Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Finner ikke harddisk


Anbefalte innlegg

Når jeg skrudde av maskinen i går kveld (11.10.2010) var alt helt fint. Hadde ingen problemer. Men da jeg kom hjem fra jobb i dag var det ikke en frisk maskin som tok imot meg!

 

Den fant plutselig ut at den ikke ville vise/se den ene harddisken min. Har en jeg kun kjører windows på og en jeg bruker som lagring. Det er denne som jeg har lagret alt på som plutselig er borte. Det er en 1TB Seagate SATA disk.

 

Bilde av hardisken/partisjoner:

post-199739-1286912996,4979_thumb.jpg

 

Får ei feilmelding når jeg starter opp PCen.

 

Video av feilmeldingen:

 

Har sjekket ledningene til hardisken og di sitter som dem skal. Testet den i en annen datamaskin og maskinen klarte å finne dem, men kun som disker. "Sett en disk inn i D" f.eks kommer opp. Men dem er der!

 

Håper noen kan hjelpe meg, har mistet absolutt alt nå. Feriebilder, filmer, musikk, dokumenter, ALT!

 

Takk for all hjelp :)

Endret av Bato
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Koblet den i en annen port ja, men da skippet den "Detecting port 0" og bare gikk rett forbi. Fant ikke hardisken da heller. Finner den ikke i BIOS eller når man høyreklikker på "computer" i startmeny og trykker på "mangage" og inn der på hardiskene.

 

Men fant disken som sagt i en annen data når jeg prøvde men da kom den opp som en virtuel drive. "Sett en disk inn i D" f.eks kommer opp.

Lenke til kommentar

Når jeg skrudde av maskinen i går kveld (11.10.2010) var alt helt fint. Hadde ingen problemer. Men da jeg kom hjem fra jobb i dag var det ikke en frisk maskin som tok imot meg!

 

Den fant plutselig ut at den ikke ville vise/se den ene harddisken min. Har en jeg kun kjører windows på og en jeg bruker som lagring. Det er denne som jeg har lagret alt på som plutselig er borte. Det er en 1TB Seagate SATA disk.

 

Bilde av hardisken/partisjoner:

post-199739-1286912996,4979_thumb.jpg

 

Får ei feilmelding når jeg starter opp PCen.

 

Video av feilmeldingen:

 

Har sjekket ledningene til hardisken og di sitter som dem skal. Testet den i en annen datamaskin og maskinen klarte å finne dem, men kun som disker. "Sett en disk inn i D" f.eks kommer opp. Men dem er der!

 

Håper noen kan hjelpe meg, har mistet absolutt alt nå. Feriebilder, filmer, musikk, dokumenter, ALT!

 

Takk for all hjelp :)

Du kan prøve å reinnstalere chipset driverne.... :hmm:

Lenke til kommentar

Punkt #1: Alltid alltid ha backup ac ting du ikke kan tåle å miste.

 

Det sagt - her er det tydeligvis en feil med fysisk detection av disken. Så langt jeg kan se må det da være feil i enten harddisken eller kontrolleren/kontrollerporten. Feil i kontakt/kabel kan jo selfølgleig også ikke utelukkes, men det er jo enkelt å sjekke.

 

Drivere (som posteren over nevner) tror jeg du kan utelukke helt - de har ikke en gang lastet seg inn i dette steget av oppstarten. Dette er kun hovedkortet som utfører, ikke OSet.

 

Jeg ville testet disken i en alternativ S-ATA port. ideelt sett om du har muligheten så test den gjerne på en helt annen maskin, men nest beste alternativ er å bruke en annen port. Om maskinen din har mer enn èn S-ATA kontroller så bruk gjerne av av portene assosiert med den andre kontrolleren.

 

Ellers så er det nok ikke helt usansynlig at disken kan være død... den mest sikre måten å være sikkert på en sånn konklusjon er som sagt å teste den i en annen maskin siden du da kan utelukke alle andre faktorer enn disken selv. Om du ikke har en annen maskin eller kompis som vil la deg test den på hans så er nok dette noe de kan sjekke for deg while-you-wait i en butikk som spesialiserer seg på data. Det er tross alt ingen vanskelig eller tidkrevende operasjon.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Hjalp ikke å reinstallere chipset driverne :(

Lurer på om det hjelper å formatere og installere Windows på nytt på den hardisken som fungerer :hmm:

 

Som sagt så skjer alt dette før OSet i det hele tatt starter opp, så det kan du nok utelukke. Det er kun det som skjer etter windows logoen kan du si som påvirkes av OSet i det hele tatt. Dette er en sak som skjer rent mellom hovedkortet og harddisken.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Hvis jeg har forstått riktig (pt6 deluxe), så du har koplet den 1 TB disken din på Marvell kontroller, som er for SAS disker.

-Har du en SAS disk eller har du en SATA?

 

Har du installert windows på en PATA 80GB disk?

 

Alt det for å skape en bilde, før man kan prøve på noe annet.

 

Stemmer det. Var en kompis av meg som koblet opp PCen min når jeg først kjøpte den i deler (februar 2009). Harddisken har alltid vært koblet i Marvell kontrolleren. Det er en SATA disk. Så i dag byttet jeg port til SATA 1,2,3,4,5 og 6, men da skippet den bare hele "Detecting port" stege og bare gikk videre. Fant da heller ikke harddisken. Så byttet tilbake til Marvell.

 

PATA oppstod når det her først skjedde i går. Hva er PATA? Både Samsung disken og DVDrom`en står som PATA.

Lenke til kommentar

Sata disken må vel koples til en av de Sata 1,2,3,4 osv. De er porter til Intel.

 

Marvell SAS controller kan deaktiveres i bios, du trenger ikke det.

 

Pata disk er disken som du kopler med en flatkabel (80 lines).

Så for å avklare det: er OS disken din koplet med en flatkabel på hovedkort? (sammen med CD rom?)

 

Og når det gjelder den 1TB disken din.

Until videre, du trenger bare å bekrefte at den blir detektert i biosen. (få håpe at den er ikke skadet?)

 

Når den først blir detektert,i biosen så må man se på om det er mulig å se nærmare på det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sata disken må vel koples til en av de Sata 1,2,3,4 osv. De er porter til Intel.

 

Marvell SAS controller kan deaktiveres i bios, du trenger ikke det.

 

Pata disk er disken som du kopler med en flatkabel (80 lines).

Så for å avklare det: er OS disken din koplet med en flatkabel på hovedkort? (sammen med CD rom?)

 

Og når det gjelder den 1TB disken din.

Until videre, du trenger bare å bekrefte at den blir detektert i biosen. (få håpe at den er ikke skadet?)

 

Når den først blir detektert,i biosen så må man se på om det er mulig å se nærmare på det.

 

Sata disken har siden jeg fikk den her maskinen aldri stått i en sata port, har stått i SAS port hele tiden..

 

Ja samsung disken som jeg har windows på og CD-rom er koblet med flatkabel (PATA).

 

Jeg fikk låne en USB SATA/IDE adapter kit slik at jeg kunne koble disken via USB. Men det skjedde ingenting, verken på dataen eller på disken. Men det er fordi jeg tror den ikke får nok strøm, for den startet når jeg koblet den inn i maskinen igjen.

 

Så jeg da har jeg to ting å gå etter:

 

- Fant den i en annen datamaskin "Testet den i en annen datamaskin og maskinen klarte å finne dem, men kun som disker. "Sett en disk inn i D" f.eks kommer opp. Men dem er der!"

 

- Den starter opp når jeg starter datamaskinen. Så da må det vel være enten en instilling, eller en defekt port/del av hovedkortet.

 

Det er det jeg tror da...

 

Setter stor pris på alle tips og gode råd! :)

Lenke til kommentar

Hei igjen

 

Det er noe mer med den Marvel controller og modus den var. Raid eller ikke.

 

Noe annet er at, siden du har kun en disk (den 1TB), vil med å tilkople den på Intel sine porter, vil du komme fortere inn til windows. Det forutsetter at du deaktivere den Marvell i bios.

 

Men ok, nå blir det viktigere å finne ut hva som er galt.

 

At disken starter opp, er bra. (det betyr ikke at det er grunnlag for å si at den er frisk dog)

Du trenger å bekrefte at strukturen, informasjon den sender til bios, når den blir kontrollert er riktig. Dvs at biosen

forstår at den er 1TB disk for å si det enkelt.

 

Finne Hårek her på forumet. I signaturen hans, er det noe verktøy.. mbrlister...

Bruke den og vedlegg resultatene.

 

Husk at på det tidspunkt nå, er vi interessert å kontrollere disken, og ikke å finne dine filer.

 

-Bios må detektere disken

-disken må finnes under i diskbehandling.

 

 

Prøve uansett å kople disken på en av de intel portene i dine forsøk på å finne disken. Med å finne disken mener jeg ikke slik du hadde før, men i diskbehandlingen.

Jeg kan ikke forstå at disken blir detektert i andre maskiner men ikke på den du har!!!!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da har jeg kjørt den mbrlister testen fra en annen datamaskin hvor jeg koblet til harddisken (se vedlegg).

 

På bildet ser du på "Min Datamaskin" hvor den finner partisjonene som flyttbar disk "H, F, I og G". Når jeg trykker på en av dem så kommer det "sett inn en disk i stasjon flyttbar disk X"

 

Det at maskinen finner partisjonene må jo bety at det er liv i disken?

 

Men finner ikke disken i BIOS (var et veldig uvandt BIOS system på den maskinen).

MBRlist.txt

BPB5list.txt

post-199739-1287157364,4192_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Disk5 har nok korrupt partisjonstabell. Offset 375, og type 6 (FAT 16) tyder på det.

Prøv TestDisk, følg bruksanvisning som følger med MBRlister.

 

 

Du burde forøvrig bruke Diskbehandling (se min signatur), og legge den ut som et skikkelig skjermbilde. Å bruke fotoapparat gir nokså dårlig oversikt.

 

 

Lenke til kommentar

Da holder jeg på med TestDisk. Når jeg kom til punkt 5 står det i guiden at jeg skal trykke "Proceed", men jeg kunne ikke velge det, kunne trykke "Search" istede for, så det er det den holder på med. På skjermbilde 1 er det diskbehandlignen du ser.

post-199739-1287159752,3329_thumb.jpg

post-199739-1287159769,2153_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...