Gå til innhold

Rykte: Nikon D_ FX før 2011?


Anbefalte innlegg

post-7631-1289232323,8736_thumb.jpg

 

Denne har ingen bevis, men her er noen artig argumenter:

  1. Nikon har lansert minst ett FX kamera hvert år siden 2008.
  2. Nikon D3X er restvare (Best. vare 30 dager. hos Fotovideo).
  3. EXPEED 2 er klar (lansert med D7000).
  4. Ny 2 016-pikslers RGB-sensor er klar (lansert med D7000).
  5. Nye og oppdaterte proff-objektiver

Nikon har oppdatert 200mm F2, 300mm F2.8, 200-400mm F4 og lansert 24mm F1.4, 35mm F1.4 AF-S, 85mm F1.4 AF-S.

 

Etter å ha prøvd noen av objektiver på D3S og D3X - ser jeg forskjell mellom ny og gammel 300mm kun på D3X. Noe som får meg til å tenke at objektivene er oppdatert for bedre utnytte 16-24+mpx sensorer.

 

Ytelse kurver (screen) på dxomark.com til D7000 sensoren følger D3X til punkt og prikke...

 

Mitt anslag

  • Nikon D4
  • 24mpx14-16mpx
  • ISO 100-25600
  • 8 10 bps
  • Pris 64 159,-
  • Desember 2010

Endret av GCardinal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Thom Hogan er ikke helt enig i den teorien. http://www.bythom.com/2011predictions.htm

 

Skulle også kanskje vært flere "lekkasjer" ute om en D4 er like om hjørnet?

 

Ja det kan man si, samtidig så ble D7000 nevnt første gang 5. august 2010 også annonsert 15. september 2010. Men den lekkasjen hadde sine røtter i Sony kameraer som brukte lignende sensor. Og dersom man ser på ryktene om at Sony skal bremse på FX fronten, er det naturlig å tenke seg at kanskje denne gangen kommer FX sensor først i Nikon kamera.

 

Også tror jeg Nikon er giret på å få ut sin video auto-fokus samt 1080p i FX hus.

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke bli overrasket om det kommer en D4 i januar/februar. Men jeg tror nok at antall megapixler blir lavere enn 24MPx

 

Jeg tror at lavt støy på høy ISO er såpass viktig for Nikon at D3s erstatteren må være like god på det området. Og der tror jeg ikke teknologien er god nok til å klare 24MP. 16-18MP derimot bør gå fint.

Lenke til kommentar
Ja det kan man si, samtidig så ble D7000 nevnt første gang 5. august 2010 også annonsert 15. september 2010. Men den lekkasjen hadde sine røtter i Sony kameraer som brukte lignende sensor. Og dersom man ser på ryktene om at Sony skal bremse på FX fronten, er det naturlig å tenke seg at kanskje denne gangen kommer FX sensor først i Nikon kamera.

 

Også tror jeg Nikon er giret på å få ut sin video auto-fokus samt 1080p i FX hus.

Men likevel litt interessant at Thom Hogan så D7000 i krystallkulen sin allerede i 2009. Se "D90 Redux" litt nede på siden. http://www.bythom.com/2010predictions.htm

 

Ellers ser det vel ut til at det er slutt på sensordelingen mellom Sony og Nikon.

 

Blir likevel ikke forundret om D4 annonseres før sommeren dog. ;)

Lenke til kommentar

Mange bransjefolk (selgere) har sagt gjentatte ganger i år at det ikke kommer FX i 2010, og siden de ikke benyttet lanseringen før og under Photokina til dette så stemmer nok det bra. Nikon har ingen historikk med å lansere slike kameraer på denne tiden av året.

 

Ingen er vel å ta litt hard i ...

Nikon D3X - 1 December 2008

Nikon D3S - 14 October 2009

... siden 2 siste kamera i D3 serien er annonsert nettopp på denne tiden av året...

 

2010 kan selvsagt bli det første året uten FX lansering fra Nikon, men det tviler jeg litt på

 

Jeg vil ikke bli overrasket om det kommer en D4 i januar/februar. Men jeg tror nok at antall megapixler blir lavere enn 24MPx

 

Jeg tror at lavt støy på høy ISO er såpass viktig for Nikon at D3s erstatteren må være like god på det området. Og der tror jeg ikke teknologien er god nok til å klare 24MP. 16-18MP derimot bør gå fint.

 

Ja, er egentlig enig med deg, men samtidig så tror jeg Nikon vil heller bruke 16mpx på erstatteren til D700.

Men ny "D700" med 14mpx og D4 med 16mpx hadde også vært naturlig...

Endret av GCardinal
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...