Gå til innhold

GSV Garnisonen i Sør-Varanger (Grensejeger)


SuuntoCore

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Passa ypperlig. Hehe det va ikke lange gå/jogge avstanden til basen de hadde fra kontrollposten. Sier litt om kor motivert dem e der nede...

Indeed! De er ikke vant til å bli stilt krav til, dessverre...

 

Det var mitt inntrykk også, nå skal det sier at jeg bare har fått med meg dette gjennom media. Ikke førstehåndsinntrykk.

Må være frustrerende å være en leder som skal motivere en befolkning og en hær som ikke ser lyst på fremtiden.

Endret av Samegerilja
Lenke til kommentar

Passa ypperlig. Hehe det va ikke lange gå/jogge avstanden til basen de hadde fra kontrollposten. Sier litt om kor motivert dem e der nede...

Indeed! De er ikke vant til å bli stilt krav til, dessverre...

 

Det var mitt inntrykk også, nå skal det sier at jeg bare har fått med meg dette gjennom media. Ikke førstehåndsinntrykk.

Må være frustrerende å være en leder som skal motivere en befolkning og en hær som ikke ser lyst på fremtiden.

Japp. På det ene klippet sier jo en av de innfødte i byen: "Demokrati? Det vil vi ikke ha, da kan vi ikke slå kvinnene våre" Det sier sitt om deres tanker.

Må være flott erfaring å dra ned en dag.

Lenke til kommentar

Bra at du som har vært der kan fortelle oss hvordan en hel hær ligger ann da Daim....

 

Ikke at du nødvendigvis tar så feil, men du skal også vite at ANA \ ANP i større og større grad planlegger og utfører egne operasjoner - vellykkede sådan.

 

Ja, og det blir en alt for sterk generalisering Daim kommer med. Det er et stort bilde med både positive og negative sider, ofte er det bare de negative det blir lagt vekt på. Tror som Killswitch at ANA og ANP gjør mye bra, men selvfølgelig er det langt igjen på mange områder...

Lenke til kommentar

Såklart er det langt igjen, landet har vært i krig i hva, 34 år nå, fullt av indre og ytre konflikter. Som det blir sagt av ob. Solberg i serien er de ikke vant til organisert strid, og det er der isaf ønsker å gå inn og trene dem opp. Når ledelsen i ANA \ ANP blir dyktigere tror jeg, uten å ha vært i afghan selv, at de kan få til mye. Men dette kommer nok til å ta lang tid...

 

I mellomtida er det ikke så mye vi får gjort her hjemme, men å bedømme en hel hær utfra selekterte opptak med et fåtall representanter er ikke akkurat det beste. Da er det bedre å holde seg til egne promofilmer med andres opptak fra en hær man heller ikke har vært i. (Ja, er i det kranglete hjørnet i kveld).

Lenke til kommentar

Såklart er det langt igjen, landet har vært i krig i hva, 34 år nå, fullt av indre og ytre konflikter. Som det blir sagt av ob. Solberg i serien er de ikke vant til organisert strid, og det er der isaf ønsker å gå inn og trene dem opp. Når ledelsen i ANA \ ANP blir dyktigere tror jeg, uten å ha vært i afghan selv, at de kan få til mye. Men dette kommer nok til å ta lang tid...

 

I mellomtida er det ikke så mye vi får gjort her hjemme, men å bedømme en hel hær utfra selekterte opptak med et fåtall representanter er ikke akkurat det beste. Da er det bedre å holde seg til egne promofilmer med andres opptak fra en hær man heller ikke har vært i. (Ja, er i det kranglete hjørnet i kveld).

 

Hmmm, jeg ville ikke følt meg trygg på en hærleder som snakker i telefonen når de diskuterer taktikk (ja kan godt være det var engangstilfelle) men uansett viser ikke dette god lederskap. Det finnes flere eksempler på at lederskapet bryr seg katta i striden mot taliban. At en leder eller soldat mangler trening eller stridskunnskap er en ting, men når man viser total mangel på innsatsvilje og interesse for å kjempe for landet ditt, setter jeg mine tvil til om ANA noensinne VIL kjempe for frihet.

Endret av Samegerilja
Lenke til kommentar

Slenger meg inn i debatten....

 

Jeg er ingen stor tilhenger av Norges engasjement, men jeg aksepterer og har forståelse for at Norge må bidra.

 

Er det verdt, som nordmann, å sette livet sitt i fare for Afghanistan og landets befolkning?

Etter å ha fulgt nrk-dokumentaren, så har jeg fått et sterkt inntrykk av at dette er et "røverfolk" i mine øyne som lever et liv som er totalt annerledes enn vårt. De viser i liten grad interesse for sosial og økonomisk utvikling, og mange er ikke åpne for å ta i mot vestlige verdier. Derfor er jeg i mot krigen når det gjelder dette.

 

Derimot, hvis man ser på det slik at styrkene hindrer terror og bidrar til økt sikkerhet for verden forøvring ved å være der, så er jeg for internasjonal innblanding, men jeg er i tvil om i hvor stor grad den internasjonale styrken faktisk bidrar til økt sikkerhet.

 

Sikkert fin erfaring å ta med seg ved å dra ned dit som soldat, men med dagens situasjon Forsvaret er i her hjemme, og etter å ha hørt hva den ene offiseren i dokumentaren sa, "Det norske forsvaret er alt for lite og er ikke dimensjonert for så stor deltakelse", så er jeg i mot at Norge lenger skal ha noe engasjement i Afghanistan. Bruk heller pengene på forsvaret her hjemme og la menneskene og resursene som forsvaret i dag har, bli fullt utnyttet! Ikke la milliardinvesteringer bli lagt til kai eller stuet bort i garasjer!

Lenke til kommentar

Same og Pleya, dere har begge gode poenger i deres uttalelser... Når det gjelder den afghanske lederen (husker ikke graden) som tok telefonen så fremstod han som en dårlig person flere ganger... Som da han lovte ting han ikke kan levere i den landsbyen.

 

Pleya - over 30 år med krig former et folk, var nok ikke bare gode forhold i Berlin i 1945 hvor alle tok vare på hverandre eller. Man skal også huske på at Taliban er svært flinke på propagandasiden, så at mange, spesielt ute i de pashtunske områdene. Afghanistan er også et land bestående av en rekke folkeslag som F. eks pashtunere, diskriminering mot hverandre er vanlig. Hvor langt må man gå tilbake i norsk historie for å finne diskriminering mot f. eks tatere? Når fikk jødene lov til å komme inn i Norge? Farlig kort siden.

 

Afghanistan er ikke omvendt på kort tid, det viktigste i mine øyne er å få trent opp ANA og ANP til at de selv kan ta seg av sikkerheten, noe de har gradvis begynt med. Kabul er et eksempel på dette.

 

Samegerilja - Både ANA og ANP er da igang, men utviklingen har ikke kommet like langt overalt. Utenfor de større byene er det værst, det er her taliban nå står sterkest og det er her isaf og "vi" har fått gjort minst.

Lenke til kommentar

Same og Pleya, dere har begge gode poenger i deres uttalelser... Når det gjelder den afghanske lederen (husker ikke graden) som tok telefonen så fremstod han som en dårlig person flere ganger... Som da han lovte ting han ikke kan levere i den landsbyen.

 

Pleya - over 30 år med krig former et folk, var nok ikke bare gode forhold i Berlin i 1945 hvor alle tok vare på hverandre eller. Man skal også huske på at Taliban er svært flinke på propagandasiden, så at mange, spesielt ute i de pashtunske områdene. Afghanistan er også et land bestående av en rekke folkeslag som F. eks pashtunere, diskriminering mot hverandre er vanlig. Hvor langt må man gå tilbake i norsk historie for å finne diskriminering mot f. eks tatere? Når fikk jødene lov til å komme inn i Norge? Farlig kort siden.

 

Afghanistan er ikke omvendt på kort tid, det viktigste i mine øyne er å få trent opp ANA og ANP til at de selv kan ta seg av sikkerheten, noe de har gradvis begynt med. Kabul er et eksempel på dette.

 

Samegerilja - Både ANA og ANP er da igang, men utviklingen har ikke kommet like langt overalt. Utenfor de større byene er det værst, det er her taliban nå står sterkest og det er her isaf og "vi" har fått gjort minst.

 

Ja, men hvor lenge skal vi holde på? Til jobben er gjort? Med den fremgangen som vi har i dag, så ser jeg det lite trolig at Norge og Nato er ute av Afghanistan på svært lang sikt. Samtidig får jeg vondt i hjertet når jeg leser at 2/5 fregatter ligger til kai, kystvakten må redusere antall seiledøgn, antall feltdøgn for vernepliktige her hjemme må reduseres, kasernestandarden holder ikke stand etc. Det at vi må ofre så mye her hjemme, forsterker bare min tvil til deltakelsen og resultatet.

Lenke til kommentar

Det er sagt at når ANA \ ANP selv kan stå for sikkerheten i Faryab så er vi ferdige med vår del og trekker ut våre soldater. Økonomien og forsvarsviljen er politisk bestemt, det har i mine øyne blitt gjort mange grove politiske bestemmelser som grenser til ren idioti. Som F. eks å bruke noen hundre mill på å pusse opp kystfort for å bestemme at det skal legges ned før arbeidet er ferdig....

 

At antall øvelsesdøgn og det andre du nevner er som det er, er selvfølgelig ikke bra. En kan bare spørre seg hvorfor det er blitt en gradvis nedbyggelse av forsvaret, de får stadig mindre og mindre å rutte med. På 80 tallet var den kalde krigen fortsatt i full sving, likevel klarte vi å ha verneplikt for samtlige gutter i landet samtidig som vi hadde et relativt solid bidrag i Libanon. Hvorfor vi ikke klarer det i dag, får du spørre våre kjære folkevalgte.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...