Gå til innhold

Topp ti myter rundt faste tilbakevist


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Der kom alt som det skulle være, skal gå over linkene en gang til senere idag, det ble mye tull med dem. Kjør diskusjon :)

 

 

 

 

Edit: Mine ord er bare det første frem til "Here goes" i førstepost som er mine ord. Eller, i den forstand at dem ikke er oversatte. Prøvde å sette det i kursiv, men det er noe rart med nettleseren/forumet som gjør at jeg bare får opp en feilmelding istedenfor :S

 

 

Endret av storken
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Leste igjennom de mytene en gang, men ble litt mye når noen skulle tas på ny dessverre. Se om jeg har tid en dag jeg ikke sitter på jobb! :)

 

Veldig bra arbeid med oversettelse, vet at mange vil sette pris på dette. Eneste jeg har å påpekte med dette er at dine kommentarer burde komme bedre frem i form av uthevelse eller kursiv tekst.

 

*kommer mer*

Lenke til kommentar

Jeg må spise hver 3.-4. time hvis ikke blir jeg råsulten, jeg må spise like før jeg legger meg hvis ikke får jeg ikke sove, jeg må spise kjøtt til middag hvis ikke blir magen helt kaos - alt dette vet jeg er supersubjektivt, men jeg er interessert i deres meninger rundt pkt. 9.

 

Personlig får jeg ikke til å trene styrke i nærheten like stor grad om jeg ikke har mye mat i magen som om jeg nylig har spist. Det er godt mulig jeg ville fått like stor effekt av treningen, men det hjelper lite om jeg ikke får til å løfte like tunge vekter. Magen rumler. Jeg tenker bare på mat. Jeg klarer ikke fokusere på øvelsene. Jeg klarer ikke stramme av kroppen i tunge øvelser som knebøy, markløft o.l. Så jeg mister kanskje ikke muskelmasse, men jeg er mer enn enig i at det suger og at jeg yter dårlig. :)

 

Er dette også helt individuelt? Bare psykisk?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tror nok det er mer psykisk enn noe annet. Huske på at hjernen bestemmer om du løfter 100 eller 200 i markløft (grovt sett..) Menneske slik det er laget nå er en veldig pysete og ynkelig versjon av hvordan det var i starten, kroppen har dessverre via utviklingen blitt vant til å få mat isteden for å jakte på den, vant til å bli varmet opp isteden for å varme/beskytte/isolere seg, den blir tilført fuktighet isteden for å produsere dette selv. I det store og det hele, rimelig pysete og ynkelig versjon..

 

Nå skal det sies at jeg er enig, det er vanskeligere å trene uten mat i magen.

Lenke til kommentar

det at du blir sulten hver 3. time, kommer også av at hjernen din bestemmer når du skal bli sulten, og den har innstilt deg på at du skal få i deg mat hver 3. time, fordi du faktisk får i deg mat hver 3. time. Prøv å gå en uke hvor du prøver ut fasten, og se om du merker forskjell de siste dagene i den uken.

 

Fordi du har gjort det til en vane å spise hver 3. time, så vil også hjernen din bestemme at du skal være sulten hver 3. time...

 

og før trening, så skal du vel også få i deg noe protein, Martin Berkhan anbefaler hvertfall 10mg(my bad :p) 10g BCAA 10-15 min før trening.

Endret av kammizez
Lenke til kommentar

Jeg må spise hver 3.-4. time hvis ikke blir jeg råsulten, jeg må spise like før jeg legger meg hvis ikke får jeg ikke sove, jeg må spise kjøtt til middag hvis ikke blir magen helt kaos - alt dette vet jeg er supersubjektivt, men jeg er interessert i deres meninger rundt pkt. 9.

 

Personlig får jeg ikke til å trene styrke i nærheten like stor grad om jeg ikke har mye mat i magen som om jeg nylig har spist. Det er godt mulig jeg ville fått like stor effekt av treningen, men det hjelper lite om jeg ikke får til å løfte like tunge vekter. Magen rumler. Jeg tenker bare på mat. Jeg klarer ikke fokusere på øvelsene. Jeg klarer ikke stramme av kroppen i tunge øvelser som knebøy, markløft o.l. Så jeg mister kanskje ikke muskelmasse, men jeg er mer enn enig i at det suger og at jeg yter dårlig. :)

 

Er dette også helt individuelt? Bare psykisk?

Det er nok noe som er veldig individuelt, men det betyr ikke at du ikke kan endre på det. Tidligere likte jeg å trene sånn midt i mellom, hverken mett eller sulten. Nå gjør jeg utelukkende treningen min på så godt som tom mage (les under), og jeg stortrives ;) Les litt om ghlerin, det er tett sammenbundet med sult og måltidsmønster. Du finner det i førstepost.

 

 

Du kan jo teste ut dette: Lag en omelett med 5 egg, litt ost, litt skinke og skyll det ned med melk. Hvor lang tid tar det før du blir sulten igjen? (Prognose: et lass med proteiner kommer til å holde deg stappmett i maange timer)

 

 

og før trening, så skal du vel også få i deg noe protein, Martin Berkhan anbefaler hvertfall 10mg BCAA 10-15 min før trening.

Vil presisere at det er 10g (og ikke 10 mg :p) og at Martin Berkhan også sier at det ikke er noe i veien for å innta proteinene fra andre kilder, som melk eller proteinpulver, men at du da må innta mer for å oppnå samme effekt.

 

 

Jeg foretrekker 0,5l lettmelk med en scoop proteinpulver før trening og 1 l helmelk like etter trening. Så spiser jeg middag ikke så lenge etter det igjen.

Endret av storken
Lenke til kommentar

Edit: Mine ord er bare det første frem til "Here goes" i førstepost som er mine ord. Eller, i den forstand at dem ikke er oversatte. Prøvde å sette det i kursiv, men det er noe rart med nettleseren/forumet som gjør at jeg bare får opp en feilmelding istedenfor :S

Fungerte greit nå.

 

Ellers minner jeg om opphavsretten. Er dette en artikkel du har tillatelse til å gjengi i sin helhet? (At hensikten er god er desverre ikke relevant for sitatretten.) Du bør uansett ha en kildehenvisning (URL eller angivelse av magasin/dato.)

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Utrolig bra arbeid med oversettelse! Jeg har ikke lest hele, men har tenkt til det. Tror uansett jeg har lest mesteparten av den opprinnelige artikkelen. Herregud så mange ganger jeg kunne trengt å dra frem denne artikkelen når folk kommer med de vanlige reaksjonene etter jeg nevner at jeg faster. Gjengangere:

 

"Er det ramadan?"

"Er du blitt religiøs?"

"Hahahahhaha *se på med medfølende blikk*"

"Det driver bestemoren min også med!"

 

etc..

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Kjempe bra initiativ, storken! Her skulle det virkelig ha gått ann å gitt flere plussoeng for din innsats :thumbup:

 

Blei ganske så overbevist av artikkelen, og det frister å prøve ut periodisk faste. Eneste problemet er at jeg går på folkehøyskole, noe som gjør det omtrent umulig å gjennomføre. Skal derimot ikke se bort fra at jeg kommer til å teste det ut når jeg er ferdig her.

Lenke til kommentar

Jeg har i over ti år spist omtrent ett måltid døgnet, noen ganger mindre, skjeldnere mer. For min del syntes jeg hele matjaget mange driver med er litt silly, alltid i tanke på neste måltid maks et par timer unna. Jeg syntes det er mer praktisk å når jeg virkelig har tid til det heller konsumere et bedre måltid som er stort nok til å gi meg energi et døgn eller to til.

 

Mange som får vite dette mener det er usunt, men min teori er at det er hva og hvor mye du spiser som har betydning, ikke på hvilke intervaller du spiser. Ja, det er klart at til tider vil jeg ha et overskudd og ellers underskudd, men kroppen har en mengde funksjoner for å normalisere det, det å aktivt jobbe for å aldri ha fettproduksjon eller muskeltæring høres for meg ut som lite tidseffektivt og så lenge disse topp og bunnpunktene innebærer så små energimengder har jeg ingen problemer med å holde en balanse som fungerer for meg. Jeg vil heller spise 500 gram entreôte, en brokkoli og en rødløk i ro og mak på kvelden enn å spise fire-fem mindre måltider rundt døgnet, gjerne fast food, fra en kantine eller noe så kjedelig som brødmat, med mindre smak og nytelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk :)

Du finner flere bra artikler på leangains.combodyrecomposition.comweightology.net, bare å lese i vei.

Hva problemer angår er det ikke værre enn du gjør det, av og til ;) 

Det hadde nok vært mulig, hadde det ikke vært for at vi som går på treningslinjene her ikke får lov til å trene om vi ikke spiser frokost. I tillegg er de 4 måltidene vi får her temmelig bedritne med tanke på at 2 av 7 linjer er treningslinjer her.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ja, det er ironisk - siden det handler om å spre budskapet. Samtidig synes jeg ikke noe om at noen legger ut noe jeg har brukt flerfoldige timer på uten å gi meg noe ære for det. Hadde vært helt greit om han skrev sin egen artikkel med referanse til denne tråden. Det der er kopi.

 

Edit: da er artikkelen endret og jeg er fornøyd :)

 

 

Endret av storken
Lenke til kommentar

Jeg må spise hver 3.-4. time hvis ikke blir jeg råsulten, jeg må spise like før jeg legger meg hvis ikke får jeg ikke sove, jeg må spise kjøtt til middag hvis ikke blir magen helt kaos - alt dette vet jeg er supersubjektivt, men jeg er interessert i deres meninger rundt pkt. 9.

 

Personlig får jeg ikke til å trene styrke i nærheten like stor grad om jeg ikke har mye mat i magen som om jeg nylig har spist. Det er godt mulig jeg ville fått like stor effekt av treningen, men det hjelper lite om jeg ikke får til å løfte like tunge vekter. Magen rumler. Jeg tenker bare på mat. Jeg klarer ikke fokusere på øvelsene. Jeg klarer ikke stramme av kroppen i tunge øvelser som knebøy, markløft o.l. Så jeg mister kanskje ikke muskelmasse, men jeg er mer enn enig i at det suger og at jeg yter dårlig. :)

 

Er dette også helt individuelt? Bare psykisk?

 

Det der opplever jeg også. Egentlig ganske åpenbart.

 

Men man bør ikke ha spist så mye og ikke rett før trening. Kasnkje to skiver 1 1/2 time før treningen.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...