Gå til innhold

Hvor mye tar du i knebøy?


franky12

Anbefalte innlegg

Jeg kan vel si at jeg har noen fordeler i forhold til de fleste andre jeg selv kjenner. Jeg er naturlig stor og kraftig og har meget lett for å øke styrke og volum. Er 181 høy, 92 kg med 28% fett i kroppen. Har vært oppe i 125 kg og 32 % fett i kroppen. Alt uten noen form for tilskudd. Fordelen med å orginalt være fra en bondefamilie ;)

 

Rekorden min i knebøy er som følger: 5x 210 kg med belte. Går så langt ned at hoftene mine er under kneleddet.

 

Nå som jeg har hatt dame i 5 år og det ble slutt så la jeg fort merke til at det ikke har vært like mye trening som før, nå ligger jeg på rundt 5x 100 kg - Målet er å komme tilbake til hvor jeg var :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Axby2kEH

Er raw så lenge du ikke bruker løftedrakt mener jeg. Kan diskuteres om surringer på knærne teller som utstyr eller ikke, men vil nok personlig sette grense på drakt vs. ikke drakt.

Jeg vil tørre å påstå at man får svært mange av de ekstra kiloene på surringer. Det er vel enklest om man forholder seg til styrkeløftregler mtp hva som er med og uten utstyr, og det er ganske enkelt, ingen løftedrakt, ingen surringer. (og ingen reimer, selv om det ikke er relevant i knebøy, da :) )

Lenke til kommentar

Nr dere snakker om knebøy. Mener dere sånn hvor man står oppreise med vektstanga på skuldrene og utfører dem eller sånn hvor man sitter/ligger på en maskin å dytter vekten bort. Hvis det er det første, hvordan kan man da sammenligne hvor mye man tar siden kropsvekten på folk er så forskjellig?

Lenke til kommentar

Nr dere snakker om knebøy. Mener dere sånn hvor man står oppreise med vektstanga på skuldrene og utfører dem eller sånn hvor man sitter/ligger på en maskin å dytter vekten bort. Hvis det er det første, hvordan kan man da sammenligne hvor mye man tar siden kropsvekten på folk er så forskjellig?

Fordi konkurransene som tar for seg dette kun bryr seg om hva man klarer å løfte av vekter og ikke tar hensyn til kroppsvekt. ;)

Lenke til kommentar

Jeg vil tørre å påstå at man får svært mange av de ekstra kiloene på surringer. Det er vel enklest om man forholder seg til styrkeløftregler mtp hva som er med og uten utstyr, og det er ganske enkelt, ingen løftedrakt, ingen surringer. (og ingen reimer, selv om det ikke er relevant i knebøy, da :) )

 

Joda, jeg ser hva du mener. Men hvis noen på gymmet gjorde et løft på 300 med bare surringer og belte så ville jeg ikke kalt det for et utstyrsløft heller. :)

 

Har noen wraps, men har aldri helt lært meg å surre dem på riktig, så bruker bare knevarmere og belte. Det burde vel i alle fall passere for å være raw i de fleste regelverk.

 

 

Vedrørende det med sammenlignbarhet og kroppsvekt, så er det vel heller slik i denne øvelsen at jo tyngre man er jo mer løfter man faktisk i knebøy. Det er i prinsippet en større prestasjon for en på 50 kilo å løfte f.eks. 100 kilo enn det er for en på 100 kilo å løfte det samme.

Lenke til kommentar

Nr dere snakker om knebøy. Mener dere sånn hvor man står oppreise med vektstanga på skuldrene og utfører dem eller sånn hvor man sitter/ligger på en maskin å dytter vekten bort. Hvis det er det første, hvordan kan man da sammenligne hvor mye man tar siden kropsvekten på folk er så forskjellig?

Fordi konkurransene som tar for seg dette kun bryr seg om hva man klarer å løfte av vekter og ikke tar hensyn til kroppsvekt. ;)

Det er vel (sånn jeg har forstått det), forskjellige vektklasser?

Lenke til kommentar

Styrkeløft er en idrett som inndeler utøverne i ulike klasser ut ifra alder, kjønn og vekt.

 

Aldersklassene er;

Ungdomsløfter: 0-18år

Juniorløfter: 19-23år

Seniorløfter: 24+

Yngre veteran: 40år + (correct me if i'm wrong)

 

Vektklassene er;

Kvinner: opp til 43kg (Ungdom/Junior) 47kg, 52kg, 57kg, 63kg, 72kg, 84kg, +84kg

Menn: opp til 52kg (Ungdom/Junior) 58kg, 66kg, 74kg 83kg, 93kg, 105kg, 120kg +120kg

 

Her konkurrerer man innenfor sine respektive klasser og det blir regnet ut gjennom noe som heter wilks poeng hvem som er konkurransenes sterkeste løfterne. Kroppsvekt kontra antall kilo løftet (dette gjelder kun på tvers av klassene).

Edit: Innenfor vetklassene gjelder det hvem som løfter mest uavhengig av kroppsvekt, men skulle to eller flere løfte like mye vil det være avgjørende hvem som veier minst. En artikkel som sier litt om hvor nærme det kan være i konkurranser: http://www.nrk.no/nyheter/1.7164737

 

Her har dere IPF sin wilks kalkulator dere kan more dere med:

http://www.powerlifting-ipf.com/fileadmin/data/wilkscalc.htm

Endret av Midtby
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Det er ikke verre enn å beregne wilks ;)

 

137,5 kg knebøy (utstyr) - 131.82125

100 kg knebøy - 95.87 wilks

 

Kalkulator

 

EDIT: Midtby slo meg på målstreken.

 

Forøvrig er det verdt å nevne at wilks kun kommer inn i bildet når man skal kåre bestemann på stevner (på tvers av vektklasser), eller hvis to eller flere løftere løfter det samme. Om man løfter mest i sin klasse, har det ikke noe å si hva de andre i den samme vektklassen veier.

Endret av Slettet-Axby2kEH
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...