Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst v2.0!


Runar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

https://www.vg.no/nyheter/i/Jo4LO4/hoeyre-politiker-vil-bryte-opp-wideroee-monopolet

Dette.

Jeg er generelt enig med mye på høyresiden i politikken, men denne trangen til å bryte opp alt av virksomheter og legge det ut på anbud for utenlandske aktører er en uting. Først Jernbanen, og nå kortbanetilbudene?

Og grunnen til at widerøe ikke klarer ha lønnsomhet på enkelte ruter er ikke mangel på konkurranse fra andre selskaper som skorter på vilkår og sikkerhet, men heller den absurde flyseteavgiften.

 

Men skjønner jo det er enkelt å sitte i Oslo å tenke "jeg har jo privatsjåfør til jobb, så dere må vel klare å reise kollektivt dere også."

Endret av Tåkefyrste
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ganske enig der. I et så lite land befolkningsmessig som Norge er statlige- eller monopolløsninger i noen tilfeller det billigste og enkleste for befolkningen. Flere aktører og fjerning av statsstøtte vil sannsynligvis gi færre ruter og dyrere billettpriser. Fly er eneste alternativ for mange i Nord-Norge og er viktig for økonomien. Staten har et ansvar for å opprettholde disse viktige rutene, selv om det ikke skulle være lønnsomt for aktørene. Men det er jo typisk Høyre dette her, er det ikke lønnsomt så er det ikke vits. Lukter Babcock-reprise.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (1 time siden):

Hvorfor er det viktig for økonomien at de i nord har billige flyreiser?

Hvorfor er det viktig at noen har billige flyreiser?

Det snakkes om å kutte ned bilbruken, men hører aldri noe om å kutte ned på fly og cruiseskip

Enig.

Det som irriterer meg i denne saken, er at mange møter seg selv i døra.

Man vil ha mer miljøvennlige løsninger, men med en gang man faktisk prøver å innføre de, blir det bråk:
- Bråk rundt en minimal flyseteavgift (Man ønsker at staten ikke skal ta inn så mye avgifter på CO2-utslipp likevel)
- Bråk rundt fergepriser grunnet innføring av elferger (Man ønsker at staten skal sponse dyre miljøtiltak i distriktene)
- Bråk rundt økte kollektivpriser grunnet innføring av elbusser (Man ønsker at staten skal sponse dyre miljøtiltak i de store byene)
osv...

Nå må man snart klare å få en ordentlig diskusjon rundt dette:
- Hvilke tiltak skal man iverksette, og hva er de negative sidene ved disse?
Og da, hvis de negative sidene er for store i forhold til gevinstene, må man finne andre tiltak.

Og man må slutte å si at "staten skal ta regningen". Dette er bare å skyve på problemet. Staten er jo alle oss!!

Man må få opp en generell kostnad på CO2-utslipp.
Sett en fast pris per tonn CO2 for alle utslipp. Punktum. Da er det rettferdig for alle, og teknologinøytralt.
Så setter man ut i livet de tiltakene som gir mest CO2-reduksjon per krone.

F.eks. er de reelle avgiftene på mengde utslipp i f.eks. Oslo ekstremt mye høyere enn det litt flyseteavgift gir.

Så kan man evt. på siden av dette vurdere økte generelle overføringer til distriktene.

Lenke til kommentar

En annen sak som irriterer:
"25.000-kroners TV ubrukelig etter seks år"
https://www.dinside.no/bolig/25000-kroners-tv-ubrukelig-etter-seks-ar/72154855

Nei, mest sannsynligvis er det fint mulig å reparere denne TV'en selv om ikke selve strømforsyningen er å få tak i lenger.
Veldig ofte er det noen billige kondensatorer e.l. som har gått, og noe en TV-reparatør lett vil klare å fikse.

Evt at en TV-reparatør er alt for dyr til at det lønner seg å reparere den, er evt. en helt annen diskusjon som i så fall betyr at TV'er egentlig er alt for billige/vi i Norge har alt for høye lønninger....

Lenke til kommentar
17 minutes ago, KalleKanin said:

Man vil ha mer miljøvennlige løsninger, men med en gang man faktisk prøver å innføre de, blir det bråk:

Fordi de som vil ha disse "miljøvennlige" løsningene er som regel ikke de samme de går hardest utover.

Og jeg setter "miljøvennlig" i gåsetegn fordi å betale for utslipp gjør ingenting for miljøet, men mye for de som har dårlig råd.

Endret av Tåkefyrste
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dubious skrev (1 time siden):

Hvorfor er det viktig for økonomien at de i nord har billige flyreiser?

Hvorfor er det viktig at noen har billige flyreiser?

Det snakkes om å kutte ned bilbruken, men hører aldri noe om å kutte ned på fly og cruiseskip

Jeg er helt for å kutte ned på utslippene, og jeg er også helt for flyseteavgiften. Men store deler av Nord-Norge er helt avhengig av disse kommunikasjonsrutene, både næringslivet og private og dermed også økonomien.

Det handler ikke om billige flyreiser, det handler om å ha flyreiser i det hele tatt for å knytte landsdelen sammen. Det finnes ikke alternative reisemåter. Staten bør kunne kompensere i større grad enn de har gjort så Widerøe kan fortsette. Konkurranseutsetter man disse rutene vil det føre til dyrere priser og et dårligere tilbud - og like mye utslipp som før.

Lenke til kommentar
Just now, Snikpellik said:

Jeg er helt for å kutte ned på utslippene, og jeg er også helt for flyseteavgiften. Men store deler av Nord-Norge er helt avhengig av disse kommunikasjonsrutene, både næringslivet og private og dermed også økonomien.

 

Da burde jo en løsning kunne være å frita kortbanenettet for flyseteavgift, men fortsatt beholde den på andre reiser.

Men det krever vel at politikere faktisk tenker selv.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (18 minutter siden):

Enig.

Det som irriterer meg i denne saken, er at mange møter seg selv i døra.

Man vil ha mer miljøvennlige løsninger, men med en gang man faktisk prøver å innføre de, blir det bråk:
- Bråk rundt en minimal flyseteavgift (Man ønsker at staten ikke skal ta inn så mye avgifter på CO2-utslipp likevel)
- Bråk rundt fergepriser grunnet innføring av elferger (Man ønsker at staten skal sponse dyre miljøtiltak i distriktene)
- Bråk rundt økte kollektivpriser grunnet innføring av elbusser (Man ønsker at staten skal sponse dyre miljøtiltak i de store byene)
osv...

Nå må man snart klare å få en ordentlig diskusjon rundt dette:
- Hvilke tiltak skal man iverksette, og hva er de negative sidene ved disse?
Og da, hvis de negative sidene er for store i forhold til gevinstene, må man finne andre tiltak.

Og man må slutte å si at "staten skal ta regningen". Dette er bare å skyve på problemet. Staten er jo alle oss!!

Man må få opp en generell kostnad på CO2-utslipp.
Sett en fast pris per tonn CO2 for alle utslipp. Punktum. Da er det rettferdig for alle, og teknologinøytralt.
Så setter man ut i livet de tiltakene som gir mest CO2-reduksjon per krone.

F.eks. er de reelle avgiftene på mengde utslipp i f.eks. Oslo ekstremt mye høyere enn det litt flyseteavgift gir.

Så kan man evt. på siden av dette vurdere økte generelle overføringer til distriktene.

Det er ingen av disse avgiftene som kommer til å redde klimaet. For å redde klimaet kreves det store forandringer, og de er ingen interessert i. At Norge øker avgiftene senker den globale temperaturen like mye som jeg senker temperaturen på vannet i Mjøsa ved å kaste en isbit i vannet på vinterstid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (1 minutt siden):

Da burde jo en løsning kunne være å frita kortbanenettet for flyseteavgift, men fortsatt beholde den på andre reiser.

Men det krever vel at politikere faktisk tenker selv.

Ja, det er en mulighet, men det bør heller finnes en løsning som fritar kortbanenettet for andre avgifter slik at miljøregnskapet fortsatt går opp. Å opprettholde viktige transportårer i Nord-Norge er et statlig anliggende. 

For eksempel min bransje, filmbransjen, går dette hardt utover. Internasjonale produksjoner som spyr millioner av kroner inn til Nord-Norge må nå leie private fly eller kjøre svære trailere gjennom landet ut til Lofoten nå som ruta til Leknes legges ned. Både prismessig og miljømessig er dette bare et av mange eksempler på hvorfor vi trenger disse rutene. 

Lenke til kommentar

Trenger ikke fly til møter med dagens teknologi

Kan få like bra og kanskje bedre møter ved bruk av Skype, Discord og andre slike tjenester

Tror eneste grunnen til at de flyr til møter, er fordi de får dekt hele reisen av firmaet, eller skattebetalerne
Burde vært forbudt for folk som får lønn fra staten å reise på slike møter
Leser hele tiden om at de reiser til utlandet for å snakke, og deretter bruker millioner på festing, så vi kunne spart millioner/milliarder ved at de bruker konferanse system, fra kontoret

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
36 minutes ago, Dubious said:

Trenger ikke fly til møter med dagens teknologi

Kan få like bra og kanskje bedre møter ved bruk av Skype, Discord og andre slike tjenester

Dette har jeg alltid ment at Gretha Tunberg burde gjort. I stedet har hun vist at (mannen i gata) man ikke klarer å komme seg til USA uten fly.

Hun burde vist at man ikke nødvendigvis trenger å reise dit. Men det sier vel ikke "pang"

Lenke til kommentar
djgudleif skrev (53 minutter siden):

Dette har jeg alltid ment at Gretha Tunberg burde gjort. I stedet har hun vist at (mannen i gata) man ikke klarer å komme seg til USA uten fly.

Hun burde vist at man ikke nødvendigvis trenger å reise dit. Men det sier vel ikke "pang"

Hun har jo gjort nettopp dette flere ganger. Mest kjent er "møtet" med David Attenborough: https://www.youtube.com/watch?v=dwpLnqyrQGM

Oppmerksomheten hun har skapt rundt klima med reisene hun har tatt med båt veier opp for klimaavtrykket hundre ganger.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
m20k skrev (58 minutter siden):

Har endelig fått meg dame, men har funnet ut at hun har masse gjeld og lite penger på konto.

Faen ass, jeg kan ikke forsørge oss begge. Typisk når alt det andre er bra.

Du har ingen forsørgelsesplikt ovenfor henne. Hvis hun krever at du betaler for alt, så er hun sammen med pengene dine og ikke deg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...