun.

 

Reglene tilsier at elever i noen tilfeller «kan» fritas fra nasjonale prøver, men ikke at de «skal» fritas. Forskriftene til opplæringsloven sier dessuten at «eleven sjølv eller foreldra eller dei føresette kan likevel bestemme at eleven skal ta prøvene».

 

Hendelsen gjorde at datteren skiftet skole rett etterpå.

 

http://www.dagbladet.no/2011/08/30/nyheter/skolepolitikk/innenriks/utdanning/barn/17838343/

 

Slutt med skolerangeringene! Vær så snill ...

 

Kunnskapsministerens bønn til mediene.

 

http://www.dagbladet.no/2011/08/31/nyheter/skolepolitikk/utdanning/regjeringen/17901410/

 

Lærerne vil avskaffe nasjonale prøver

 

Hele sju av ti lærere vil avskaffe de nasjonale prøvene i grunnskolen på grunn av utidig press og dårlig læring.

 

http://www.dagbladet.no/2011/09/01/nyheter/innenriks/skolepolitikk/utdanning/17911978/

 

- For mange prøver i skolen

 

– Hvordan læreren bruker tiden sin er avgjørende viktig. For mange prøver tar tid som lærerne burde ha brukt på elevene, sier kunnskapsminister Kristin Halvorsen (SV).

 

En undersøkelse gjennomført av Utdanningsforbundet viser at ni av ti lærere mener at byråkratiet i skolen går ut over elevene. For mye tid går med til møter, testing, og dokumentasjon av elevvurderinger og rapportskriving mener lærerne.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/politikk/article4216974.ece

 

I tillegg er flere skoler i for dårlig stand, hvilket jeg også har lagt ut noen artikler om:

 

Tre av fire skoler trenger oppgradering

 

Rektorer etterlyser 28 milliarder kroner til oppussing.

 

Nesten 74 prosent av rektorene mener skolebygningene har behov for oppgradering.

 

http://www.dagbladet.no/2011/08/30/nyheter/politikk/utdanning/valg11/17882617/

 

I denne hallen må elevene ha gym i åtte grader

 

De 455 elevene ved en av de største skolene i Tromsø kommune mangler egen gymsal.

 

http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/politikk/valg2011/i-denne-hallen-maa-elevene-ha-gym-i-aatte-grader-3570458.html

 

Pernille og Torstein vart sjuke av skulen sin

 

Heile seks av ti norske grunnskuler har problem med inneklima, ventilasjon eller temperatur. På Rossland skule flykta både lærarar og elevar frå den farlege skulen.

 

http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/politikk/valg2011/pernille-og-torstein-vart-sjuke-av-skulen-sin-3571445.html

 

 

Som sagt; det kommer mye an på hva du legger i ordet "skolesystemet". Du stiller oss ovenfor to store problemer her; dårlige skolebygg, og spm. om nasjonale prøver.

Nasjonale prøver er viktig for å kunne vurdere om de faktiske endringene vi gjør i skolen, gjør en forskjell. Samtidig legger det et forferdelig press på lærere og elever, noe som fører til det en rekke av linkene dine viser til.

Jeg er glad vi ikke har det som i USA, at lærere får bonuser, eller skoler får bonuser, på bakgrunn av disse resultatene. Jeg mener at resultatene bør være for Kunnskapsdepartementet, og evt. også skolene for å se hva de kan jobbe med, helst gjennom en tilbakemelding fra departementet, ikke at de direkte får resultatene.

 

Gode lærere er viktig, men vi må også ha nok lærere. Det med terping, og forståelsen for det at mange gjerne på gjenta ting mange ganger for å kunne det, som jeg nevnte i forrige innlegg, er viktig. Også for lesing. Jeg føler også at mange av mine medelever ikke forstår at det å lære seg ting krever egeninnsats. Kanskje vi er litt bortskjemte?

 

Problemet med skolebygg er at de finansieres lokalt, og ikke alle kommuner har like god økonomi, eller velger å ikke ta inn like mye skatt (eiendomsskatt). Det er også mange kommuner som ikke har forutsetning for store inntekter. Staten selv må kunne gå direkte inn med finansiering for å løse dette.

Har forøvrig vært fornøyd med alle skolebyggene jeg har vært i.

Endret av Webmaster Esso
Lenke til kommentar

Nasjonale prøver er viktig for å kunne vurdere om de faktiske endringene vi gjør i skolen, gjør en forskjell. Samtidig legger det et forferdelig press på lærere og elever, noe som fører til det en rekke av linkene dine viser til.

Jeg er glad vi ikke har det som i USA, at lærere får bonuser, eller skoler får bonuser, på bakgrunn av disse resultatene. Jeg mener at resultatene bør være for Kunnskapsdepartementet, og evt. også skolene for å se hva de kan jobbe med, helst gjennom en tilbakemelding fra departementet, ikke at de direkte får resultatene.

Du vet at det er ikke vanlig å gi bonus etter resultater i USA? Det amerikanske offentlige skolesystemet er ganske venstrevridd. Lykke til å sparke en dårlig lærer i USA. For det andre er lønnen markant høyere i USA enn den er i Norge.

 

Gode lærere er viktig, men vi må også ha nok lærere. Det med terping, og forståelsen for det at mange gjerne på gjenta ting mange ganger for å kunne det, som jeg nevnte i forrige innlegg, er viktig. Også for lesing. Jeg føler også at mange av mine medelever ikke forstår at det å lære seg ting krever egeninnsats. Kanskje vi er litt bortskjemte?

Hvorfor jobbe om det har ingenting å si?

Lenke til kommentar

Morsom fyr du!

 

Du er liksom avhengig av å kalle folk gammer'n hvis du ikke er enig? Dette forteller meg mye om deg, og din modenhet. JEg smiler egentlig litt her jeg sitter!

 

Det er stakkarens måte å diskutere på det vet du, å begynne med name calling.

 

Nok om det! Du vokser det nok av det skal du se. For mange blir slikt borte når en blir kjønnsmoden, med andre blir denne tendensen aldri borte. Hvilken side av denne streken du befinner deg på er ikke godt å si.

 

Morsom fyr du!

 

Bruker halvparten av tiden din i tråden til å kalle meg ung og umoden. Er det et behov du har, det å få andre til å føle seg unge, for å selv føle deg yngre?

 

Er vel hardt å bli gammel.

 

 

Trynefaktor: Det er et faktum at det finnes, end of discussion. Kanskje det har gått noen år siden du sist snakket med folk, ikke vet jeg, men trynefaktor virker inn på alle deler av samfunnet. Det er ikke nødvendigvis av stor betydning i alle saker, men det er til stede.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...