Gå til innhold

Vi nedjusterer Iphone 4


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dristig, men slik jeg ser det rettferdig. Jeg kan ikke stole på at min telefon alltid tar i mot samtaler, og når jeg først er i en samtale så slås den gjerne på mute eller, i enkelte tilfeller, legger den rett og slett på. Steve Jobs kan alltids prøve å si at jeg holder telefonen feil...

 

Dessuten skal det jo sies telefonen generelt heller ikke er feilfri. Det er ikke sjelden jeg må restarte tredjeparts-apps, f. eks. Spotify, for at det i det hele tatt skal fungere å spille av musikk.

Lenke til kommentar

Nei, dette blir bare for dumt... Blir faktisk litt småflau av å lese det her.

Eneste som er småflaut er at de faktisk må justere ned og ikke kunne gi den rette terningkastet da de først anmeldte telefonen.

 

Men når de innser at de har blitt "lurt" så viser det integritet å justere det ned.

Lenke til kommentar

phax: Det siste testeksemplaret dukket opp for under en måned siden. Vi har hatt to telefoner som har vært i bruk i redaksjonen. Det er normalt at vi dobbeltsjekker med nye enhter der vi mistenker at noe er galt. Her dreier det seg heller ikke om noen mistanke, men et problem som Apple selv har bekreftet at fins.

 

Vi mener at fire måneder er lenge nok å vente på fiks til det som Apple har forespeilet en programvareløsning for.

 

Av de vi har snakket med i dag for å finne ut om dette fortsatt er et utbredt problem rapporterte så å si alle at de hadde trøbbel med sensoren.

 

Vi har ikke dyptpløyende statistikk omkring problematikken. Når 9 av de 10 første Iphone 4-brukere vi snakker med alle rapporterer problemer relatert til sensoren må vi kunne anta at problemet stadig fins.

 

Dersom problemet er så omfattende som det virker kan vi heller ikke ta hensyn til at noen få ikke vil ha problemer med den. Et terningkast må være en generell anbefaling i forhold til kjøp.

 

Når sjansen for å få en telefon som ikke virker er såpass høy, kan vi ikke anmelde telefonen kun på bakgrunn av de som allerede har kjøpt den og ikke plages.

 

Problematikken er spesielt relevant i forkant av julehandelen som står på trappene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ok, sitter ikke med samme inntrykk av at det er like utbredt, men har ingen statistikk å støtte meg på jeg heller. ;)

 

Men det mest interessante synes jeg er hva dere kommer til å gjøre med terningkastet når det evt kommer en fiks på dette problemet fra Apple?

Endret av phax
Lenke til kommentar

phax: Det er et ganske vanskelig valg om man skal endre publiserte terningkast. Vi har et karaktersystem som endres fortløpende når nye og bedre telefoner kommer inn. Foruten dette endrer vi vanligvis ikke terningkast manuelt etter endt testperiode.

 

Her hadde vi dog et problem vi har fulgt litt med på og som påvirket telefonens grunnleggende funksjonalitet. Når det gjelder en modell som såpass mange av våre lesere er opptatt av ble vi nødt til å gjøre noe.

 

Om det kommer en fiks i forkant av neste Iphone-lansering er vi ennå ikke helt sikre på om testen vil bli oppdatert.

 

En vesentlig grunn er at vi normalt sett ikke tester de samme telefonene på nytt mange ganger gjennom et år. Det skjer dessuten også ofte at vi ikke får informasjon om spesifikke endringer som gjøres i ny programvare fra de ulike produsentene.

 

Vi må ta en vurdering på dette når den tid eventuelt kommer. I dag mener vi at testen slik den stod ble villedende, og det i forkant av en periode der mange gjerne fornyer seg eller blir fornyet på den mobile fronten :)

Lenke til kommentar

Beklager, men dette faller under kategorien "tragisk" i min bok. Integritet var det jeg kalte det da dere faktisk ga telefonen terningkast 6. Å nedjustere 2 terningkast og fjerning av anbef. pga 2 problemer som er tilnærmet ikke eksisterende, syns jeg blir ekstremt drøyt. (Dette utsagnet baserer jeg på min egen erfaring.)

 

Terningkast 4, det vil si en "Bare litt over middelmodig telefon". Er det virkelig dette dere mener om iPhone 4, Amobil?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Anathema: Som L4r5 er inne på - alt må ses i forhold. Det skal fortsatt dreie seg om en bra god dings før terningkast 4 brukes på noe som koster nærmere 5000 kroner. Det er fortsatt en suveren underholdningsdings, men her snakker vi om kjernefunksjoner. Selv om mange gjerne har nettsurfing og spill som hovedsysler på Iphone 4 er det fortsatt svært mange som ønsker å bruke den til å snakke i. Den blir fortsatt markedsført som en telefon - selv om man får "mye attåt".

Endret av fjarle
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei,

 

Terningkastet hos oss er dynamisk, slik at terningkastene alltid skal gjenspeile dagens marked. Hvis du leser en test av en to år gammel telefon som fikk terningkast 6, vil den nok i dag ha langt under dette. Dette fungerer ved at poengsumskalaer øker når vi får inn telefoner med bedre egenskaper i forskjellige kategorier og dette multipliseres med en prismultiplikator.

 

I dette tilfellet gjorde vi det vi vanligvis gjør når vi oppdager feil på telefoner. Vi sjekker om telefonen er oppdatert, om det gjelder andre eksemplarer og sjekker om det er en kjent feil og om man vet at feilen vil rettes. I dette tilfellet forsikret Apple om at feilen ville rettes i nær fremtid.

 

Nå ser det ikke ut som feilen vil rettes likevel, og for at terningkastet skal veilede forbrukerne må det nedjusteres. Dersom feilen rettes er det ikke noe problem å oppjustere terningkastet igjen.

 

Vi mener grunnfunksjoner som ringing og meldingsskriving må fungere smertefritt for at en telefon i det hele tatt skal kunne få et høyt terningkast. Avanserte funksjoner kan ikke kompensere for mangler på dette feltet. I dette tilfellet imponerer Iphone 4 på så mange felt at den likevel har et relativt høyt terningkast (4).

Lenke til kommentar

Mener å erindre at 4.0.1, eller så var det 4.1 var den oppdateringen som inneholdt en fiks for problemet. Har ikke hørt at dette er noe folk rundt meg klager på med iPhone 4, men samboeren min har trykket på skjermen et par ganger mens jeg har snakket med henne, men har ikke opplevd dette problemet med andre iPhone 4 eiere. Det kan jo tenkes at det faktisk kan skyldes anatomien hos den enkelte? iPhone 4 har jo flyttet nærhetssensoren fra den gamle posisjonen ved siden av høyttaleren og til en ny ovenfor. Da kan det jo tenkes at for noen sine ører vil dette kunne resultere i at måleresultatet ikke blir korrekt og dermed slår på skjermen...

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...