Gå til innhold

Test: Nvidia Geforce GTX 580


Anbefalte innlegg

Det var det at GF110 skulle være en ny steping av GF100, som ikke er sant.

 

Nå skal det sies at tessellation i AMDs SM4-maskinvare ikke er like fleksibel som SM5, men er kraftig nok til å gjøre alt som jeg har sett av spill til nå. nVidia har også støtte for tessellation i all SM4-maskinvare, men denne er noe mer primitiv. Uansett så er det kun de kraftigste modellene som kunne dratt nytte av dette i spill, og da Direct3D 10 kom var ingen skjermkort så kraftige. Selv i dag er det noe begrenset hvor mye skjermkortene får utnyttet tessellation, med mer minne og mer regnekraft kunne ting virkelig blitt interessant.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Den store forskjellen ser vi derimot på antallet steamprosessorer som har økt betraktelig. Videre skal de trekkes frem at kortet er omtrent 27 cm langt.

 

Liten skrivefeil på side 2 kanskje, med mindre nVidia har lansert et nytt og revolusjonerende dampdrevet kort for å få bukt med strømbruken :p

 

Interessant artikkel forøvrig, og siden pc'en er moden for en oppgradering snart...

Endret av Raven_Heart
Lenke til kommentar

Igjen ser vi at nye skjermkort blir lansert med et elendig design og finish. Jeg mener det må være fint mulig å få til noe bedre enn dette, selv om VHS kortene var mye verre. Jeg snakker selvfølgelig om skjermkort fra både nVIDIA og AMD.Ta en titt på disse linkene->

 

 

 

Det finnes jo så mange flotte kabinetter, så hvorfor ikke la det se litt flott ut innvendig også?Finnes jo mange "moddere" /m flere som kunne tenkt seg noe slikt med kanskje integrerte LED lys/med føler innvendig; på toppen av skjermkortet som viste hvor mange grader skjermkortet kjørte på? Tror det hadde sett bra ut gjennom vinduet på et lekkert kabinett. Eller "tøffe" hvite hodeskaller på en svart blank bagrunn for de yngre?

 

Testen av GTX580 var jo helt grei,men jeg skulle ønske det faktisk ble testet i flere oppløsninger.Man vil jo liksom få med seg mest mulig før man brenner av 4000+kr!(+)

 

@Nilsen som sa->

"Selv om det er regelrett gørrkjedelig å benche skjermkort 150 timer(det høres kanskje ut som en drømmejobb for noen, men det er seigt i lengden:P"

 

Godt at du trives og liker det du gjør. Din entusiasme er overvelmende.

 

Uansett: nVIDIA har virkelig fått "sparkla" sammen et godt skjermkort her. Liker veldig godt TPD og den nye kjøle enheten. :thumbup: Tipper AMD fikk noe å gruble på, men kommer nok til å overkjøre nVIDIA med sin nye 2 kjerner!

Lenke til kommentar

Ja, så da greit ut det her, nesten så jeg blir overbevist til å gå over til nvidia, men enn så lenge så tror jeg at jeg holder meg til mitt ytterst uimotståelige 4870 til AMD kommer med 7000 serien om da ingen har 10 000-15 000kr til overs de ikke trenger så klart. :p

Er ikke akkurat penger det fins mest av per dags dato og det er vel største grunnen til venting, hehe.

 

 

Btw, StianAarskaug, neste gang så kan du vel bruke en enda mer uleselig skrift farge, som gul f.eks?

Eller kansje bare begrense seg til rød eller enda bedre, standard svart.

Lenke til kommentar
Hvis det stemmer at effekten strupes ved 97°C, så er en load-temperatur på 86°C i en åpen testrigg faktisk litt høyt. Jeg ser at AnandTech kommer med en load-temp på 79 grader, men en furmark/program x temperatur på 87 grader. Og dette er til tross for en heller avansert kjøler.
Jeg synes det var litt lavt. Var ikke GTX 480 satt til 105 C maks?

 

 

Mener jeg leste 33W idle, og det er jo helt klart kurrant :yes:
Ja, leste det samme. Må si meg meget fornøyd med strømforbruk og støy i tillegg til temperaturer.
Lenke til kommentar
Btw, StianAarskaug, neste gang så kan du vel bruke en enda mer uleselig skrift farge, som gul f.eks?

Eller kansje bare begrense seg til rød eller enda bedre, standard svart.

:p Det ble veldig uoversiktelig så derfor farget jeg prosentveriene. Det er fullt leselig på min skjerm. Er nok din skjerm som er annerledes i forhold til min og feil konfigurert. Nå har jeg satt en mørkere farge, som skiller ut prosentveriene samt gjør det mer leselig. Endret av StianAarskaug (S10QaN)
Lenke til kommentar
Tipper AMD fikk noe å gruble på, men kommer nok til å overkjøre nVIDIA med sin nye 2 kjerner!

 

Tja, eneste grunnent til at nVidia lå lavt med 2xgpu under 480 var jo problemer med høyt efektfrobruk. Så at ATI benytter muligheten når de har en er ikke rart.

 

Jeg satser 50 øre på at enkjernerern 6970 også er raskere.

 

Tipper det blir closerace, men haddet lyst på nVidia nå etter det har vært ATI hos meg siden 4870x2.

 

Jeg klarer ikke å finne 580 på Komplett, eller noe annet sted for så vidt?

 

Ble utsolgt i løpet av kvelden, de skal ha noen bekreftet datoer til den 12. Haddet satset mer på denne datoen en andre shapper som feks har fjernlager.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Guru3d målte dette:

 

Measured power consumption

 

1. System in IDLE = 187W

2. System Wattage with GPU in FULL Stress = 447W

3. Difference (GPU load) = 260W

4. Add average IDLE wattage ~ 20W

5. Subjective obtained GPU power consumption = ~ 280 Watts

 

Står også at man bør ha en psu med "Minimum recommended power supply with +12 Volt current rating of 42 Amps.", uten at jeg helt er sikker på hvor mye min har å fare med.

 

http://www.evga.com/products/moreinfo.asp?pn=015-P3-1580-AR

 

Edit

 

Ser nå at min PSU har 19A på mine tre 12V rails, må jeg da ha en ny PSU?

 

http://www.antec.com/specs/TP3_650_spe.html

Endret av Jubocrisp
Lenke til kommentar

Fant en link med Gainward GS kort med OC setting. Kortet bruker referangsekjøleren men dette gir trolig en god pekepinn på hva man kan klokke kortet rett opp til uten å bekymre seg om ustabilitet, slik jeg pleier å gjøre det nå om dagen som jeg har blitt litt for lat til å gidde å blodklokke ut de siste FPSene. Men med denne klokken skal du trygt få 4 til 5 fps ekstra og det er det verdt ).

 

http://www.hitechreview.com/it-products/pc/gainward-golden-sample/28736/

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...