Gå til innhold

Er virkelig jakt så fælt?


Folkman5

Anbefalte innlegg

Vi ser stadig sinte innlegg og kommentarer om hvordan jakt er forkastelig, ondt, slemt og vemmelig. Det er nesten blitt mote å være imot jakt. Jeg har bestemt meg for å prøve å ta livet av de mest vanlige argumentene. Du får mene hva du vil og gjerne kommentere!

 

Her kommer de mest klassiske:

 

1. Dyrene lider en smertefull død med redsel og pine.

 

Faktum er at et velplassert skudd vil drepe et dyr momentant, eller i løpet av få minutter. I løpet av disse minuttene vil dyret være så giret at det mest sannsynlig ikke vil tenke over smertene. Skadesyting forekommer, men det er en annen diskusjon.

 

2. Kjøtt må kjøpes i butikk for at uskyldige dyr ikke skal drepes på makabre måter av testosteronfylte kommandojegere. ( Syntes denne var god!)

 

De fleste av oss spiser kjøtt i blant. Selv dere som er imot jakt. Visste dere at dyr faktisk drepes da også?! Når en mengde griser føres inn på slakteriet vil enormt med stress forekomme og de vil ikke ha det noen behagelig død.

 

På kyllinggårdene har vi sett kylling vandre rundt med dritt opp til knærne i små bur. Disse ekskrementene etser på beina til kyllingen, noe som ikke er et godt liv.

 

Derimot vil vilt leve et godt liv i naturen, uvitende om skuddet som plutselig kommer. Dette er et langt bedre liv enn lengre perioder i små bur.

 

3. Jakt er ikke nødvendig i dagens samfunn.

 

Jakt er i teorien ikke nødvendig for å overleve. Derimot er jakt utrolig viktig for å bevare vår tidligere tradisjon og arv som jegere, fiskere og sankere. Kanskje vil disse kunnskapene komme til nytte senere? Vi må ikke glemme vår arv. Skal vi dessuten klippe over alle bånd fra naturen? Tro det eller ei, men vi må ikke totalisolere oss ifra naturen.

 

 

 

4. Jakt dreper bestander

 

Jakt under kontrollerte omgivelser, så lenge man ikke overjakter på en bestand vil ikke jakt føre til utryddelse. Jakt kan derimot være med på å holde bestander nede så det ikke blir for mange individer, som vil føre til dårlige kår. Lar man de største hannene leve, samt de mest fruktbare hunnene vil ikke bestanden dø ut.

 

Vi hører stadig at jakt er en fæl hobby. Så lenge jegeren jakter for å bruke maten og utnytte det som kan utnyttes hos byttet gjør det ingenting at dyret skytes i skogen, enn at det avlives på slakteriet. Så lenge en jeger respekter dyret, lovene og driver bærekraftig jakt ser jeg ingen problemer med jakt. Det er en jegers plikt å aldri kunne angre et skudd. Med dette mener jeg at alle skudd skal drepe viltet på en human måte, noe vi kan oppnå igjennom trening og å aldri avfyre et skudd før man er 101% sikker på at det vil treffe der det skal.

 

Jeg har all respekt for motstandere av jakt og vil derfor ikke vifte med våpen og bytte. Jeg mener jakt er en human måte å skaffe seg mat og vil derfor fortsette med det.

 

Man skal aldri angre et skudd!

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ingen jeger, men jeg kan forstå formålet med jakt i visse former. Siden en stor bestand av dyr kan skade mer en noen jegere kan vill uttynningsjakt ha de formålet å forhindre sykdomsspredning og sult i bestanden av vilt, var på Sørøya i påsken etter skreien og vi kunne se harespor over alt og sjaføren kunne fortelle at under ekstreme forhold ville haren gnage på husveggene i sin jakt på mat.

Jakt er også nødvendig for å redde arter fra andre arter, fjellrev vs rødrev, hvor rødreven tar mer og mer av fjellrevens territorier og utkonkurer den.

 

Det er en jakt jeg aldri kommer til å forstå, og det er trofejakt, her skyter de de sterkeste dyrene i skogen for å henge hodet på veggen, det sterkeste dyret som trengs for å føre arten videre. Uten det vil det bane vei for svakere dyr til å parre seg som igjen vil føre til svakere flokk.

 

- D.J.

Lenke til kommentar

DjSlayer

 

Har ett godt poeng.

 

Ved jakt på storvilt, er det de største oksene og bukkene som blir skutt grunnet sine gevirer osv.

 

Dette er eldre dyr som kjøttet er grovere og ikke særlig mørt.

 

Disse stor hanndyra, har vist sine egenskaper ved å overleve, greie å parre seg med hunndyr og har gode egenskaper genetisk ( som oftes ).

 

Disse blir plukket ut, for å kunne henge ett stort gevir på veggen.

Samtidig som disse blir nedskutt, åpner det seg ett "hullrom" i dette området.

 

Her kommer yngre hanner inn i området og overtar dette, ikke så erfarne og med diverse egenskaper.

 

Ellers er jo jakt akseptabelt, og godt forankret her i Norge.

 

Det jeg også ikke liker, er nedskytning av mere vilt enn hva man egentlig har behov for.

 

Unntaket er "skadedyr" som Mink, Kråke, Ravn, Rødrev, osv.

Endret av Vårbris
Lenke til kommentar

Synst det er litt perverst å finne glede i å drepe dyr.

 

Ellers har jeg ikke noe problem med jakt, kjøttet må jo komme fra en plass.

Jeg er hjortejeger, men jeg finner ingen stor GLEDE i å drepe dyr. Det høres sikkert merkelig ut, men jeg reiser ikke ut på jakt bare for å få gleden av å drepe et annet dyr. Naturopplevelser, trim, kameratskap, og adrenalinet en får når en må snike seg innpå et av Norges mest varsomme dyr.

 

Det ligger så utrolig mye mer i jakt enn kun skyting. Dette er noe en må oppleve for å forstå.

 

 

 

 

Ved jakt på storvilt, er det de største oksene og bukkene som blir skutt grunnet sine gevirer osv.

 

Ved jakt på storvilt så skyter en kun de største hannene? Hæ? En skyter da også hunndyr, fjorddyr og kalver? Kvoten sier hva en skal skyte. Bukker blir gjerne skutt for å minske på produksjonsdyr - som igjen minsker en økende bestand.

 

En skyter som oftest det dyret som kommer på post. Jeg hadde ihvertfall ikke latt en litt mindre bukk gå videre "i tilfelle" jeg kunne få skutt en større senere på året. Dette tror jeg er vanlig blant de fleste jegerne.

Endret av Quote
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jakt dreier seg mest om å forvalte naturen. Når det er for mange dyr, blir det for lite mat når vinteren kommer og mange dyr lider en smertefull død. Da er en god forvalting av bestanden et bedre alternativ. Om noen skyter for gevir på veggen så får de svare for seg selv, og det er nok et veldig liten gruppe jegere som bryr seg om sånt.

 

Om man spiser kjøtt, så hørte jeg et interessant poeng en gang. Vil du at kjøttet skal komme fra et dyr som har stått i bås eller hatt begrenset plass til å utfolde seg hele livet, eller fra et dyr som har levd et naturlig liv og så plutselig SMOKK, så var den død?

 

Og for å kaste en brannfakkel inn i debatten: en naturlig død for et dyr i naturen vil sannsynligvis være en smertefull og voldsom eller smertefull og langdryg affære. Et velplassert skudd er sannsynligvis en bedre måte å takke for seg enn noe annet disse dyrene har i vente.

Lenke til kommentar

Jakt er helt forferdelig. Hver gang jeg har vært på jakt-tur kommer jeg hjem utslitt og er mørbanket i alle ledd.

 

Men; så kommer jeg hjem med nam nam mat også da, som det er langt mindre svinn på enn butikkmat.

 

Jeg føler at vi har god kontroll her i Norge; ut i fra den opplæring og den innsatsen innen artsbevaring som blir gjort både av jegere/fiskere og av staten.

Jeg ser helt klart kritikken mot enkelte jaktformer dog, så argumenter mot dem kjøper jeg - som eksempel: jakt uten trening, jakt med feil utstyr, engelsk revejakt, og jakt som ikke er mat-auke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...