Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst v2.0!


Runar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er en del spesielle navn som har gått ut av bruk, som Orm, Ljøde og Hjörtur (Hjort?). Ljøde høres ut som "jøde". Pål er samme navn som Paul, hvis en går ut fra at hele landet uttalte å-en på sogndalsvis tidligere. (Paol).

Merkelig at det var uproblematisk å bruke Tor, når det tydeligvis var problematisk å bruke Odin i mange år. 

Lokalaviser har ofte hatt vanskelig for å fylle spaltene med noe vesentlig, og nå i det siste året virker det som de mer og mer har begynt å intervjue folk som er på tur. Folk som er i butikken... Ser ut som det tar mer og mer over innholdet i avisa. Slike reportasjer kan også resultere i at avisa blander seg inn i ting. De tok et bilde av en elbil som ble ladet utenfor et utested, og etterpå måtte de som eide bilen flytte. Da rommene ikke var tilrettelagt for å bo i. 

Reportasjer kan også avsløre mangel på strenghet. Tre Stavanger-venninner i 50-åra som reiser langt utenfor byen for å handle, er det en "avsløring" av en unødvendig reise? De håper det skal bli fint vær så de kan drikke vin på terrassen. Hvis de har vært på Polet, har de også vært inne på et stort senter/varehus. Og da er det en avsløring av at de ikke har fulgt anbefalingene. Ikke bare-bare med sånne spontane intervjuer. Hadde nok vært lurest av dem å si nei.. Men sporty av dem å stille opp. 

 

Lenke til kommentar
Budeia skrev (5 timer siden):

Det er en del spesielle navn som har gått ut av bruk, som Orm, Ljøde og Hjörtur (Hjort?). Ljøde høres ut som "jøde". Pål er samme navn som Paul, hvis en går ut fra at hele landet uttalte å-en på sogndalsvis tidligere. (Paol).

Merkelig at det var uproblematisk å bruke Tor, når det tydeligvis var problematisk å bruke Odin i mange år. 

Orm er norrønt, og har vært brukt i Norge i mange århundre. Ikke noe rart med det.
Mange av navnene som blir nevnt i utsnittene på forrige side er ganske gamle navn, men utenlandske.

Men så lenge det ikke blir ghettosvarte navn, så er det jo strengt tatt ikke noe å bry seg om (V'Gina, Ssst, L-a, Abcde, Jkmn, for eksempel).

Lenke til kommentar
On 4/2/2021 at 11:58 PM, GiaMahan said:

Evt/og eller persienner. Har persienner i stue + gardiner (de er ikke lystette da, men tar en del av lyset allikevel). På soverommet har jeg persienner + lystette gardiner :)

Det der holdt jeg på med i årevis, i alle leilighetene jeg bodd i. Det ble aldri helt perfekt.

Men så kjøpte jeg meg en sovemaske til å bruke på en flytur. Da var det som om en lyspære kom over hodet mitt. Hvorfor gjøre hele rommet mørkt, når man bare kan stenge ute lyset fra øynene?! Nå sover jeg alltid i et bekmørkt rom, uansett hvor befinner meg.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Skurupu skrev (1 time siden):

Det der holdt jeg på med i årevis, i alle leilighetene jeg bodd i. Det ble aldri helt perfekt.

Men så kjøpte jeg meg en sovemaske til å bruke på en flytur. Da var det som om en lyspære kom over hodet mitt. Hvorfor gjøre hele rommet mørkt, når man bare kan stenge ute lyset fra øynene?! Nå sover jeg alltid i et bekmørkt rom, uansett hvor befinner meg.

Ikke dumt det heller :)

dog er det litt vanskelig å ha på sovemaske når man har lyst til å være våken men trenger å dempe lyset noen timer før man legger seg, men kanskje man kunne prøvd ut oransje briller? :)

Lenke til kommentar

Folk som ikke bruker maske. Det finnes INGEN god grunn til å ikke bruke det.

At folk alltid kommenterer "du er så vakker" og "perfekt!" På videoer av folk med skikkelig store fysiske skavanker som svulster i ansiktet, brent av seg mesteparten av ansiktet, sykelig overvektig etc. Det er så falskt og fullstendig galskap hvor vanlig det er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At moderne komfyrer har en touch-greie som gjør at når man er i en fremmed hytte så er det prøving og feiling, evt manual lesing før man greier å skru på plata. Og hvis man er så uheldig å søle vann på så er det bare å «reboote» og gå tilbake til start.

Når man hadde en bruker interface som funket godt. Et blikk avslørte hvilken knapp som regulerte hvilken plate. Vri til «7» og vent kjempelenge, så ble det varmt.

Se også: UX-designere av mikrobølgeovner som ikke selv lager mat og vil «differensiere på UX». Bah...

-k

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...