Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst v2.0!


Runar

Anbefalte innlegg

On 12/31/2021 at 11:22 PM, :utakt said:

Det lå noen "LOL surprise" under juletreet her i år. For de uinnvidde så er det små dokker med diverse tilbehør, levert i en plastball. Ungene elsker det, men innpakningen av de greiene er helt skandale. Dokkene kommer med sju - ti forskjellige deler tilbehør, og hver eneste ting er pakket inn i en liten pose. For ikke å snakke om at selve plastballen som alt kommer i også er surret inn i et lag med tynn plast. 

Helt absurd mye søppel! 

Det var ikke vi som kjøpte dette, og det skal vi døtte meg aldri gjøre heller. 

Fatter ikke at det i det hele tatt er lovlig å selge noe som etterlater så mye søppel. 

Og om få år er hele greia søppel

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dubious skrev (4 minutter siden):

Kan man få hodepine av å ikke drikke kaffe? (Abstinenser) 

Har hatt kraftige hodepiner i ett døgn, og forsvant når jeg tok morgenkaffen.
Har også tatt paracet + ibux, så kan være en tilfeldighet.

Definitivt. Men når du tok smertestillende i tillegg til kaffen er det vanskelig å si hva som gjorde mest utslag. 

Hvor mye kaffe drikker du? Kanskje lurt å trappe litt ned. 🙂

Endret av :utakt
Lenke til kommentar
3 minutes ago, :utakt said:

Om få år? Nyhetsverdien av den greia der er sikkert borte før sommeren. Helt krise. 

Helt riktig. Tenkte jeg skulle være snill på den. Har selv sett disse eggene og det vrir seg i meg.

Selv har jeg et PC høyttalersett jeg kjøpte i 1994 som brukes på "treningskottet". Jeg kunne selvsagt kjøpt noe mer fancy og nytt men med Chromecast Audio til et par hundrelapper funker det helt topp fra mobilen. Folk kaster for mye.

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar
On 1/7/2022 at 2:53 PM, Sviskepott said:

Jeg irriterer meg over at enkelte folk ikke klarer å la andre folk være i fred med de valgene de gjør. 😠

Jeg har sjelden blitt så mye plaget av andre som når jeg kjøpte elbil for 10 år siden. Vi snakker i åresvis hvor det blir lagt opp til slitsomme og smått provoserende diskusjoner nesten daglig på jobb. Ja selvsagt med unntak av at jeg sykler til jobb også. Og jo ikke minst fordi jeg i en periode av livet la på meg 20kg, pga. alvorlig sykdom  - dette er noe overaskende mange mener de har rett til å mene noe om, ovenfor deg som individ (selvsagt kunnskapsløse yttringer).

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Dubious skrev (52 minutter siden):

Kan man få hodepine av å ikke drikke kaffe? (Abstinenser) 

Har hatt kraftige hodepiner i ett døgn, og forsvant når jeg tok morgenkaffen.
Har også tatt paracet + ibux, så kan være en tilfeldighet.

Ja, det kan du. Trapp rolig ned i stedet for å bråslutte. 

Lenke til kommentar
:utakt skrev (2 timer siden):

Definitivt. Men når du tok smertestillende i tillegg til kaffen er det vanskelig å si hva som gjorde mest utslag. 

Hvor mye kaffe drikker du? Kanskje lurt å trappe litt ned. 🙂

Drikker egentlig ikke så mye kaffe, men den siste uken så har det vært en stor kopp om dagen (230 ml), så ble det stopp i noen dager, inntil jeg fikk hodepine og tok en stor kopp igjen.

Litt det samme som jeg får av å droppe Magnesium i noen dager, bare at der får jeg vondt i bena.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
GiaMahan skrev (1 time siden):

Ja, det kan du. Trapp rolig ned i stedet for å bråslutte. 

Noen mener kaffen er vanndrivende, men den er ikke vanndrivende nok til å skape dehydrering nok til hodepine fordi den bl a inneholder vann. Derimot koffeinet er vanndrivende, men da over 250 mg. En kaffekopp vil ikke føre til dehydrering da den inneholder mellom 50-200 mg koffein, men koffeinet halveres på 4 timer, og vil akkumuleres om du får i deg mere på kort tid. Dehydrering fører bl mange andre plager - til hodepine.

Her listes opp raset av negative symptomer med dehydrering:

https://www.klikk.no/helse/hva-skjer-i-kroppen-hvis-man-ikke-drikker-nok-vann-6801094

Jeg opplever at de fleste mener: drikk vann når du er tørst og ellers frisk. Drikk litt kaffe om formiddagen - 1-2 kopper. Ingen kaffe etter kl 12 lunsj.

Til slutt vil jeg nevne: 15% av maratonløpere lider av hyponatremi. De drikker for mye vann. De symptomene er like ille som koffein(over)dose.

 

GiaMahan skrev (1 time siden):

Kan man få hodepine av å ikke drikke kaffe? (Abstinenser) 

 

Lenke til kommentar

Kaffe og andre koffeinholdige drikker er vanndrivende, og hydrering kan også føre til symptomer som hodepine. Viktig å hydrere seg, men man anbefaler ikke å bråslutte med koffein hvis man er vant til en viss mengde da bråseponering kan gi absistenser.  Selv har jeg trappet ned til én kopp daglig som jeg drikker ca. kl 14, og drikker ellers vann eller farris ila dagen (1,5- 2,5 l), litt avhengig av hvor varmt været er, hvor mye jeg svetter, hvor tørst jeg er). 

Andre tiltak for å redusere hodepine er å iverksette tiltak for forbedre inneklima om man ofte blir vond i hodet innendørs, spise regelmessig mat med lav glykemisk indeks (mat som opprettholder et stabilt blodsukker over tid) hver 3-4. time, stresse ned, legge seg og stå opp til samme tid,  og evt. få utredet mer langvarig og alvorlig hodepine og få riktig behandling for dette. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Theo343 said:

Helt riktig. Tenkte jeg skulle være snill på den. Har selv sett disse eggene og det vrir seg i meg.

Selv har jeg et PC høyttalersett jeg kjøpte i 1994 som brukes på "treningskottet". Jeg kunne selvsagt kjøpt noe mer fancy og nytt men med Chromecast Audio til et par hundrelapper funker det helt topp fra mobilen. Folk kaster for mye.

https://www.amazon.com/Buried-Treasures-Compulsive-Acquiring-Treatments/dp/0199329257

Lenke til kommentar
1 hour ago, GiaMahan said:

Kaffe og andre koffeinholdige drikker er vanndrivende, og hydrering kan også føre til symptomer som hodepine. Viktig å hydrere seg, men man anbefaler ikke å bråslutte med koffein hvis man er vant til en viss mengde da bråseponering kan gi absistenser.  Selv har jeg trappet ned til én kopp daglig som jeg drikker ca. kl 14, og drikker ellers vann eller farris ila dagen (1,5- 2,5 l), litt avhengig av hvor varmt været er, hvor mye jeg svetter, hvor tørst jeg er). 

Andre tiltak for å redusere hodepine er å iverksette tiltak for forbedre inneklima om man ofte blir vond i hodet innendørs, spise regelmessig mat med lav glykemisk indeks (mat som opprettholder et stabilt blodsukker over tid) hver 3-4. time, stresse ned, legge seg og stå opp til samme tid,  og evt. få utredet mer langvarig og alvorlig hodepine og få riktig behandling for dette. 

Synes godt at du jobber i helsevesenet. Veldig god informasjon :)

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det nye "TV-anlegget" mitt fungerer, men er tungvindt.

Før så gikk alt gjennom receiver, så da var det bare å skifte kanal på receiver.

Nå går bare lyd gjennom receiver.
Når jeg bruker TV, så setter jeg receiver på TV, og sender TV lyd til receiver. (TV lyd er da av)
Når jeg bruker PC, så setter jeg receiver på PC, og TV lyd på, som egentlig ikke gir mening i det hele tatt.
Så da blir det 2 fjernkontroller/innstillinger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (19 timer siden):

Synes godt at du jobber i helsevesenet. Veldig god informasjon :)

Dette var veldig hyggelig å høre!❤️ 

Hadde intervju idag på ansvarsvaktstilling faktisk, men må si jeg irriterer meg litt over at jeg føler at føler meg så ambivalent - å gå fra 100% langtidsykemelding pga PTSD til ca 50 % stilling og med avdelingsansvar gir meg totalt noia😅. jeg trodde ikke engang at jeg skulle bli innkalt til intervju fordi jeg var helt åpen om at jeg vil fortsette å gå i behandling mens jeg evt starter i en slik jobb (derfor spesifikt søkte på deltidsstilling) og jeg har jo et CV hull pga langtidssykemelding. Så her sitter jeg, hadde vært veldig kjekt med  jobb, men samtidig redd for å få jobb 😂 ambivalens er noe dritt

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fantastisk å høre at arbeidsgiver er så vennlig innstilt til åpenheten rundt slik - det trenger vi mer av. Et godt forbilde til etterfølgelse av alle :) Uansett hvor skummelt og vanskelig det måtte være pga. utfordringer man har vil det alltid være godt når man først er i gang.

Endret av Theo343
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (17 minutter siden):

Fantastisk å høre at arbeidsgiver er så vennlig innstilt til åpenheten rundt slik - det trenger vi mer av. Et godt forbilde til etterfølgelse av alle :) Uansett hvor skummelt og vanskelig det måtte være pga. utfordringer man har vil det alltid være godt når man først er i gang.

Enig, det gir et positivt inntrykk av arbeidsplassen da   Var veldig usikker på hvor åpen jeg egentlig burde og skulle være (nevnte ikke diagnose da) , men jeg valgte å være åpen om at jeg ikke enda er 100 % frisk og vil fortsette å gå i behandling parallelt når jeg sendte denne første søknaden, fordi jeg følte ikke at jeg hadde noe å tape på det. De to andre søknadene (begge disse to private helseforetak)  jeg sendte ut har jeg ikke skrevet noen ting i de, så blir jo spennende å se om jeg evt. blir innkalt til de når søknadsfristen løper ut. Får svar uansett på denne ila uken på dette intervjuet, da de helst vil ha folk i opplæring allerede neste uke. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er nasjonale anbefalinger om hjemmekontor. Jeg har hjemmekontor. Mine kolleger har hjemmekontor. Vi har familier, unger som går på skole, barnehage, vi har en i bedriften som er over 80 år. Likevel er det noen. Noen som maser på meg om å komme på kontoret, prøver å gi meg dårlig samvittighet, synes det er dumt med denne ordningen, som liker best å ha det normalt, som trenger IT-hjelp og ikke kan støttes over tlf. Som lever som om Covid-19 ikke eksisterer. Dette er en dugnad hvor alle må ofre, man kan ikke bare leve i en drømmeverden. Man er irritert.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (3 timer siden):

Søker på SALAT oppskrifter, eller SALAT ingredienser, så får jeg bare opp ting som er salat med noe annet.

Har en veldig god salatoppskrift (for 1 person)

0,5 dl quinoa, 1 neve ruccola (eller annen salat du liker, for eksempel crispysalat e.l.), 1/2 agurk, 10 små cherrytomater 1 gulrot, 50 g fetaost, 0,5 ss olivenolje, pepper. Jeg liker også i hive i et par røde druer for litt sødme, men det kan fint sløyfes. Quinoa skal skylles i kaldt vann og kokes opp, grønnsakene hakkes opp i passende biter, fetaosten smuldres over, og du heller over olivenolje og smaker til med pepper. Denne er veldig mettende og god.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sko med pigger ødelegger gulv for millioner

Sitat

Folk som bruker piggsko inne vinterstid ødelegger gulv for millionbeløp. – Burde vært forbudt med piggsko inne, mener bransjeorganisasjon.

Er ikke enig at det evt burde vært ulovlig, men det er lov å sette egne regler som kunder/besøkende må forholde seg til.

Er ikke nødvendigvis "ulovlig". Men ganske mange butikker har regler om at ikke skal bruke piggsko inne. Eventuelt, så anbefaler dem å bruke piggsko hvor da kan trekke piggene inn i skoene. Eller bare avtakbare pigger.

Følger man ikke reglene til butikkene, så har dem lov og rett og vise deg ut, og nekte deg tilgang til butikken. Gjelder forsåvidt andre private firmaer, til og med offentlige, tenk det! Folk har til og med rett til å vise deg ut fra deres eget private hjem. Tenk så fælt!

 

Og enda en ting som irriterer meg er såkalte privilegerte "Karens". Er nok av dem på dette forumet, i alle kjønn og former.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...