Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Kjemi, hjeelp! Kjemi stemmer, kap3


Anbefalte innlegg

Heisann, jeg skal levere en prøve om noen dager og lurer på om noe hjelp/svar med prøven. Ser på den nå og har prøvd å sitte meg i den, men skjønner ikke bære :S

 

1. På hjemmesiden til Opplysningskontoret for Meieriprodukter kan vi lese ”Solo har pH på 3,5 mens Coca-Cola er helt nede i en pH på 2,5. Jo lavere pH, jo større er risikoen for etseskader på tennene.

 

A. Hva er konsentrasjonen av H3O+ i cola og i solo ?

 

B. Surmelk har også lav pH men etseskader unngåes fordi surmelk også inneholder fosfat, PO43- slik at pH`en ikke blir altfor lav. Hvordan kan fosfat påvirke pH-verdien?

 

C. Hans og Grete skal lage en drikk der de har tenkt at en bufferløsning skal holde surhetsgraden konstant, selv om man blander ut drikken med vann eller en annen drikkbar væske. De bestemmer seg for at de vil bruke natrium-di-hydrogenfosfat og fosforsyre for å få til en bufferløsning.

I. Forklar at dette er en bufferløsning.

II. Hva blir pH i denne bufferen dersom man blander like stoffmengder av stoffene?

III. De vil at pH i løsningen skal være 3,0. Er dette mulig og i så fall hvordan?

 

D. For å undersøke hvordan en buffer oppfører seg, vil de gjennomføre en titrering på en kjent bufferløsning av 0,010 mol NH3 og 0,010 mol NH4+. Volumet av løsningen er 25 ml.

De vil titrere med 1,00 M HCl(aq).

I. Hva blir pH i denne løsningen etter at det er tilsatt 5,0 ml HCl ?

II. Hva blir pH når 10 ml HCl er tilsatt?

III. I titreringen vil man bruke en indikator for å se når man har brukt opp basen i bufferen. Gi en vurdering av hvilken indikator som vil være hensiktsmessig å bruke her.

 

 

2.

A. På kjemilabben står det en flaske med en væske som vi ikke er sikker på

innholdet i. Vi vet at det må være ett eller flere uorganiske salter. Tenk

deg at du skal finne ut hvilke ioner som er løst i flasken.

I. Velg to negative ioner og forklar hvordan disse påvises.

II. Hvordan kan vi på en enkel måte utelukke at flasken inneholder sølvioner?

 

B. En av elevene tar ut en prøve fra flasken. Han tilsetter først litt

salpetersyre til en del av prøven og deretter sølvnitrat. Han får

et hvitt bunnfall.

Han sentrifugerer, suger opp filtratet og bunnfallet tilsettes så 5 M NH3.

Når han rister, løser det seg opp.

 

Til filtratet tilsetter han også 5 M NH3 . Men han kan ikke se noe

forandring.

I. Hvilke ioner blir påvist her?

II. Hvilke ioner kan utelukkes?

 

C. En annen elev tilsetter noen dråper NaOH til en del av prøven . Han

merker at det lukter ammoniakk.

Hvilken konklusjon kan vi trekke av dette?

 

D.Etter disse funnene bestemmer gruppen seg for at løsningen inneholder

bare ett salt. En av elevene sier at det er mulig å finne mengden av saltet

på to måter og at dersom man får like mange mol av hvert ion, har man

bare ett salt.

I. Beskriv kort metoder som man her kan benytte seg av for å bestemme mengden av de ionene de tror er i løsningen.

II. Drøft påstanden om at det er bare ett salt om man får samme antall mol.

Endret av jan_godfather
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. På hjemmesiden til Opplysningskontoret for Meieriprodukter kan vi lese ”Solo har pH på 3,5 mens Coca-Cola er helt nede i en pH på 2,5. Jo lavere pH, jo større er risikoen for etseskader på tennene.

 

Bruk definisjonen til pH ... -log[H3O+]=pH <=> [H3O+]=10^(-pH)

 

Surmelk har også lav pH men etseskader unngåes fordi surmelk også inneholder fosfat, PO43- slik at pH`en ikke blir altfor lav. Hvordan kan fosfat påvirke pH-verdien?

Hva tror du skjer når man blander H30+ og fosfation?

Hans og Grete skal lage en drikk der de har tenkt at en bufferløsning skal holde surhetsgraden konstant, selv om man blander ut drikken med vann eller en annen drikkbar væske. De bestemmer seg for at de vil bruke natrium-di-hydrogenfosfat og fosforsyre for å få til en bufferløsning.

I. Forklar at dette er en bufferløsning.

II. Hva blir pH i denne bufferen dersom man blander like stoffmengder av stoffene?

III. De vil at pH i løsningen skal være 3,0. Er dette mulig og i så fall hvordan?

 

C) Hva kjennetegner en buffer. Vil løsningen i oppgaven stemme overens med definisjonen av en buffer?

 

 

Vis litt hva du har gjort selv, så kanskje noen hjelper deg mer.

Lenke til kommentar

1. På hjemmesiden til Opplysningskontoret for Meieriprodukter kan vi lese ”Solo har pH på 3,5 mens Coca-Cola er helt nede i en pH på 2,5. Jo lavere pH, jo større er risikoen for etseskader på tennene.

 

Bruk definisjonen til pH ... -log[H3O+]=pH <=> [H3O+]=10^(-pH)

 

Surmelk har også lav pH men etseskader unngåes fordi surmelk også inneholder fosfat, PO43- slik at pH`en ikke blir altfor lav. Hvordan kan fosfat påvirke pH-verdien?

Hva tror du skjer når man blander H30+ og fosfation?

Hans og Grete skal lage en drikk der de har tenkt at en bufferløsning skal holde surhetsgraden konstant, selv om man blander ut drikken med vann eller en annen drikkbar væske. De bestemmer seg for at de vil bruke natrium-di-hydrogenfosfat og fosforsyre for å få til en bufferløsning.

I. Forklar at dette er en bufferløsning.

II. Hva blir pH i denne bufferen dersom man blander like stoffmengder av stoffene?

III. De vil at pH i løsningen skal være 3,0. Er dette mulig og i så fall hvordan?

 

C) Hva kjennetegner en buffer. Vil løsningen i oppgaven stemme overens med definisjonen av en buffer?

 

 

Vis litt hva du har gjort selv, så kanskje noen hjelper deg mer.

 

oppgave 1a

konsentrasjonen = 10^-pH

 

konsentrasjonen av H3O+ er 3,16*10^-4, 10^-3,5

 

 

 

takk for hjelpen, hva skjer engentlig du blander H30+ og fosfation?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...