Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (6 minutter siden):

Burde jeg være bekymret for egen psyke?

hvis du teller deg til 30-40 tilfeller, ja. (eller kanskje 15-20 siden du "ikke er i UP"..

likeledes en snekker, som f.eks er på restaurant med kona og spiser middag, men teller seg frem til dusinet bygg-tekniske feil og mangler i lokalet, i stedet for å nyte maten.

Vi er vel "alle" spesiallister på et eller annet arbeidsfelt, men gjelder jo å kunne koble av litt også?

uansett om du er uenig, så har jeg vel fått frem poenger mitt tror jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bind og tamponger blir gratis i Scotland. Om ikke dette er tidenes populistiske sak, så vet ikke jeg 😄

Kvinner tar allerede fler ressurser ifra samfunnet og gir mindre tilbake enn menn. Menn krever også f.eks vesentlig fler kalorier for å leve 🤪 Kanskje menn bør ha høyere lønn og høyere satser på pensjon, trygd, sosialhjelp osv.? Var det egentlig noen kvinner som gikk rundt i Scotland og menstruerte offentlig fordi de ikke hadde råd? Og er den skammen noe verre enn mye av det menn står overfor? Svetter mer, gjør vi og. Kanskje vi burde ha statsstøtte for å kjøpe nye sokker og undertøy? 😆 Mange som kunne nytt godt av det.

Jeg er tilhenger av likhet for loven men dette blir detaljestyrt nanny state og pur populisme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Feynman skrev (3 timer siden):

For de som vil vite litt mer om saken enn hva Thorny mener: https://www.bbc.com/news/uk-scotland-scotland-politics-51629880

Jeg har lest gjennom artikkelen med seriøst blikk på hvorvidt det er gode argumenter bak det eller bare populisme. Jeg vil dra fram dette avsnittet:

Sitat

Meanwhile, about 10% of girls in the UK have been unable to afford period products; 15% have struggled to afford them; and 19% have changed to a less suitable product due to cost, according to research.

As well as period poverty, the bill tackles period stigma. Researchers say this is particularly an issue for young girls. It found that 71% of 14-21 year olds felt embarrassed buying period products.

 

Det virker som hovedproblemet er at det er flaut for 71% av de mellom 14 og 21. Videre mener 10% i UK (ikke spesifikt Scottland) at de ikke har hatt råd og at 15% har slitt med å få råd til denne utgiften på opp til 80£, eller ca 100 kr/mnd, samt at 19% foretrekker mer high end produkter enn de egentlig valgte pga pris.

Jeg tenker at hovedproblemet med flauheten ikke løses ved å gjøre det gratis. Videre tenker jeg at denne aldersgruppa sannsynligvis også er sterkt overlappende med de 10, 15 og 19% som også nevnes. Det skal også sies at ungdomsfyll er et stort problem i Scottland, så det kan også skyldes en bevisst dårlig prioritering mellom alkohol vs sanitærprodukter. Det vil si at subsidiering kan utløse økt alkoholkonsum blant unge jenter. Jeg kjenner jo godt problematikken fra vennekretsen da jeg studerte. Dvs. da noen brukte for mye på festing i helgene så gikk det ut over valg av kosthold, trening, utsettelser av kjøp av pensumbøker og sånt. Noen valgte også bevisst de billigste og dårligste krypinnene de fant for å kunne ha mer til overs til festing.

En annen utfordring er at Scottland kan få en viss harryhandel av sanitærprodukter fra folk som uansett er innom der eller bor nært. Selv med antallsbegrensning kan det føre til oppsamling og svartebørssalg i ungdomsmiljøene, der noen tar med seg fulle bagasjerom av gratis sanitærsaker ut av gratis-sonen og sleger det på svartebørsen der. Lettjente alkoholpenger for tørste jenter som skimper litt på hygienen. Særlig om premium-produktene også blir gratis, da det er mer å tjene på svartebørsen.

Det virker altså mest som et populistisk innspill med en hel del negative bieffekter.

Jeg vil heller foreslå at dameklær-butikker, kosmetikk-butikker o.l. begynner å selge sanitærprodukter fra bak disken, i ugjennomsiktige poser og at dagligvarebutikker mater det inn i nøytral emballasje i automatene som leverer ut tobakk og sånt. Da slipper jentene å stå i kassakøa blant gutter og voksne og legge sanitærproduktene på båndet i alles påsyn. Hvis Scottland har varegrupper uten VAT, mener jeg det er mer naturlig å gjøre det VAT-fritt, enn å gjøre det helt gratis.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Simen1 said:

Jeg vil heller foreslå at dameklær-butikker, kosmetikk-butikker o.l. begynner å selge sanitærprodukter fra bak disken, i ugjennomsiktige poser og at dagligvarebutikker mater det inn i nøytral emballasje i automatene som leverer ut tobakk og sånt. Da slipper jentene å stå i kassakøa blant gutter og voksne og legge sanitærproduktene på båndet i alles påsyn. Hvis Scottland har varegrupper uten VAT, mener jeg det er mer naturlig å gjøre det VAT-fritt, enn å gjøre det helt gratis.


Åltså å gjemme det ytterligere?
Det slår deg ikke at grunnen til at det ble så flaut, eller tabubelagt, i utgangspunktet, var fordi det ble behandlet som noe hemmelig, noe som var skammelig å dele med den øvrige befolkningen?

Jeg synes det virker som et skritt i riktig retning, å gjøre dette gratis tilgjengelig for alle.
-Og ja, hvorfor ikke tannkrem og tannbørster, hvorfor ikke?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (22 minutter siden):

-Og ja, hvorfor ikke tannkrem og tannbørster, hvorfor ikke?

- og ja, hvorfor ikke håndsåpe og vaskepulver i samme slengen?

- og bussbilletter?

- og skolebøker/materiell?

- og frukt og grønt?

Svar: Fordi det er en slippery slope. Veien til helvete er brolagt med gode intensjoner sies det. Hva tror du ungdommen kommer til å bruke pengene på dersom stadig flere av deres nødvendige ting blir gratis?

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Simen1 said:

Svar: Fordi det er en slippery slope. Veien til helvete er brolagt med gode intensjoner sies det. Hva tror du ungdommen kommer til å bruke pengene på dersom stadig flere av deres nødvendige ting blir gratis?

Det er noe spesielt at du linker til en forklaring for hvorfor ditt eget argument ikke er gyldig.

Det er altså du som begår den logiske feilen som blir beskrevet i linken du ga.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 hours ago, Simen1 said:

- og ja, hvorfor ikke håndsåpe og vaskepulver i samme slengen?

- og bussbilletter?

- og skolebøker/materiell?

- og frukt og grønt?

Svar: Fordi det er en slippery slope. Veien til helvete er brolagt med gode intensjoner sies det. Hva tror du ungdommen kommer til å bruke pengene på dersom stadig flere av deres nødvendige ting blir gratis?

Ja, også er argumentet at dersom man legger til rette for å betale for basale tjenester, og hygieneartikler,  over skatteseddelen, så vil ungdommen bruke penger på dop istedet?
Svaret på den såkalte krigen mot narkotika er å øke prisen på bind.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (1 minutt siden):

Ja, også er argumentet at dersom man legger til rette for å betale for basale tjenester, og hygieneartikler,  over skatteseddelen, så vil ungdommen bruke penger på dop istedet?
Svaret på den såkalte krigen mot narkotika er å øke prisen på bind.

Hehe. Nå nevnte jeg alkohol spesifikt og ikke dop generelt. Men ja, alkohol / dop begrenser seg av seg selv med en trang økonomi. Lån og stipend bør være avmålt så man har råd til nødvendige ting uten å ha massevis til overs til fest og fjas. Ordet avmålt svarer dermed også på den siste påstanden din.

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
1 hour ago, Simen1 said:

Hehe. Nå nevnte jeg alkohol spesifikt og ikke dop generelt. Men ja, alkohol / dop begrenser seg av seg selv med en trang økonomi. Lån og stipend bør være avmålt så man har råd til nødvendige ting uten å ha massevis til overs til fest og fjas. Ordet avmålt svarer dermed også på den siste påstanden din.

 

Har ingen tro på at du har data til a Backe det opp. Det som viser seg er at folk i vanskelige livssituasjoner (f.eks. lite penger) har lettere for å ty til alkoholmisbruk.

Det er ikke sikkert alternativet er ingen alkohol. Alternativet kan være hjemmebrent.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
12 hours ago, Simen1 said:

Tror du skal ha problemer med å definere hva som er årsak og hva som er virkning der.

Det velkjente rotte-eksperimentet viser at dårlige livsvilkår (altså lite tilgang til fritidsaktiviteter) fører til rusmisbruk.

Hva er egentlig hypotesen din? Det hadde vært enklere om du fremsatte den i klartekst.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
8 minutes ago, Thorny said:

Noen forskere sier nå at mennesker ikke er rotter 😋

Ja, men det er ellers vanskelig å få etisk godkjenning til et tilsvarende eksperiment med mennesker ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...