Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Jeg har klokkemani!


Mchansern

Anbefalte innlegg

Vel, jeg visste ikke om hvor jeg skukke poste denne eller om den i det hele tatt er relevant for forumet.

 

Det hele startet da jeg fikk meg armbåndsur. Tror jeg gikk i åttende-klasse eller noe slikt. Jeg så ganske ofte på klokken og det var viktig for meg å vite hva klokken var. Grunnen til at jeg fikk meg ambåndsur i det hele tatt er pga. at jeg spurte hele tiden hva klokken var til folk.

 

Med tiden har denne klokkemanien forverrets (eller forbedrets?). Jeg klarer ikke å komme forsent til ting. Jeg hadde 0 forsentkomminger på 6 år skole (ungdomskole og viderergående). Når jeg f.eks skal handle mat eller ting og tang så regner jeg ut nøyaktig tid det tar. Jeg vet også at det tar 1min og 43sek å gå fra kontoret til bussholdeplassen. Jeg blir fysisk dårlig av folk som kommer forsent til ting eller f.eks busser og tog som ikke kommer i tide. Jeg blir stressa, begynner å svette, går hvileløst rundt omkring og kikker på klokka i gjennomsnitt minst hvert 20sek.

 

I sommer prøvde jeg et eksperiment hvor jeg skulle prøve med vilje å komme for sent til en avtale med en venn. Jeg knakk sammen etter 7min, og de av de syv minuttene så glodde jeg vel omtrent konstant på klokken.

 

Hva synes dere? Er det noen andre som har det slik?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 måneder senere...

Har det med at du må være punktlig for å nå fly å gjøre?

Jeg har det litt slik, jeg kan aldri komme for sent. Men hvis jeg går inn for det, så klarer jeg komme for sent, liksom..

 

Om det kontrollerer deg i større grad enn du selv vil, og det blir en bekymring og et større problem så ville jeg oppsøkt psykolog. Skader ikke å prøve.

Lenke til kommentar

Jeg vil nå støtte kommentaren om at det er tvangstanker han har, og vil han få hjelp med det så er første steget å ta kontakt med fastlegen sin og evt bli henvist til en psykolog.

 

Jeg er ikke fult slik som deg. Men jeg liker å være punktlig til ting og tang, bare en positiv egenskap det vil eg si.

Men når du blir fysisk uvell så er vel det tegn på at det kanskje ligger noe mer bak din 'mani' med å være punktlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...