Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst v2.0!


Runar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Omnia vincit amor skrev (3 minutter siden):

Et par år siden så fikk jeg for mye utbetalt ved en feil husker jeg. Da tok jeg og kontakt med NAV og fikk rettet i det. 
Snakket med en annen om det og han bare "hvorfor sier du ifra om det? Bare ta pengene og drit i det".. Men om jeg hadde driti i det så hadde jeg måtte betalt pengene tilbake istedenfor når jeg fikk de og på den måten hatt et større problem.. Så krever vel også NAV at du betaler tilbake med renter tror jeg? 

Neida, null stress. Oppdaget det ganske kjapt.

Myst: Send melding i dialog med veileder, her må det ha skjedd en feil

Lenke til kommentar

Jeg har hatt mye med NAV å gjøre, både som helsepersonell, og egen del. Har stort sett hatt positive erfaringer, har godt samarbeid med NAV - opplevd de som forståelsesfulle og at de ordner opp og tar tak i ting. De tok kontakt bl.a med meg fordi de så jeg fikk for lite i stønad, og at gjorde meg oppmerksom på at jeg hadde krav på høyere ytelse og jeg har aldri hatt noe særlig lang saksbehandlingstid.  Jeg tror nok av noe av min positive opplevelse skyldes at jeg har vært proaktiv med å komme ut i jobb igjen og at jeg er høflig, vennlig og samarbeidsvillig person, ser jo ofte at de som er negative til NAV ofte ikke er så veldig samarbeidsvillige eller høflige. De fleste har positiv erfaring med NAV, du hører stort sett kun om de som klager, de som er positive sier sjelden ifra. Det er bare to ting jeg irriterer meg med NAV og det er gjennomtrekk av ansatte og at de har forbedringspotensiale på skriftlig kommunikasjon, mye tung formulering i brevene de sender ut og wall of texts.

Lenke til kommentar
Gaea skrev (1 time siden):

de som er negative til NAV ofte ikke er så veldig samarbeidsvillige eller høflige.

Bare for orden skyld: Tror jeg med sikkerhet kan si, at jeg aldri hadde negativ uhøflig holdning mot noen i NAV.
Bare sånn at, ja.. regner med du mistenker meg for det, men det stemmer ikke, kan jeg si med hånden på hjertet.

Kan tilføye at der var et unntak da, en som var den rake motsetning til de andre: Veldig forståelsesfull og vennlig. Og bank i bordet, akkurat det skjedde i et tilfelle der jeg trengte det som mest.
Men så er det ikke så mange jeg har hatt med å gjøre da, og har antagelig vært litt uheldig. Men hovedsaklig var de vært sånn respektløst avhørende, at de gikk inn på spørsmål om forskjellig, som akkurat de ikke hadde noe med der og da hvertfall. Og som de neppe hadde gjort om det ikke var i NAV.
Sånn som feks da jeg fikk et brev fra bedriften om noe jeg visste kun saksbehandleren kunne hjelpe meg med, noe jeg også sa, og at jeg kunne ringe senere ( igjen: fint og høflig) flere ganger til hun som tok telefonen. Likevel presset hun agressivt på og skulle på død å liv vite "hva slags brev..hva står det i det.." . 
til slutt gav jeg etter, og måtte lire av meg ei lang komplisert lekse. Til ingen nytte, fordi rett etter at jeg var ferdig med det, fant hun ut at saksbehandleren var tilgjengelig likevel! Da satt hun meg bare rett over, og jeg måtte gå gjennom hele greia på nytt.
Sånne ting.

Lenke til kommentar

Jeg mistenker ikke noe om deg, eller noen som nylig har skrevet inne noe om NAV. 

Jeg har observert at en del jeg kjenner irl som faktisk er ganske frekke og lite samarbeidsvillige er de som oftest klager på NAV. Og de skal liksom ta NAV for alt de gjør. 

Unntak vil du finne i enhver situasjon og instans man forholder seg til. 

Men jeg har uansett tro på å være proaktiv og vennlig, det pleier å være en god strategi for et godt samarbeid med NAV

Lenke til kommentar
Skurupu skrev (2 timer siden):

Når noen ikke liker en matrett eller en ingrediens. Voks opp.

Holdninger som dette. Ting er ikke like lett for alle og sånne holdninger gjør det ikke hverken bedre eller lettere.

Jeg for eksempel hater smaken av erter, jeg hater teksturen på bønner og jeg avskyr smaken av kaffe, øl og Earl Grey te. Skal jeg spise og drikke ting jeg av en eller annen grunn hater bare fordi en eller annen jeg ikke kjenner mener at det bare er å "vokse opp" og gjøre det?

Det irriterer meg grundig når folk skal legge seg opp i hva andre liker og ikke liker. Det er en privatsak og det kan også ligge ting bak som man ikke vet noe om.

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (11 minutter siden):

Jeg har vokst opp, det fins fremdeles ting jeg ikke liker, hvordan skal jeg vokse det av meg ? Jeg kan fremdeles spise det altså, jeg er ikke kresen, er det det du mener ? Det er nok de som ikke eier smaksløker, men det er vel ikke helt det samme. 

Det fins et og annet jeg ikke liker også, men er ikke kresen heller tror jeg. Tipper det Skurupu tenker på, er når voksne åpenlyst klager og kritiserer mat de ikke liker. Det kan være irriterende.

Lenke til kommentar

Når man kategoriserer alle andre NAV klienter som vanskelige basert på egne anekdoter fra NAV.

De få gangene jeg har hatt med NAV å gjøre har det vært mye rot. Selv Senteret for Arbeidsmestering (henvist fra NAV) som en venninne av meg brukte. var oppgitt over lite løsningsorienterte de var hos NAV. Hun var i et møte hvor NAV presterte å si "NAV ser ikke mennesket men jussen". Dette fra en erfaren NAV konsulent.

Dette var en særdeles samarbeidsvillig venninne med alle ønsker om å komme seg ut i jobb. Så det er ingen generell "de som har dårlige opplevelser med NAV lager problemene selv" greie. Noen er bare heldigere med NAV møtene sine. Å drive med victim blaming mot de som rammes hardt og urettferdig av NAV synes jeg er stygt. Det er mange rimelig stygge skjebner som følge av møte med NAV.

Generelt sett må man likevel si at NAV gjør en god jobb og har en viktig rolle som sørger for at mange tross alt klarer seg. Det som er verre er de som utnytter NAV på bekostning av andre som trenger hjelp.

EDIT:
Når det er sagt finnes det definitivt mange som bare gjør seg vanskelige mot NAV og de som utnytter NAV (som nevnt). De verste er de som truer NAV ansatte, hive dem på hodet i cella.

Endret av Theo343 (takk for meg)
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Delvis skrev (6 timer siden):

Jeg opplevde dem i NAV nesten alltid som frekke. I mer eller mindre grad.
Etter at jeg var ferdig med det jeg måtte der, har jeg aldri kontaktet dem, og gjør det ikke igjen uten at jeg må.

Har en god del positive erfaringer med NAV men også mye negativt. 

Sist jeg var til NAV så var det så mye tull at jeg rett og slett ga opp prosessen jeg var i ferd med å starte da jeg også ble bekymret for at de muligens skulle skape mer problemer enn godt. Etter det har jeg mistet helt troen på hele systemet.

Gaea skrev (5 timer siden):

Jeg tror nok av noe av min positive opplevelse skyldes at jeg har vært proaktiv med å komme ut i jobb igjen og at jeg er høflig, vennlig og samarbeidsvillig person, ser jo ofte at de som er negative til NAV ofte ikke er så veldig samarbeidsvillige eller høflige.

Ser hva du prøver å si her.. Men jeg har selv vært mer enn nok samarbeidsvillig og det har bare vært krøll og tull hele veien. NAV gjør absolutt mye bra men jeg føler det ofte har vært som å være et nummer i et stort system som ikke tar hensyn til deg som enkeltindivid og slik skal det ikke være . Det er blitt et for stort byråkrati. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...