Gå til innhold

Test: Nokia N8


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Virker som en knall telefon jeg gjerne skulle hatt!

 

Det desidert mest idiotiske må jo være mangel på støtte av deling av filer over nettverk. Irriterer meg på min 5800 og ville garantert irritert meg desto mer med denne kraftpakken av en filmviser!

 

Ser også på nettet at støtten for mkv er på plass og det er jo litt koselig :)

 

Satser på at N9 har Meego, deling over nettverk og hakket kvassere skjerm enn det denne presterer så tror jeg jeg er solgt!

 

God test og utifra det jeg leser er karakteren rettferdig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6
Nokia N8 er altså hårfint under de aller beste på kamerafunksjonene,

Hvilke telefoner har bedre kamera? :ohmy:

 

Eksterne harddisker kan også brukes, men disse må ha egen strømforsyning.

Vil det si at 2.5"-disker uten strømforsyning ikke kan brukes?

 

 

Rart den ikke har DLNA, syns jeg husker at min Nokia N82 støttet det. Kan det stemme?

Lenke til kommentar
Eksterne harddisker kan også brukes, men disse må ha egen strømforsyning.

Vil det si at 2.5"-disker uten strømforsyning ikke kan brukes?

 

Det stemmer, og det er i bunn og grunn ganske logisk. Ettersom alt uten strømforsyning må drives av strøm fra telefonen er det i overkant tungt å dra en 2.5".

 

Etter litt googling fant jeg ut at telefonen klarer å dra alt som ikke krever mer enn 200mA strøm, så dersom du finner en 2.5" som bruker mindre enn dette så er det vel ingen grunn til at det ikke skulle funke.

 

Jeg bruker min med minnepenner og det fungerer helt glimrende, spesielt når jeg ikke trenger åpne en filbehandler selv ettersom den spretter opp så fort man setter i minnepennen.

Lenke til kommentar

=Øyvind= : Ah, takk for hintet. Den ble ikke fanget opp. Setninga du sikter til stammer fra min måling - med et forholdsvis utrent øye. Jeg oppfattet lesbarheten på testplansjen til 2100 linjer per bildehøyde, altså svakere enn Satio og Pixon 12. Etter at jeg lot Akam-gutta ta en titt på samme plansje var svaret at jeg nok måtte oppjustere resultatet en anelse. Det ble gjort, men korrigering av setningen som omhandlet det falt visst helt ut. Den ER på linje med de beste vi har sett så langt, den er dog ikke bedre - iallfall ikke ut fra det de statiske testene på detaljgjengivelse gir oss. Vi vil se betydelig nærmere på kameraet til N8 i nær fremtid :)

 

N82 hadde sammen med N95 og N95 8GB DLNA-støtte. Mener å erindre at det var etpar modeller til som hadde det også, men på sittende fot kommer jeg ikke på hvilke.

 

NgZ: Det er nok noen som har funnet opp målet, men det er ikke nytt :)

 

http://www.google.no/search?hl=no&safe=off&client=firefox-a&hs=KO1&rls=org.mozilla%3Aen-US%3Aofficial&channel=s&q=%22LW%2FPH%22&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=

 

Det er ganske vanlig å bruke linjer per bildehøyde eller LW/PH i tester av kamerautstyr. Jeg må ærlig innrømme at den eksakte definisjonen på hva som måles er jeg litt usikker på, ettersom navnet ikke akkurat er brukervennlig for oss som ikke primært har kamera som jobb/interesse. Men, det man kan lese ut av tallene er iallfall at jo høyere verdi, desto mer informasjon finner vi i bildet, og desto skarpere blir det. Testmetoden er ikke helt ulik en vanlig synstest. Vi tar bilder av en testplansje, med mange ulike testvarianter på - fargegjengivelse er en annen variant. På denne har vi et sett linjer som blir stadig tynnere og tettere samlet. Der vi ikke lenger klarer å skille linjene fra hverandre er der kameraet gir tapt.

 

Vi måtte altså ganske langt ned på plansjen vår før N8 ga opp, men ikke lenger ned enn der vi har vært før med Pixon 12 og Satio :)

 

Plansjen vi bruker er ikke ulik denne: http://forums.steves-digicams.com/attachments/sanyo/116990d1200246964-hd-1000-resolution-chart-test-sany0005.jpg

 

Dette ble litt omstendelig forklart, og Erik og Are i Akam kunne helt sikkert forklart det bedre.

Endret av fjarle
Lenke til kommentar

Nei dette ble for drøyt, HELT PÅ TRYNE FINN JARLE!

Hvordan i all verden kan du gi denne "bare" karakter 5 mens iphone 4 får karakter 6????????????? BULLSHIT!

Treg nettleser? Ikke amobil anbefalt en gang?

 

Jeg liker amobil og tek... men denne gangen dreit du ikke bare på leggen men oppover hele låret.... skuffende

Lenke til kommentar

passdeg: Oi, anbefalt-stempel skal den ha! Alle med femmere og seksere på terningen fortjener det. Denne var ikke veldig langt unna sekseren. En kranglete nettleser, noen (få) gamle nykker fra S60 og generelt ustabil programvare gjorde at vi ikke klarte å rettferdiggjøre absolutt maks.

 

Hva angår Iphone 4 er det mulig at det kommer en overraskelse snart. Mer vil jeg ikke si foreløpig :)

Lenke til kommentar

Nei dette ble for drøyt, HELT PÅ TRYNE FINN JARLE!

Hvordan i all verden kan du gi denne "bare" karakter 5 mens iphone 4 får karakter 6????????????? BULLSHIT!

Treg nettleser? Ikke amobil anbefalt en gang?

 

Jeg liker amobil og tek... men denne gangen dreit du ikke bare på leggen men oppover hele låret.... skuffende

 

Hva mener du er feil i testen?

Akkurat det med træg nettleser vet alle, nokia har sagt det vil komme en ny nettleser mot slutten av året..

Anbefalt stemplet er jeg enig i det, har diskutert dette før med amobil og karakter 5 = anbefalt stempel.. slik var det før hvertfall..

 

Syntes det var en veldig bra test, det at HDMI ut gir samme kvalitet som vanlige blue ray spillere var det jeg trengte og høre for å bestemme meg for den..

 

EDIT: litt for træg her.. er vist blitt oppklart det med anbefalt stempel.

Endret av Lionel_Luthor
Lenke til kommentar

Hva angår Iphone 4 er det mulig at det kommer en overraskelse snart. Mer vil jeg ikke si foreløpig :)

Desire HD setter ny highscore altså ;)

 

Fin test forresten. Elsker Nokias design for tiden. N8, E7 og ryktede N9 er de lekreste mobilene jeg har sett. Skulle bare shippet med IOS :p

Endret av genser
Lenke til kommentar

Vi vil se betydelig nærmere på kameraet til N8 i nær fremtid :)

 

Jeg skulle gjerne sett en ren kameratest mot andre mobiltelefoer + et kompaktkamera.

 

 

 

 

Her er N8 testet mot Canon 550D.

 

Legger ut noen bilder fra testen :

 

 

N8

nokia-n8-12.jpg

 

 

550D

canon-550d-12.jpg

 

 

 

 

N8

nokia-n8-14.jpg

 

 

550D

canon-550d-14.jpg

 

 

 

 

100%

 

N8

nokia-n8-crops2.jpg

 

 

550D

canon-550d-crops2.jpg

 

 

Lenke til kommentar

Hva angår Iphone 4 er det mulig at det kommer en overraskelse snart. Mer vil jeg ikke si foreløpig :)

Desire HD setter ny highscore altså ;)

 

Fin test forresten. Elsker Nokias design for tiden. N8, E7 og ryktede N9 er de lekreste mobilene jeg har sett. Skulle bare shippet med IOS :p

 

Genser, når tror du E7 kommer i butikkene?

Du pleier å være rimelig oppdatert på Nokia :p

Lenke til kommentar

Lionel_Luthor: Hvis ikke Genser har noe umiddelbart svar skal jeg se om jeg klarer å oppdrive et på mandag. Jeg mistenker vi snakker aller nærmeste fremtid, men det er en stund siden jeg har hørt noe konkret om den.

 

Genser: Det er ikke sikkert Desire HD har så mye med den Iphone-relaterte overraskelsen å gjøre. Vi får se - om vi gjør det vi vurderer er det iallfall noe som skjer ganske sjeldent.

 

johome: :)

Lenke til kommentar

Lionel_Luthor: Hvis ikke Genser har noe umiddelbart svar skal jeg se om jeg klarer å oppdrive et på mandag. Jeg mistenker vi snakker aller nærmeste fremtid, men det er en stund siden jeg har hørt noe konkret om den.

 

Genser: Det er ikke sikkert Desire HD har så mye med den Iphone-relaterte overraskelsen å gjøre. Vi får se - om vi gjør det vi vurderer er det iallfall noe som skjer ganske sjeldent.

 

johome: :)

 

Kjempe, Tusen takk :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6

=Øyvind= : Ah, takk for hintet. Den ble ikke fanget opp. Setninga du sikter til stammer fra min måling - med et forholdsvis utrent øye. Jeg oppfattet lesbarheten på testplansjen til 2100 linjer per bildehøyde, altså svakere enn Satio og Pixon 12.

Aha, takk for oppklaringen. Leste litt fort gjennom, så fikk ikke helt med meg hvordan dere sammenlignet de.

 

Er forresten et par små programm ute som kan gjøre kameraet enda bedre.

F.eks kontinuerlig fokus og 30 i stedet for 25 fps ved video og ukomprimerte bilder.

 

Bilder på 12 megapiksler tar alt for stor plass uten komprimering, men det går litt utover kvaliteten som vist her.

Ukomprimert vs komprimert (uten mod):

 

gsmarena_001.jpg

 

Lenke til kommentar

Vurderer sterkt denne telefonen nå, bare synd det med nettleseren... Har for tiden n82, meget fornøyd med den, men den begynner å bli litt sliten. Tenkte også jeg kanskje skulle gå til innkjøp av mini-pc, men denne kan vel erstatte dette?

Om jeg kobler til tastatur, kjøper office for mobil, så er man vel på gang?

Er det noen som vet hvordan f. eks torrent programmer vil fungere på denne telefonen? Hadde jo vært genialt (om nettverkskortet er kjapt nok).

 

Vil også påpeke at dere har skrevet en god artikkel om telefonen, man for svar på alt man lurer på :)

Endret av vestlia
Lenke til kommentar

vestlia: Om ikke torrent-programvare virker er det sannsynligvis ikke på grunn av nettverkskortet. Jeg har ikke testet torrent-apps på Symbian, så hvor gode de er vet jeg ærlig talt ikke. Nettverkskortet i N8 støtter uansett N-standard trådløst, og dermed burde hastigheten være på plass om man har ruter som støtter det. Vi opplevde oppkoblingen som svært rask og god, men programvaren som noe ustabil - vi fikk av og til spørsmål om å koble til selv om vi var tilkoblet. Ved restart av appen fungerte det som regel likevel.

 

Det skal jo sies at med særdeles mange samtidige tilkoblinger stiller torrent-klienter også andre krav enn reinspikka overføringshastighet. Mange rutere sliter jo med å holde følge, selv om de har raskeste standard. Dette er kanskje noe vi burde notere bak øret til en fremtidig test :)

 

Takk for positiv tilbakemelding!

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...