Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst v2.0!


Runar

Anbefalte innlegg

Det er nesten bare kriminelle og byoriginaler som bruker kontanter.

Quote

Hva er egentlig en byoriginal? Det er et menneske som er annerledes, ingen kopi, en man legger merke til, med et spesielt levesett eller tankemåte som adskiller seg fra flertallets. Mange betrakter dem med et smil, stundom med latter. Noen byoriginaler har da også utgjort et stykke psykiatri på asfalten.

Folk som bruker kontanter er den type folk som har en 40 år gammel TV eller radio i daglig drift og har hamstret glødepærer nok til 200 års forbruk.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Syv uker til jul. Allerede nå har tiggingen etter "julehjelp" begynt på Finn og sosiale medier. Et fenomen som har økt i omfang år etter år. Norge har verdens beste velferdssystem. Allikevel kommer det hundrevis av tiggere rundt juletider - uten skam. Mange tigger også på "vegne av en/ei" - som aller helst vil være anonym. Joda; kommer hjelpen "garantert" til den/de som trenger det. For NAV hjelper ingen. 

Aldri har det vært enklere å svindle.... Aldri har vel nordmenn vært mer godtroende heller. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Apropos velferdsstaten. Pratet med en jeg kjenner fra min politiske fortid, en liberalist, som er (var?) på helt andre politiske siden enn meg selv. Da jeg spurte ham om han hadde tenkt seg til Filippinene en tur etterhvert, så fortalte han meg at dit skulle han ikke tilbake til, fikk seg noen traumatiske erfaringer der, og at han innså hvor heldig han er som bor i Norge og velferdsstaten som tar vare på han. Jeg ble helt sjokkert, den så jeg ikke komme, fra han.. 

Men tilbake til det Milhouse85 skriver. Liker ikke tiggingen jeg heller, og er bekymret for at folk blir svindlet.

Endret av GiaMahan
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jenter på bussen som skryter av hvor tidlig de mistet jomfru dommen..

Narkisser som åpent snakker om hvor de kjøper stoff fra og hvem..

Samme jenter fra bussen som skriker inn en tiktok video på bussen så sjåføren stopper og tvinger dem til å gå ut..

🤔

Tror jeg ikke tar buss på en stund..

Var også riktignok blod flekker bak i bussen så det ut som.. Oof..

Lenke til kommentar
BadCat skrev (12 timer siden):

Det er nesten bare kriminelle og byoriginaler som bruker kontanter.

Folk som bruker kontanter er den type folk som har en 40 år gammel TV eller radio i daglig drift og har hamstret glødepærer nok til 200 års forbruk.

Dummeste jeg har lest på lenge. Det er mange i eldre generasjoner som foretrekker kontanter fremfor bankkort. Av samme årsak som at de ikke eier egen PC eller har egen e-postadresse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Danielzu skrev (2 minutter siden):

Brannfakkel: Eldre mennesker er byorginaler. 

Tja, jeg har en person i tankene, som allerede er byoriginal. Han er bare et par år eldre enn meg (er selv 29), men skikkelig byoriginal allerede på videregående. Piloten ble han kalt. Skikkelig opphengt i alt som har med fly, å gjøre og ganske tilbakestående, for å si det på en litt politisk ukorrekt måte. 

Lenke til kommentar

De eldre er nesten like godt representert i det digitale fra 2017 og utover.

Quote

Norge er et av landene i verden med flest årlige kortbetalinger per innbygger. Kontantandelen har falt fra sju til tre prosent.

Spørreundersøkelser viser at tre av fire betalinger mellom privatpersoner gjøres med mobiltelefonen, i hovedsak gjennom Vipps.

Det er handelen gjennom norske nettsteder som vokser mest. Spørreundersøkelser viser at mindre enn én av ti betalinger på fysiske brukersteder og mellom privatpersoner nå skjer med kontanter. Statistikken viser at kontantinfrastrukturen både blir mindre benyttet og at deler av den bygges ned. Tallet på minibanker blir stadig lavere og hver gjenstående minibank blir brukt til færre uttak gjennom året. Uttak av kontanter i samband med varekjøp har også minket kraftig de senere år.

Betalinger med mobiltelefon stod for 73 prosent av betalingene mellom privatpersoner høsten 2019 og for 79 prosent av betalingene våren 2020. Overføring i nettbank og mobilbank var den nest mest brukte betalingsmåten og stod for henholdsvis 17 og 16 prosent av betalingene mellom privatpersoner høsten 2019 og våren 2020.

 

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

At Dagens Næringsliv tydeligvis har en personlig vendetta mot EN enkeltperson, og koker suppe på den ene spikeren etter den andre:
https://www.dn.no/politikk/jonas-gahr-store/innvandring/ingvild-kjerkol/aps-nye-statssekretar-kritiserte-store-takket-hege-storhaug-og-hyllet-danske-hoyrepopulister/2-1-1087499
https://www.dn.no/politikk/ole-henrik-krat-bjorkholt/ingvild-kjerkol/helse-og-omsorgsdepartementet/helse-statssekretar-angrep-sykepleier-for-a-vare-bortskjemt-og-en-sutrekopp/2-1-1092590
https://www.dn.no/politikk/politikk/helse/psykisk-helse/helse-statssekretar-mente-epidemi-av-psykiske-plager-delvis-er-manet-frem-av-terapeutene-selv/2-1-1089914

Man skal virkelig tolke alt i verste mening for at noe av dette er nyhetsverdig.

Jeg er ikke enig i Ole Henrik Krat Bjørkholts politiske syn, men synes det er forkastelig at man går så etter 1 enkeltperson på denne måten.
Man finner garantert ørten slike saker på ALLE politikere hvis man graver litt. 

Den som kaster den første steinen osv...

(Jeg sa opp DN for en god tid tilbake, og blir stadig minnet på hvor riktig dette var)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde jeg vært kunstner/skuespiller etc. hadde jeg vært fly forbanna på alle rettighetsorganisasjonene, TONO/FONO/NORWACO etc. som er SÅ forbanna sidrumpa i å tilgjengeliggjøre gammelt materiale.

Mye gammelt av TV, musikk, film er allerede digitalisert, men ligger å støver ned fordi rettighetshaverne ikke lever i den moderne tidsalder. 

Jeg skjønner godt at rettighetshavere ønsker å ta seg betalt, og at en del streamingleverandører ikke gir så gode vilkår.

Så legg gjerne alt bak en betalingsmur hvor man må kjøpe/leie tilgang i hvert enkelt tilfelle, men gjør det tilgjengelig!!!

Plattformene for dette finnes allerede, det burde være en veldig smal sak å tilgjengeliggjøre det som allerede er digitalisert.
(F.eks. https://filmarkivet.no/https://filmoteket.no/ eller andre mer kommersielle aktører)

Det gavner i hvert fall INGEN at det bare støver ned hos NB/NRK/Arkivverket eller hvor det nå ligger digitalisert.

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar

https://www.nrk.no/trondelag/fikk-gebyr-i-billettkontroll-til-atb-i-trondheim_-mads-bildoy-hadde-kjopt-billett-1.15712382

Nå er det ditt ansvar at de tekniske systemene for buss-billett fungerer.

En flott forretningside her må jo være å bare slå av kvitteringutsendelse og gi alle betalende kunder bot.

Når billetten koster 40 kr og en får 1100 kr for hver kunde i tillegg går nok bedriften med enorme inntekter etter en stund.

For et molbo-opplegg. De kan da vel lage et enkelt sjekk-system som vekterene kan ha på mobilen sin for å se om noe er betalt eller ikke. Er jo bare å knoppe inn mobilnummeret og spørre systemet når det sist var trukket penger. Fungerer ikke dette settes bestillingen i sjekk-opp status. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
vidor skrev (41 minutter siden):

https://www.nrk.no/trondelag/fikk-gebyr-i-billettkontroll-til-atb-i-trondheim_-mads-bildoy-hadde-kjopt-billett-1.15712382

Nå er det ditt ansvar at de tekniske systemene for buss-billett fungerer.

En flott forretningside her må jo være å bare slå av kvitteringutsendelse og gi alle betalende kunder bot.

Når billetten koster 40 kr og en får 1100 kr for hver kunde i tillegg går nok bedriften med enorme inntekter etter en stund.

For et molbo-opplegg. De kan da vel lage et enkelt sjekk-system som vekterene kan ha på mobilen sin for å se om noe er betalt eller ikke. Er jo bare å knoppe inn mobilnummeret og spørre systemet når det sist var trukket penger. Fungerer ikke dette settes bestillingen i sjekk-opp status. 

Jeg forstår at kontrollørene ute på transportmidlene ikke kan bruke skjønn. Det er nødt til å være svart hvitt der, har du gyldig billett på kontrolltidspunktet? Ja/nei. Så enkelt. Jobben deres ville blitt helt håpløs ellers (det er mange unnskyldninger der ute!)

Men at ikke kunde"service" retter opp i denne åpenbare feilen, når han sender inn dokumentasjon på at han har kjøpt billett, det har jeg null forståelse for. 

For en gjeng. 

Lenke til kommentar
Quote

Ordfører Rita Ottervik gjentar kommunedirektørens budskap om at nye tiltak kan innføres ved tirsdagens formannskap. 

- Det har vært utstrakt kontakt med nasjonale myndigheter gjennom hele uka

Dere skal ha kontakt men vi skal begrense sosial kontakt? Jeg sier motsatt. Dere holder kjeft og vi gjør det vi vil. Pandemien er FERDIG. Det er ikke interessant mer. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...