Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst v2.0!


Runar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
N-4K0 skrev (14 minutter siden):

Er det så himla farlig å måtte stå 10 sekunder ekstra i ei rulletrapp, med mindre man er sent ute til et møte e.l.?

Dette stresset om å MÅ komme fortest mulig frem og absolutt MÅ spare 10 sekunder, irriterer meg.

Er det så himla farlig å stå til siden slik at du ikke hindrer dem som ikke har behov for 10 sekunders pause?

De som MÅ ta hele plassen og gir blaffen i at andre kanskje har lyst til å gå, irriterer meg.

Endret av Capitan Fracassa
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tror det finnes en facebookgruppe for dem som irriterer seg over folk som går sakte. Sikkert også en for dem som irriterer seg over dem som kjører sakte. 

Mange har sikkert gitt opp å holde "meteren", og er ikke bevisst på det selv heller. Men hvis noen overhodet skal ha håp om å holde en meters avstand, kan de ikke passere andre i rulletrapper og gater. 

Har forståelse for en del slike irritasjoner, men når noen melder seg inn i en gruppe som kritiserer dem som går for sakte, virker det noe hensynsløst. Det virker som en erkjenner offentlig at en ser ned på dem som av ulike grunner ikke klarer å gå like fort bortover gata. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (59 minutter siden):

Det må da gå an å passere noen uten å måtte anta at de er hypersensitive. Skulle det være et problem i ei rulletrapp så må du si ifra.

Enig med Gavekort.  Har PTSD. Jeg skvetter voldsomt hvis noen plutselig kommer bakfra, og kan føle stort ubehag dersom andre kommer for nær, redd for å bli utsatt for et nytt grovt overgrep. Det er folksomt i Oslo, folk vil ofte passere meg eller være nær meg, dette må jeg bare takle, verden kan ikke bare stoppe opp fordi jeg har det tøft. Blir det for ille er det ikke verre enn å si ifra at jeg trenger litt plass. Folk er stort sett veldig forståelsesfulle og tar hensyn, hvis man bare sier ifra. 

Og Sarcoex - takk for at det finnes slike som deg 🥰 man kommer langt med å være høflig! 

(Samtidig forstår jeg jo irritasjonen med folk som blokkerer, når man har dårlig tid). Lurt å gjøre som Dubious og ta trappen da.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (19 minutter siden):

Er det så himla farlig å stå til siden slik at du ikke hindrer dem som ikke har behov for 10 sekunders pause?

De som MÅ ta hele plassen og gir blaffen i at andre kanskje har lyst til å gå, irriterer meg.

Det skal sies at jeg hater å være til bry, så jeg unngår å sperre for andre, men generelt sett er stress noe herk og man trenger vel ikke stresse hvis man ikke er for sent ute til noe.

Lenke til kommentar
N-4K0 skrev (19 minutter siden):

Det skal sies at jeg hater å være til bry, så jeg unngår å sperre for andre, men generelt sett er stress noe herk og man trenger vel ikke stresse hvis man ikke er for sent ute til noe.

Jeg skjønner ikke hvilket grunnlag du har for å kalle det å stresse, fordi man har lyst til å gå i trapper.  Latskap er også noe herk, men jeg  dømmer ikke andre for latskap bare fordi de står i rulletrapper.


Hvis folk kunne vært normalt høflige og:

1. Ikke stå i veien for andre som har lyst til å gå.

2. Ikke dømme andres intensjoner når du ikke har grunnlag for det.

….så ville vi spart en god del irritasjon og krangel.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

De som mangler mest folkeskikk i en kjøpesenter-situasjon er jo av den eldre garde (typisk hva gjelder å stå i veien for andre), så vil ikke si at det er så mye "disse dagers feil", utenom at folk kanskje stresser unødvendig mye nå som kan gi rot til "problemet". Selv lar jeg folk passere om de virkelig vil forbi, men jeg hadde ikke latt meg plage om jeg ikke kom forbi i ei rulletrapp selv om jeg hadde hatt dårlig tid. De få sekundene man eventuelt sparer betaler man for i unødvendig stress og irritasjon over ingenting.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Et besøk til Tokyo et par uker utenom verste turist sesongene anbefales for dere som irriterer dere slik over folks ueffektivitet i det offentlige rom, dere kommer til å komme tilbake som nye mennesker fulle i energi etter å ha sluppet å irritert dere over noen i et par uker, for her snakker vi effektivitet 😄

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
Larzen_91 skrev (3 timer siden):

Selv lar jeg folk passere om de virkelig vil forbi, men jeg hadde ikke latt meg plage om jeg ikke kom forbi i ei rulletrapp selv om jeg hadde hatt dårlig tid. De få sekundene man eventuelt sparer betaler man for i unødvendig stress og irritasjon over ingenting.

Jeg har jobbet i 10 år slik at jeg tar den lange rulletrappen på Oslo S, to ganger daglig. Jeg liker å gå med en naturlig rask gange. Når jeg har gått opp fra T-banen til rulletrappen, er det naturlig for meg å gå den også, jeg har ikke behov for å hvile meg opp den.

Det stresser meg ikke, og jeg irriterer meg nesten aldri over de som står i veien, noe de aller færreste gjør, og de få som gjør det flytter seg vanligvis etter et enkelt og høflig unnskyld. 

Så nei, den lange rulletrappen der er hverken en kilde til stress eller irritasjon for meg, selv om jeg ønsker å gå den. Det som derimot er en (liten) kilde til irritasjon, er personer i tråden her, som tillegger oss som ønsker å gå, intensjoner og egenskaper vi ikke har. Det er ikke himla viktig, jeg stresser ikke og jeg irriterer meg nesten aldri i rulletrappen, men jeg forventer at begge sider forsøker å ta hensyn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (12 timer siden):

Jeg skjønner ikke hvilket grunnlag du har for å kalle det å stresse, fordi man har lyst til å gå i trapper.  Latskap er også noe herk, men jeg  dømmer ikke andre for latskap bare fordi de står i rulletrapper.


Hvis folk kunne vært normalt høflige og:

1. Ikke stå i veien for andre som har lyst til å gå.

2. Ikke dømme andres intensjoner når du ikke har grunnlag for det.

….så ville vi spart en god del irritasjon og krangel.

Jeg mener ikke at det automatisk er å stresse, men er det så farlig å måtte vente 5-10 sekunder ekstra hvis du ikke har noe du MÅ rekke og er sent ute til?
Det blir litt som at enkelte bare MÅ kjøre forbi bilen foran seg selv om denne ligger i 60-65 i 60-sona, enten det er fordi de er utålmodige eller av andre grunner selv om de ikke skal rekke noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
N-4K0 skrev (34 minutter siden):

Jeg mener ikke at det automatisk er å stresse, men er det så farlig å måtte vente 5-10 sekunder ekstra hvis du ikke har noe du MÅ rekke og er sent ute til?

Nå tillegger du meg feilaktig intensjon helt uten grunn igjen. Jeg har aldri sagt at det er "så farlig". 

Det kan like gjerne snus. Hvorfor mener du det er så farlig å vise hensyn ved å stå til siden slik at du ikke hindrer de som ønsker å gå? 

Sitat

Det blir litt som at enkelte bare MÅ kjøre forbi bilen foran seg selv om denne ligger i 60-65 i 60-sona, enten det er fordi de er utålmodige eller av andre grunner selv om de ikke skal rekke noe.

Nei, det var en dårlig sammenligning. Det blir mer å sammenligne med de som ikke svinger inn til siden før de stopper for å slippe av noen. Som sjåføren bak, kan du sikkert vente de 10 sekundene det tar, men det hadde vært bedre om sjåføren foran svingte ordentlig til siden. 

Hensyn bør gå begge veier. Hvorfor mener du det bare er den som ønske å gå som skal vise hensyn? 

Endret av Capitan Fracassa
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (7 timer siden):

Trodde faktisk de fleste ville være enige i at å stå i veien i ei rulletrapp er en uting, men ser jo at det er ganske delte meninger her inne. Ganske utrolig at det å ta hensyn til at andre kanskje ønsker å passere ble så kontroversielt.

Sier litt om dagens samfunn og mangel på folkeskikk.

Spørs hvordan man ser på det 'å stå i veien' det tror jeg. Hvis man f.eks er sammen med noen, så står man ofte å prater med hverandre og da er det lite funksjonelt(høre det den andre sier) å stå etter hverandre kontra ved siden av hverandre. 

Personlig bryr jeg meg ikke mye om hvor folk står - rulletrappa bringer meg til enden av den uansett. Har jeg det litt travelt, så går jeg og kremter eller lager lyd når jeg vil forbi. Når jeg står så står jeg av og til til siden, andre ganger mer midt i pga jeg tenker på andre ting. Folk kommer uansett forbi hvis de vil, så ser ikke problemet. Tror de færreste står i trappen FOR å sperre. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Amerikanere på YouTube som presenterer sannheter på YouTube enten det gjelder politikk, religion eller gadgets...

Og samtidig legger på et arrogant dr.Phil

MMM-Kay på hvert eneste ord, altså slang for OK fritt oversatt Ikke sant.

 

The Earth is proven flat Mmm-Kay it's all out there on the web Mmm-Kay.

 

Dr.Phil og Rektor i South Park er vel kongene av... Mmmm-kay?

 

Endret av Gouldfan
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...