Gå til innhold

Hva er dette ? Fant det i veggen ved restaurering av gammelt hus


sinnerud

Anbefalte innlegg

Fikk en utrolig guffen følelse av å se den. Det kom opp bilder av mye faenskap og ugjerninger. Vet du noe om huset og hvem som bodde der og evt. historien bak ?

 

Det er bare et annet symbol som i samme grad har vekket lignende uforklarlige følelser i meg og det er dette symbolet;

 

metatron.jpg

 

Der er også flere andre som har reagert på lignene måte, noe jeg finner svært interessant.

 

Om det er noen som kan kaste lys over dette er jeg svært taknemmelig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan du forklare hva du mener?

Tror th1nk forklarer en del ting i sitt innlegg fra 2. februar, som jeg deretter bygger videre på. Som du påpeker har symbolet til th1nk ikke noen N, og de nederste armene i korset er ikke innsvingede. Men jeg tror likevel han har funnet noe vesentlig på siden om Strict Observance.

Derfor linker jeg videre til den engelske teksten om Rite of Strict Observance, som er en side om frimureri.

Er enig i at bokstaven N forsåvidt er problematisk.

 

Har litt skolefransk, og det virker ikke som den franske kommentaren forteller oss noe, bortsett fra at den er på en side som helt klart handler om Tempelriddere.

Først er det en som kaller seg Jaques de Molay som nevner egyptiske mysterier, og så svarer "Ninja" med noen betraktninger rundt tallet 33. Ninja krever svar på om tallet 33 har en okkult betydning. Virker litt ubalansert...

Har ikke funnet holdepunkter for at JMAF er en vanlig fransk forkortelse. Kanskje kan det ha noe med Jaques Molay å gjøre? (se igjen th1nks innlegg). Tallet 1314 står jo også der.

 

Det enkle faktum er at det ikke finnes noen andre treff, bilder, tekst eller resultater på web som jeg kan finne som viser til dette objektet.

Ja, hvorfor er dette objektet så sjeldent? Mener likevel at det må ha vært en undergruppering av Strict Observance siden det er så mange likheter.

Om ordenen var jødisk? Vil heller tippe at det var en jøde med i ordenen, enn at selve ordenen var jødisk. Og at ordenen var hemmelig, siden korset ble gjemt i veggen.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Når det gjelder bokstaven N, fant jeg dette på Wikipedia:

 

"The term Anno Domini is Medieval Latin, translated as In the year of the Lord,[9] and as in the year of our Lord.[10][11]:782 It is sometimes specified more fully as Anno Domini Nostri Iesu (Jesu) Christi ("In the Year of Our Lord Jesus Christ")."

 

Jeg fikk også opp et nytt treff jeg ikke har fått før. Link.

 

Det er det eneste stedet jeg har funnet noe med IBMBADNIC og ikke IBMBADIC. Men de har av en eller annen grunn ikke noe bilde, så jeg vet ikke om den er helt lik eller ikke. Kanskje de vet noe om hva dette er?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ser ut som de selges på auksjon:

 

http://www.lot-tissi...otem_band_sowie

 

Google translate:

 

Bundle of medals, Sweden, including gold-rimmed white cross on Scherpe, "I. BM Badic "to

red tape and Scherpe (purple, white, light blue, white, purple)

 

Spøk: Kan også være IBM bad nic:

http://www.google.com/search?q=I.B.M+Badic&sourceid=ie7&rls=com.microsoft:no:IE-Address&ie=&oe=#hl=en&rls=com.microsoft:no%3AIE-Address&sclient=psy-ab&q=IBM+Bad+Nic&oq=IBM+Bad+Nic&aq=f&aqi=&aql=&gs_l=serp.3...91500l92991l2l93128l11l11l0l0l0l0l131l849l8j2l10l0.frgbld.&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.,cf.osb&fp=877d999dc4530baa&biw=1435&bih=869

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ahh... takk for denne tråden. Har hatt en slik i mange år, men er litt usikker på hvordan jeg har fått tak i den. Mulig jeg har kommet over den i en brukthandel, loppemarked eller bare fått den. Samler på mye rart :-) Men bra å ha fått oppklart litt rundt denne. Er ikke mye informasjon å finne om denne desverre. Denne tråden er den første jeg har funnet med informasjon om dette.

Men er det noen som kan ha en anelse om hvilken tidsperiode den kan være i fra?

img20120424154544.jpg

Endret av LaGoMa
Lenke til kommentar

Har funnet ut litt mer om denne nå etter at jeg sendte mail til The Library and Museum of Freemasonry i London. (www.freemasonry.london.museum)

 

Dear Mr M,

 

What you have there is a collarette jewel for the 8th or 9th degree of

the Swedish Rite of Norwegian Freemasonry. The plating of the jewel

appears to have worn off, but if it was originally silver it would have

been for the 8th, and if gold for the 9th.

 

The Wikipedia Page is here- http://en.wikipedia....ki/Swedish_Rite

 

Another page with images of the full regalia is here-

http://grailquest.wo...m/swedish-rite/

 

Unfortunately you can't see the collars being worn in the photos for the

VIII and IX degree, so there may be specific instances where they are or

are not worn (of if they are no longer used at all), information to

which I am not privy I'm afraid. The Grand Lodges of Sweden and Norway

may be able to help you here.

 

As to its age, it's difficult to say without there being a hallmark.

 

I hope that this has been of some help to you.

 

Yours sincerely,

 

Andrew Tucker

Assistant Curator.

Endret av LaGoMa
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Litt mer info: La den ut for salg på QXL, dette var resultatet etter en stund:

Din auksjon er blitt stengt av vårt Kundesenter

Årsak: Vi er blitt kontaktet av frimurerlosjen. Vi stenger normalt ikke denne type objekter, men i dette tilfelle så er dette et objekt som ikke kommer i losje medlemmets odel & eie. Dette objektet skal leveres tilbake når losje deltageren er ferdig med 8 trinn. Frimurerlosjen sier samtidig at i de fleste saken som dette så kommer objektet fra et dødsbo hvor de som håndterer dødsboet ikke har kunnskap om at det skal leveres tilbake. Hvis selger ønsker å ta kontakt med frimurerlosjen så kan de treffes på 22 47 95 30. Det er telefonnummeret til Losje sekretæren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt mer info: La den ut for salg på QXL, dette var resultatet etter en stund:

Din auksjon er blitt stengt av vårt Kundesenter

Årsak: Vi er blitt kontaktet av frimurerlosjen. Vi stenger normalt ikke denne type objekter, men i dette tilfelle så er dette et objekt som ikke kommer i losje medlemmets odel & eie. Dette objektet skal leveres tilbake når losje deltageren er ferdig med 8 trinn. Frimurerlosjen sier samtidig at i de fleste saken som dette så kommer objektet fra et dødsbo hvor de som håndterer dødsboet ikke har kunnskap om at det skal leveres tilbake. Hvis selger ønsker å ta kontakt med frimurerlosjen så kan de treffes på 22 47 95 30. Det er telefonnummeret til Losje sekretæren.

 

Er ikke det litt for gammelt til at de kan kreve det tilbakelevert? Er det ikke en foreldelse på sånne ting? Og om noe er over 30 år gammelt kan de vel ikke kreve noenting?

 

Ta heller å spør om det museet du kontaktet er interessert i å kjøpe den av deg. Eller et annet museum, kanskje i norden.

Endret av Kron
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kan ikke se at de har noe krav til det i det hele tatt.

Dette er da en vanlig eiendel som går under vanlige regler. Om de mener det er deres får de bevise eierskapet og anmelde det. Mtp. at det er masseprodusert og uten serienummer tviler jeg på at de har sjans til noe som helst. Er bare å selge det, men kanskje via andre kanaler enn QXL...

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hadde ett slikt selv i barndommen, fant det i huset vi bodde i den gangen... skjedde mye merkelige hendelser, noe jeg tror har en sammeheng med denne tingen. Så bla. en skikkelse med kappe over seg.. flere ganger.

Høres helt fjernt ut.. ja. ..kvittet meg med den for 15+- år siden.. ikke opplevd stort etter det. Om det har sammenheng eller ikke, aner jeg ikke.

Hvertfall han som hadde bodd i huset føre oss, var etter å ha snoket litt rundt han, antagelig medlem av frimurerlosjen.

Dette var ett dødsbo etter han, har jeg fått vite nå i ettertid.. Han var en ganske holden mann med mye inventar i huset.. flere stuer, kjøkken osv. Men ingen i familien hans ville røre noe av tingene i huset.. mine foreldre fikk beskjed de bare kunne selge alt innbo osv. familien hans ville ha minst mulig med han og tingene hans å gjøre (Noe som kan ha med helt personlige ting å gjøre.. og ikke i forbindelse hva han drev med ellers..) !

Ikke at dette har noe sammenheng med denne tingen å gjøre.. Men dette var en mystisk liten sak i min barndom.. helt frem til 14+- alderen.. Da jeg valgte kvitte meg med den.

Endret av Lectorius
Lenke til kommentar

Første bud i antikviteter: Aldri puss på gamle ting. Hender veldig ofte at man pusser bort "historien" andre kan være interessert i og dermed også verdien.

 

Ja, det sa de faktisk i pawn shop las vegas på history channel. Det var en fyr som hadde pusset vekk hele verdien i en mynt han ville selge.

Lenke til kommentar

Etter jeg leste, og la ut ett innlegg på denne linken i går.. så var jeg innom min kusine, noe jeg er flere ganger i uken.. bare for å ta en kaffe føre jeg skulle hjem, og pratet løst om vær og vind..! I Men da jeg var på vei ut døren, løp henne etter meg med en bok henne hadde lånt i 5 år+- og vært nedpakket i noen esker på loftet.. Da vinci koden, av Dan Brown, en bok jeg hadde helt glemt henne hadde.. Men var litt spessielt henne valgte å levere den akuratt denne dagen, rett etter jeg hadde lest denne linken tidligere på dagen, noe henne ikke hadde en villeste anelse om! :D

Endret av Lectorius
Lenke til kommentar
  • 8 år senere...
  • 5 måneder senere...
On 2/28/2022 at 12:43 PM, Helen G said:

Hei! Det er Frimurer-losj - 'brorsmerke' !! Har ett her også!

Dette er tråden som nekter å dø, til tross for årevis av dvale 🙂

Har du noe mer du kan fortelle om dette merket? Her eller PM. Skulle gjerne visst litt mer siden jeg har hatt mitt i over 40 år og det er omtrent eneste minne jeg har av min grandtante.

Endret av LAG
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...