Gå til innhold

Billig USB 3.0-minnepenn


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Minnekjempen Super Talent har avslørt slippet av Express Duo

Var det en avsløring? Eller et misbruk av ordet avslørt?

 

Ordboka: Avsløre

 

post-3851-1288943837,0246_thumb.jpg

 

Helt ok ytelse til å være minnepinne, men som dere ser, milevis fra SSD-ytelse. Å kjøre OS fra minnepinne vil fortsatt suge.

 

Uhm, nei. Mine gamle IDE disker har maks 15MB/s lese/skrive ytelse. WinXP fungerer eigentleg heilt greit på dei.

Lenke til kommentar

Å kjøre OS fra minnepinne vil fortsatt suge.

Som allerede nevnt - nei. For all del, hvis det er Win7 experience poeng vi er ute etter så vil det være greit å ~10-doble budsjettet og slenge inn en SSD; men en kan da for svingende få helt grei ytelse over USB 2.0 via puppylinux o.l.. Hvis prisene er sanne så kan det bli en interessant ytelse/krone- og ytelse/watt-ratio i et FAWN-orientert servermiljø. OS on the go vil bli mye mer lukrativt - som forventet.

Lenke til kommentar

Vil det ikke heller være aksess-tid som vil ugjøre det store hinderet for god OS-ytelse på minnepinner, heller enn skrive og leseytelse? Nå vet jeg ikke hva aksesstiden for en gjennomsnittlig minnepinne vs en standard HDD er. Men for meg ville det være logisk at en HDD, selv om den bruker plater og lesehode, som kjører på SATA3 eller SATA6-bus ville gi lavere aksesstider enn en billig minnepinne som kjører over USB2/USB3-busen. Har aksesstid veldig mye å si for hvor godt et OS yter? For OS-et består jo av en haug små filer som skal leses nå og da, og da vil jo lave aksesstider gi et mer responsivt OS eller? Dere får heller skyte meg om jeg er helt på villspor.

Lenke til kommentar

Vil det ikke heller være aksess-tid som vil ugjøre det store hinderet for god OS-ytelse på minnepinner, heller enn skrive og leseytelse? Nå vet jeg ikke hva aksesstiden for en gjennomsnittlig minnepinne vs en standard HDD er. Men for meg ville det være logisk at en HDD, selv om den bruker plater og lesehode, som kjører på SATA3 eller SATA6-bus ville gi lavere aksesstider enn en billig minnepinne som kjører over USB2/USB3-busen. Har aksesstid veldig mye å si for hvor godt et OS yter? For OS-et består jo av en haug små filer som skal leses nå og da, og da vil jo lave aksesstider gi et mer responsivt OS eller? Dere får heller skyte meg om jeg er helt på villspor.

For en tid tilbake testet jeg aksesstiden til et par random minnepinner, og den er en god del lavere enn hos vanlige HDDer. Selv drømte jeg om å sette opp et RAID av minnepinner, men fant aldri en god måte å gjøre det.

 

Mvh Håkon

Lenke til kommentar

Ah. Da vet jeg det. Isåfall vil vel diverse Linux-distroer gjøre seg godt som portable OS på USB3-minnepenner om disse har god nok skrive og lese-ytelse på småfiler etc. Ellers burde det jo kunne gå ann å installere en Tiny-versjon av Windows 7 på den også. Nå vet jeg ikke hvor smått man kan få Windows 7 i farten, men standard install blir vel litt stort selv på store minnepinner. Bør jo ha plass til litt programvare og filer i tillegg til OS.

Lenke til kommentar

Vil det ikke heller være aksess-tid som vil ugjøre det store hinderet for god OS-ytelse på minnepinner, heller enn skrive og leseytelse? Nå vet jeg ikke hva aksesstiden for en gjennomsnittlig minnepinne vs en standard HDD er. Men for meg ville det være logisk at en HDD, selv om den bruker plater og lesehode, som kjører på SATA3 eller SATA6-bus ville gi lavere aksesstider enn en billig minnepinne som kjører over USB2/USB3-busen. Har aksesstid veldig mye å si for hvor godt et OS yter? For OS-et består jo av en haug små filer som skal leses nå og da, og da vil jo lave aksesstider gi et mer responsivt OS eller? Dere får heller skyte meg om jeg er helt på villspor.

Minnepenner bruker jo NAND flash minne i likhet med SSDer, men dog med lavere kvalitet og hastighet(?). Aksestid er vel vanligvis på rundt 1-2ms tror jeg. Mine minnepenner har aksetid på 1,2ms. Tilfeldig skriveytelse er vel tilnærmet elendig på minnepenner tror jeg.

 

 

For en tid tilbake testet jeg aksesstiden til et par random minnepinner, og den er en god del lavere enn hos vanlige HDDer. Selv drømte jeg om å sette opp et RAID av minnepinner, men fant aldri en god måte å gjøre det.

Hmm. Jeg har målt 1-2ms på mine (Transcend og Kingston).
Lenke til kommentar
Ellers burde det jo kunne gå ann å installere en Tiny-versjon av Windows 7 på den også. Nå vet jeg ikke hvor smått man kan få Windows 7 i farten, men standard install blir vel litt stort selv på store minnepinner.
Ved hjelp av vLite kan du "slanke" Windows 7(før installering vel og merke). Jeg holder på å lage en installasjonsplate og har fjernet nesten 4,2 GB fra Windows 7. Windows 7 inkludeert sidevekslingsfil på 4GB skal vel ta omtrent 12 GB tror jeg. Fjerner du unødvendige ting i vLite kan du få den ned i 8 GB. En minnepenn på 16 GB skal vel holde godt til det. Endret av StianAarskaug (S10QaN)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...