Gå til innhold

Spise kråkeboller og annen sjølplukk


Anbefalte innlegg

Noen som spiser kråkeboller her?

 

Slik jeg forstår det er det den grønne som er mest ettertraktet som mat, men det er vel ikke noe i veien for å se om en annen kråkebolle har noe spiselig i seg?

Blåskjell er kjent for å kunne inneholde giftstoffer. Gjelder dette kråkeboller også?

Kan man spise kråkeboller man finner i strandkanten? eller bør man helst på med maske og snorkel og gå litt dypere?

 

Hva med snegler og skjell man finner på stranden?

 

Noen som kjenner til hvilke typer tang/tare man kan spise?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan ikke ta stilling til alt, men litt kan jeg klare.

 

Såvidt jeg forstår vil ikke kråkeboller være utsatt på samme måte som skjell når det kommer til giftstoffer, men det kan være at jeg tar feil.

 

Jeg spiste omlag et dusin med "albueskjell" jeg plukket i strandkanten i sommer, dette med stor suksess. Sleng de på grillen og vent til de slipper taket i skjellet.

Albuesnegler Wikipedia

 

Hva tang og tare angår har jeg ingen personlige erfaringer, men jeg husker ett eller annet program på Discovery for en del år tilbake hvor verten (programmet tilberedte ulike retter i England) benyttet havsalat i retten. Han vasset ut i vannet og plukket det han fant. Planen har alltid vært å forsøke det selv, men det blir liksom alltid glemt.

Havsalat Wikipedia

 

Så da får vi bare vente på at noen andre fyller ut tomrommene :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som spiser kråkeboller her?

[...]

Noen som kjenner til hvilke typer tang/tare man kan spise?

Kråkeboller er omnomnom! Det man spiser er rogn/sperm som ligger i klaser oppe i toppen av skallet. Åpne kråkebollen som ett bløtkokt egg og plukk ut og spis alt det gule/orange du finner. Enten bare hell det i deg i strandkanten der du fant kråkebollen, eller dander det på en avocado sammen med noen dråper sitron, mulighetene er mange (men holdbarheten er elendig, så må spises innen maks en time fra kråkebollen er åpnet). De beste er gjerne drøbakkråkebolle (de små grønne), men også de svære røde kan være gode. Angående giftstoffer så kommer de fra plante-plankton, kråkeboller eter tang og er derfor relativt trygge. Å plukke de i strandkanten går helt utmerket, men pass på å ikke plukke i havneområder, i byer, ved skipsverft og lignende (pga. diverse kjipe miljøgifter + kloakk).

Snegler er også etbare, men med to forbehold: 1) noen snegler er vert for kveis, så de må/bør varmebehandles (de er gjerne skikkelig seige i rå tilstand uansett)

2) Purpursnegl er kanskje giftig (men det har muligens å gjøre med en forveksling med an art funnet i sydligere strøk. Selv har jeg ikke merket noen giftvirkning, men det er vel ikke verdt å ta sjangsen...)

 

Tang er stort sett spiselig, men ikke alt er like godt og noen (f.eks grisetang) har en ganske spektakulær sprutbæsj-effekt hos noen. En god plass å begynne er sukkertare, den er ganske god og ikke så altfor seig. Prøv å finn unge eksemplarer utren for mye mosdyr og posthornmark og spis den rå. Eventuellt hakk den i småbiter og bruk i fiskesuppe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...