Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hva betyr å gjøre rede for?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å gjøre rede for er noe som Jensman ikke fikk til.

 

 

Når en oppgave sier at du må gjøre rede for, så må du forklare litt mer enn å skrive nøyaktig hva det er. Rettere sagt, du må forklare litt mer enn én linje eller to.

 

Synonymer: anskueliggjøre, gjøre det klart for, greie ut, klarlegge, opplyse om, redegjøre for, tolke, tyde, tydeliggjøre, utlegge

Endret av laurell
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Feks:

 

Hva er karbohydrat:

 

Det er energirike organiske molekyler som brukers som energikilde og lager i alle levende bioorganismer. Inngår også som strukturelementer i celleveggene til bakterier, planter og trær. Karbohydrater er de aller vanligste biomolekylene på jorden

 

-------------

Gjør rede for de forskjellige typene av karbohydrater.

Da skriver du samme som over, men så må du også kunne forklare det litt mer spesifikt, og mer, feks forklare om oppbyggingen til karbohydrater, hvordan de ser ut, hvor du finner det og hvorfor det er så viktig for oss.

Forstår du litt bedre nå?

Edit: Du gjorde det til slutt ja :)

Endret av laurell
Lenke til kommentar

Klar over at å forklare ikke dekker hele betydningen av "å gjøre rede for". Men å kalle det riv ruskende galt vil jeg heller ikke si.

 

- "Å gjøre rede for er noe som Jensman ikke fikk til.

 

 

Når en oppgave sier at du må gjøre rede for, så må du forklare litt mer enn å skrive nøyaktig hva det er. Rettere sagt, du må forklare litt mer enn én linje eller to."

 

jeg sier forklar, du sier forklar... alle sier forklar.

Lenke til kommentar
  • 11 år senere...
laurell skrev (På 23.11.2010 den 16.45):

Å gjøre rede for er noe som Jensman ikke fikk til.

 

 

Når en oppgave sier at du må gjøre rede for, så må du forklare litt mer enn å skrive nøyaktig hva det er. Rettere sagt, du må forklare litt mer enn én linje eller to.

 

Synonymer: anskueliggjøre, gjøre det klart for, greie ut, klarlegge, opplyse om, redegjøre for, tolke, tyde, tydeliggjøre, utlegge

lmfao "å gjøre rede for er noe Jensman ikke fikk til" så aggressiv!🤣🤣

Lenke til kommentar
geir__hk skrev (2 minutter siden):

Når vi snakker om skoleoppgaver, så kan en grei forklaring for å "gjør rede for":

Beskriv oppgaven/problemstillinga/løsninga/fenomenet/hendelsen/fremgangsmåten på en slik måte at det gir et overbevisende inntrykk at du forstår hva du holder på med.

Jeg holder på med en analyse i norsk for øyeblikket. En av kravene til oppgaven er å "gjøre rede for tekst, forfatter, år og sjanger. Betyr dette da at jeg må skrive mer utdypende om tekst, forfatter, år og sjanger? Og i så fall, hvordan kan jeg gjøre det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...