Gå til innhold

For eller imot et flerkulturelt Norge?


For eller imot et flerkulturelt Norge?  

76 stemmer

  1. 1. Er du for et flerkulturelt Norge?

    • Ja
      33
    • Nei
      39
    • Vet ikke
      8


Anbefalte innlegg

Drogin skrev (1 time siden):

Jeg må innrømme at jeg liker pizza,taco,kebab,falafel,hummus, sushi osv bedre enn kokt potet og torsk

Kan være enig hvis du bare spiser kokt potet og torsk 😛, men med godt tilbehør så er det like godt om ikke bedre enn pizza, taco, kebab, falafel, humus og sushi. 

Min nevø pleide når han var liten å kalle norsk mat for "ekte mat". 

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (30 minutter siden):

Jeg skrev hva MENA står for :) 

Mitt poeng var å forklare hvem som bruker ordet «menaland». Man finner knapt resultater på ordet i Norge, utenom en veldig utbredt bruk i innvandringsfiendtlige/rasistiske miljøer og settinger, jeg mener det er ganske relevant informasjon.

Og det var hva jeg protesterte på. Fordi du tar feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (2 timer siden):

Så lenge noen får statsborgerskap så får de en adgang til å stemme og vil ha en mening om hvordan landet skal styres. Selvsagt. Det er mer bekymringsverdig hvis nye landsmenn ikke deltar i diskusjonen om hvordan landet skal være.

Forsåvidt. Men totalt antall nye landsmenn er ikke 100 ggr det eksisterende innbyggertallet.

Har ikke EU, som har tilgang til det norske arbeidsmarkedet, cirka 100 ganger det norske innbyggertallet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Isbilen skrev (På 3.11.2010 den 12.29):

Norge er flerkulturelt og har vært det siden Hårfagre. Om mangfoldet skyldes trøndere eller pakistanere spiller ingen avgjørende rolle for hvordan "fler"-heten arter seg. Flerkultur er bedre enn monokultur, fordi flere perspektiver gir flere potensielle løsninger. Flere problemer gir flere problemløsere.

Det underliggende premisset for dette argumentet synes å være kulturrelativisme. Noe sånn som at alle kulturer er like gode. Eller i det minste at det ikke finnes noen dårlige/negative kulturer. Da følger det at det ikke spiller noen avgjørende rolle om mangfoldet skyldes trøndere eller pakistanere, og at flerkultur er bedre enn monokultur, fordi flere perspektiver gir flere potensielle løsninger. 

Problemet er at dette er et utopisk luftslott. Kultur (i denne sammenheng) dreier seg om tanke-, kommunikasjons- og atferdsmønstre. Naturligvis er noen tanker bedre enn andre. Noen er gode. Noen er dårlige. Noen er bent frem skadelige. Det er derfor ikke gitt at flerkultur er bedre enn monokultur. Det kommer rett og slett an på hvilke tanker, kommunikasjons- og atferdsmønstre som inngår i kulturen. Det sagt så er det alltids mulig å lære noe av de fleste kulturer. Få (om noen) kulturer er kun negative, så man bør forsøke å manøvrere slik at de beste idêene vinner frem på bekostning av de dårlige. Man bør søke de løsninger som er bedre enn de man har p.t. Dårligere løsninger gir dårligere samfunn, så flerkultur er ikke nødvendigvis positivt i så måte.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (47 minutter siden):

Det underliggende premisset for dette argumentet synes å være kulturrelativisme. Noe sånn som at alle kulturer er like gode. Eller i det minste at det ikke finnes noen dårlige/negative kulturer. Da følger det at det ikke spiller noen avgjørende rolle om mangfoldet skyldes trøndere eller pakistanere, og at flerkultur er bedre enn monokultur, fordi flere perspektiver gir flere potensielle løsninger. 

Problemet er at dette er et utopisk luftslott. Kultur (i denne sammenheng) dreier seg om tanke-, kommunikasjons- og atferdsmønstre. Naturligvis er noen tanker bedre enn andre. Noen er gode. Noen er dårlige. Noen er bent frem skadelige. Det er derfor ikke gitt at flerkultur er bedre enn monokultur. Det kommer rett og slett an på hvilke tanker, kommunikasjons- og atferdsmønstre som inngår i kulturen. Det sagt så er det alltids mulig å lære noe av de fleste kulturer. Få (om noen) kulturer er kun negative, så man bør forsøke å manøvrere slik at de beste idêene vinner frem på bekostning av de dårlige. Man bør søke de løsninger som er bedre enn de man har p.t. Dårligere løsninger gir dårligere samfunn, så flerkultur er ikke nødvendigvis positivt i så måte.

Du får flere ideer i flerkulturer enn i monokulturer.  Så lenge de beste ideer kommer fram så løser flerkulturer problemer oftere enn monokulturer.  Det enten hjelper deg, eller har null effekt, men er aldri negativt så lenge samfunnet lar de beste ideene  vinne og ikke de dårlige ideene 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg er nok ganske typisk norsk, det vil si at jeg tenker at jeg helst ikke ønsker å være del av et samfunn som ikke er flerkulturelt og er positiv til innvandring. Monokulturelt eller énkulturelt samfunn har jeg veldig lite tro på i dagens verden. Vil gjerne at det skal bli lettere å få opphold her, jeg tror Norge tar skade på sikt av å ta imot såpass få som vi gjør med vår restriktive politikk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Musefella skrev (3 timer siden):

Å bli flerkulturelt alla USA, Brasil, Frankrike og andre kolonimakter.. er ille nok i seg selv, men innvandringen til Norge er så massive og ute av kontroll at etniske nordmenn faktisk kommer til å bli en minoritet.

Fødselstallene tilsier vel at vi ser at vår første mindretallskohort i levetiden til oss gen x'ere?

Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (2 timer siden):

Du får flere ideer i flerkulturer enn i monokulturer.  

idê- og meningsmangfold er fint.

This institution (university) will be based on the illimitable freedom of the human mind. for here we are not afraid to follow truth wherever it may lead, nor to tolerate any error so long as reason is left free to combat it.

  - Thomas Jefferson

Sitat

Så lenge de beste ideer kommer fram så løser flerkulturer problemer oftere enn monokulturer.  Det enten hjelper deg, eller har null effekt, men er aldri negativt så lenge samfunnet lar de beste ideene  vinne og ikke de dårlige ideene 

Du gjentar mye av det jeg skrev, men ser ut til å bare se bort ifra at dårlige idêer kan slå rot. Litt rart ettersom identitetspolitikken i USA, kritisk raseteori, skeiv teori etc er dagsaktuelle bevis på hvor ødeleggende dårlige idêer kan være. Vebjørn Verlo's artikkelserie belyser godt hvordan:


- Kritisk raseteori splitter USA. Slik fyrte en smal akademisk disiplin opp kulturkrigen  

- Heller ikke naturvitenskapen slipper unna identitetspolitisk beleiring  

- Identitetspolitikk og kanselleringskultur omfavnes av Generasjon Z  

- Kultursosialismen har inntatt USAs demokratiske parti  

- Slik kollapset integriteten til The New York Times  


Såklart, så lenge de beste idêene vinner frem så er det aldri negativt, men man kan ikke operere med at det alltid skjer som en slags default regel. Det blir naivt. Historien har også vist hvor galt ting kan gå. Det er heller ikke slik at alle nye idêer nødvendigvis er bedre enn gamle og gjennomprøvde idêer. Det er ofte enklere å ødelegge noe som har bestått tidens tann enn å forbedre det. Samtidig må man heller ikke være så redd for endring at man ikke tør å tenke nye tanker. Hvilke ikke-vestlige idêer synes du vesten burde importere? Og hvilke burde ikke-vestlige legge bort?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (35 minutter siden):

idê- og meningsmangfold er fint.

This institution (university) will be based on the illimitable freedom of the human mind. for here we are not afraid to follow truth wherever it may lead, nor to tolerate any error so long as reason is left free to combat it.

  - Thomas Jefferson

Du gjentar mye av det jeg skrev, men ser ut til å bare se bort ifra at dårlige idêer kan slå rot. Litt rart ettersom identitetspolitikken i USA, kritisk raseteori, skeiv teori etc er dagsaktuelle bevis på hvor ødeleggende dårlige idêer kan være. Vebjørn Verlo's artikkelserie belyser godt hvordan:


- Kritisk raseteori splitter USA. Slik fyrte en smal akademisk disiplin opp kulturkrigen  

- Heller ikke naturvitenskapen slipper unna identitetspolitisk beleiring  

- Identitetspolitikk og kanselleringskultur omfavnes av Generasjon Z  

- Kultursosialismen har inntatt USAs demokratiske parti  

- Slik kollapset integriteten til The New York Times  


Såklart, så lenge de beste idêene vinner frem så er det aldri negativt, men man kan ikke operere med at det alltid skjer som en slags default regel. Det blir naivt. Historien har også vist hvor galt ting kan gå. Det er heller ikke slik at alle nye idêer nødvendigvis er bedre enn gamle og gjennomprøvde idêer. Det er ofte enklere å ødelegge noe som har bestått tidens tann enn å forbedre det. Samtidig må man heller ikke være så redd for endring at man ikke tør å tenke nye tanker. Hvilke ikke-vestlige idêer synes du vesten burde importere? Og hvilke burde ikke-vestlige legge bort?

Gode ideer og sannheter kan skape uro når det krever at dårlige, gamle ideer som slaveri må forsvinne og folk må endre hva de gjør og tror

Negative reaksjoner og uro til en ide bekrefter ikke at noe er en dårlig ide i seg selv.  Jeg antar du ikke støtter slaveri eller rasisme selv om det finnes motstand til begge, for eksempel.

Endret av jjkoggan
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er "mangfold" og "flerkultur" beskrivende ord for den typen innvandrere som kommer til Norge? 

Vi kunne for eksempel hatt flere portugisere, italienere, tibetanere, japanere, irer, aboriginene, walisere osv. som bidrar med sine ferdigheter i arbeidsmarkedet.

Men det er stort sett unge, muslimske menn fra midtøsten og Afrika som kommer for å søke asyl. Er dette mangfold?

Rik matkultur = kebab på hvert gatehjørne?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (20 minutter siden):

Er "mangfold" og "flerkultur" beskrivende ord for den typen innvandrere som kommer til Norge? 

Vi kunne for eksempel hatt flere portugisere, italienere, tibetanere, japanere, irer, aboriginene, walisere osv. som bidrar med sine ferdigheter i arbeidsmarkedet.

Men det er stort sett unge, muslimske menn fra midtøsten og Afrika som kommer for å søke asyl. Er dette mangfold?

Rik matkultur = kebab på hvert gatehjørne?

Her satt du spiker på hodet. Mye av innvandringen er også arbeidsinnvandring fra Polen og Litauen (de to største innvandrergruppene til Norge) som ofte drar hjem igjen når de har fått opptjent bra med penger. Er dette flerkulturelt? 

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (16 minutter siden):

Men det er stort sett unge, muslimske menn fra midtøsten og Afrika som kommer for å søke asyl.

Det er nå ikke helt riktig. Av de få (ca 1900 utenom de 24000 ukrainerne) som har søkt asylbeskyttelse i Norge hittil i år er flertallet kvinner og barn.

Så vet vi ut fra historisk data at få av disse får innvilget asylsøknaden (under 200 hittil i år), og enda færre får eventuelt innvilget permanent opphold.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (1 time siden):

Gode ideer og sannheter kan skape uro når det krever at dårlige, gamle ideer som slaveri må forsvinne og folk må endre hva de gjør og tror

Negative reaksjoner og uro til en ide bekrefter ikke at noe er en dårlig ide i seg selv.  Jeg antar du ikke støtter slaveri eller rasisme selv om det finnes motstand til begge, for eksempel.

Hva er det du svarer på? Jeg klarer hverken å se at du svarer på det jeg skrev, eller spørsmålene du ble stilt. Er det bare en respons som skal markere uenighet vedr eksempelet jeg gav om at identitetspolitikken i USA om dagen innehar ødeleggende og dårlige idêer? 

Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (25 minutter siden):

Et nettsøk gav vesentlig høyere tall, men selvsagt med videre kriterier. Vi snakker ikke akkurat om en bagatell.

 

Toppåret for innvandringen til Norge var 2011, med 79 500 innvandringer. Siden da har innvandringen gått ned, og i 2021 var det 54 000 innvandringer til Norge. 

Dette ser ut til å være tall for innvandring totalt, ikke personer som kommer for å søke asyl (asylsøkere) som du skrev i innlegget ditt.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...