Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan få mopeden til å gå saktere?


Mortzz

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Kjøpte en Gilera SMT 50 2007 modell for snart et og et halvt år siden. Den ble kjøpt uten plombering og går derfor i 75-80 km/t. For snart en måned siden ble jeg stoppet i teknisk kontroll som førte til at jeg må gjøre den orginalt igjen og vise den til vegvesenet eller no sånt. Problemet er at jeg ikke får mopeden til å gå saktere. Har satt inn plombering med 10mm åpning bak ved eksospotta, men mopeden gikk like fort. Deretter sveisa jeg på en skive med 10mm åpning foran i eksosanlegget, men mopeden går fortsatt i 70 km/t.

 

Tenker på å sette på et større tannhjul bak, men det kommer til å bli litt vel stort, og vil ikke redusere farten så mye som er ønskelig. Tenker også på å sperre gassen litt slik at jeg ikke får gitt full gass..

 

Noen som har noen tips? Alle svar blir tatt i mot med STOR takknemmelighet! =)

Endret av Mortzz
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må inn med variatorsperren igjen. Den som folk hovedsaklig tar ut for å få høyere hastighet. Variatorsperren er en ring som sitter i motor/girkasse som hindrer drivreima å skli helt ned/ut som igjen gir maks hastighet.(Forklart sånn ca isshh :p ) Denne ringen for du kjøpt på alle steder som selger scooterdeler og lignende.

Skrevet

Ikke hør på BeeGee, siden det ikke er variator på moped er det heller ingen variatorring som er mulig å fjerne.

 

Har hørt at man kan stappe stålull i lyddempern, men hvorvidt dette faktisk fungerer vet jeg ikke...

Skrevet

Hmmm... Høres rart ut, men er vel verdt et forsøk? Skal bare ha den orginal mens jeg viser den frem, fjerner plomberinga etterpå igjen..=P

 

Snakket forøvrig med han jeg kjøpte mopeden fra i dag og han sa at denne typen mopeder har en hastighet på 50-60 km/t orginalt.. Noen som har erfaringer med det?

  • 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Scootere har variator/variator reim. Mopeder har drev/kjede. Stappe stålull i potten e vell isje det lureste du kan gjøre. Regner nesten med drevene er blitt skiftet siden den går i 75-80 så finn ut ka original drevene var og ta de på og se. Anbefaler at du spørr på mopedportalen de fleste der vet sikkert ka original drevene er i tilegg får du raskere og bedre svar fra moped entusiaster. Lykke til!

Endret av ausura
Skrevet (endret)

Kan du sveise eller kjenner noen som kan?

 

I såfall skrur du av eksosanlegget og lager en liten skive på størrelse med en femkroning og punktsveiser den med to punkter (en på hver side) inni munningen på eksosanlegget som festes i motorblokka. Hullet i skiva skal være, tja, prøv med 0,5-1,0cm først. Start med et lite hull. Er uansett bare å borre opp litt og litt senere.

Denne metoden er enkel å fjerne etter du har vist mopeden his Vegvesenet. Du tar bare og slår av punktsveisene med en hammer og meisel eller en stor flattrekker.

 

Så må du bytte dyse i forgasseren. Originalt skal det være en 6mm dyse størrelse 65 mener jeg.

 

http://www.speedopti...products_id=105

 

 

Edit* Leste ikke førsteinnlegg :p

Endret av Audi TDI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...