Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ny pc,skriver ikke på sata disk


Anbefalte innlegg

Hei, har akkurat kjøpt meg ny pc og får ikke til sata disken som jeg hadde i den gamle pcen min til å fungere i den nye.

 

Tror muligens det kan være en bios instiling eller noe på hovedkorte, men har prøvt det meste jeg kan tenke det kan være.

 

Hovedkorte er forøvrig av typen gigabyte ga-880ga-ud3h

 

Har fått til å legge inn windows 7 via en gammel IDE disk på pcen, men når jeg kobler fra denne og bruker SATA disken så vil ikke winows installere på den. Finner disken i biosen og har kjørt en analyse på diske som sier at den skal være ok. Har prøvt flere innganger på hovedkorte og annen kabel.

 

Feilmeldingen jeg får opp i windows 7 er :

 

Setup was unable to create a new system partition or locate an existing system partition. See the setup log files for more information.

 

Prøvte med en gammel XP cd og får ca samme melding der

 

To install windows xp on the partiotion you selected,setup must write some startup files to the following disk:

953868MB disk 0 at Id 1 on bus 0 atapi (MBR)

however,this disk does not contain a window xp-compatible partition.

 

Litt usikker på hva jeg kan prøve nå, føler jeg i grunnen har prøvd det meste.Noen forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hei!

 

om du har xp på maskinen så kan du prøve å lokalisere hdd med partition magic. kan virke som du må systemformatere disken for å kunne bruke den. --> sette den som aktiv partisjon.

 

win7 skal ha et eget program i os som skal kunne gjøre dette.

 

siden du finner hdd i bios, så skal du klare å finne den i windows.

 

en annen sak er om den er blit fysisk skadet.

 

om du tar ut ide-disken og bare har sata-disken i og kjører formatering med cd. og så prøver med ny installering.. vet ikkje om du har testet ut partisjons programmene?

 

du kan også kontrollere hdd for dårlige sektorer.

 

i windows, gå inn på ledertekst-->win-tast+r, skriv cmd, enter, chkdsk /r -->Y. start maskinen på nytt, da skal maskinen søke gjennom harddisken din. verdt å teste.

Lenke til kommentar

Skulle kanskje skrevet litt mer, men ble glemt i farten.

 

Tidligere brukte jeg IDE disken til windows, og lagret på SATA disken. (Kanskje litt teit egentligt med tanke på hastighet forskjell på disse)

Så jeg bestemte meg for å bare bruke sata disken når jeg skulle installere på den nye pcen min. Derfor installerte jeg partition magic og skulle skille ut en liten del slik at jeg fikk 2 partisjoner på den.

 

PM virket som det ikke fungerte ordentligt i win7, den viste bare sata disken med 3 spørsmålstegn. Dessuten viste ikke ledig/brukt. Disken så full ut i PM. Jeg delte opp med win7 og flyttet disken over i den nye pcen for å installere.

 

I ettertid koblet jeg sata disken til den gamle pcen og kjørte en test av den slik du beskriver her. Den fant ingen feil.

Tror jeg skal prøve å slette MBR og prøve å installere på ny.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...