Gå til innhold

Nysjerrig på Grensejeger i Garnison Sør-Varanger


Baabaaaosii

Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg er veldig nysjerrig på det å være grensejeger i Garnison Sør-Varanger i førstegangstjenesten i militæret. Er det noen som har vært det, eller kjenner noen osm har vært det? Hvordan er det? Vet at det er sykt harde opptakskrav for å være kyst, marine, spesial og fallskjerm-jeger. Hvordan er det med grensejeger? Blir man beef og kan dette være en god forberedelse til en politi-karriere og eventuelt senere beredskapstroppen?

 

Takker for alle svar!

 

Forsvarets side om Grensekompaniutdanningen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann! Jeg er veldig nysjerrig på det å være grensejeger i Garnison Sør-Varanger i førstegangstjenesten i militæret. Er det noen som har vært det, eller kjenner noen osm har vært det? Hvordan er det? Vet at det er sykt harde opptakskrav for å være kyst, marine, spesial og fallskjerm-jeger. Hvordan er det med grensejeger? Blir man beef og kan dette være en god forberedelse til en politi-karriere og eventuelt senere beredskapstroppen?

 

Jeg har ikke vært der, men jeg vet hvordan det er der, da jeg kjenner flere som har tjenestegjort der. i tillegg var jeg selv stasjonert i jegerkompaniet på porsangmoen som ligger nordvest for grensa. Tjenesten er hard og krevende, men ikke umulig for vanlig norsk sunn ungdom:) Liker du å være i aktivitet, lære mye nytt over en kortere periode, og liker utfordringer, så vil jeg anbefale grensejeger på det sterkeste! Kravene for å komme inn er standard-kravene som hæren har satt. Du trenger ikke være supermann. Utenom det stilles det jo krav til syn og hørsel, men det er jo vanlig hvor enn du skal tjenestegjøre. Om du blir beef er opp til deg selv. Men mulighetene er der jo om det er viktig for deg..! Det er hardt å bli grensejeger, og man skal være motivert for å klare det. Men med rette innstillningen skal det ikke være noe problem. Det første halve året er det mye som skal læres. Du skal lære deg å overleve i naturen på hva den har å by på, i alt slags vær og årstider. Det blir garantert mye frysing og hat, men det hører til mener nå jeg. Du får en opplevelse for livet, for ikke å snakke om kameratskapet man danner gjennom å leve sammen enten det er på rommet på kasserna, eller ute i telt midt på kaldeste vinteren i over 40 blå. Det er absolutt en god ting å ha på cv'n om du ønsker å bli politi:) Beredskapstroppen kan man vel søke seg til uansett hvor man har tjenestegjort, men det er jo klart en fordel å ha vært i en avdeling som produserer noen av norges beste soldater;)

 

lykke til!

Lenke til kommentar

Takk for svar! Virker veldig spennende og lærerrikt. Og jeg synes da man er beef når man ligger flere netter ute i 40 kalde ;)

 

Men vet du hva forskjellen i standarden på grensejegerne kontra kyst, marine, spesial og fallskjerm jegerne er? Vet at fallskjerm, marine og kyst har litt andre oppgaver, men spesialjegerne og grensejegerne har vel litt av de samme oppgavene?

Lenke til kommentar
Men vet du hva forskjellen i standarden på grensejegerne kontra kyst, marine, spesial og fallskjerm jegerne er? Vet at fallskjerm, marine og kyst har litt andre oppgaver, men spesialjegerne og grensejegerne har vel litt av de samme oppgavene?

Du bør legge merke til det viktige skillet mellom styrkene du farer rundt med.

 

Konvensjonelle styrker, vanlige soldater/jegere:

- Jegerkompaniet (Garnisonen i Porsanger)

- Grensekompaniet (Garnisonen i Sør-Varanger)

- Kystjegerkommandoen

 

Spesialstyrker:

- Fallskjermjeger (førstegangstjeneste)

- Forsvarets Spesialkommando (kun vervede med fullført fgtj.)

- Marinejegerkommandoen (både førstegangstjeneste og vervede)

 

Ergo er det Fallskjerm, Spesialjeger og Marinejeger som har relativt like oppgaver. Fallskjerm faller litt utenfor siden de kun er en vernepliktig tropp i FSK/HJK, og derfor ikke driver med skarpe oppdrag. Hele Fallskjerm-året er i praksis utdanning og trening mot verving i FSK. Og marinejegere skiller seg selvfølgelig ut på sin maritime spesialitet.

Så kan vi f.eks se hva Wikipedia sier om spesialstyrker

En spesialstyrke er en mindre militær enhet som har spesielle oppgaver innen rekognosering, ukonvensjonell krigføring og spesialoperasjoner. I mange land har spesialstyrker en rolle innen kontraterrorisme, ofte i samarbeid med politistyrker.

 

De konvensjonelle jegerne er mer "vanlige" soldater, og ikke spisset inn mot sabotasje, kontraterror og annen action-tjænest. De driver med ISTAR (det gjør forsåvidt spesialstyrkene også), og er som oftest deler av større styrker (mens spesialenheter jobber en del på egenhånd).

 

Grensejeger og Spesialjeger er som du nå skjønner veldig ulikt, og kan egentlig ikke sammenliknes. De som kanskje er mest lik er Jegerkompaniet og Kystjegerkommandoen. Begge førstegangstjenestene der driver ISTAR-utdanning ett år i den hensikt å verve folk til de profesjonelle troppene i de samme enhetene. Som profesjonell ISTAR-jeger drar du f.eks til utlandet, eller er i beredskap på strategiske plasser i Norge.

 

GSV driver et halvt år med ISTAR-utdanning i den hensikt å produsere grensejegere som kan drive skarp ( :p ) oppdragsløsning på grensen. Siden utdanningen bare er et halvt år sier det seg selv at denne ikke kan være like omfattende som i de øvrige ISTAR-avdelingene, og nivået er derfor høyere i de andre avdelingene jeg har nevnt. GSV er også nødt til å utdanne et visst antall grensejegere for å kunne drifte hele grensen, og da kan heller ikke seleksjonen være like hard som i de øvrige avdelingene. Halvåret på grensen er et morsomt halvår med mye selvstendig oppdragsløsning, en god dose rutiner, og selvfølgelig beredskap 24/7.

 

 

Edit: Det bør kanskje nevnes at GSV driver Hærens utdanning av ISTAR-befal, hvis du ønsker utfordringer. En del rekrutteres derfra til E.Bataljonen (Fjern.esk., der finner du kanskje de seigeste).

Endret av endrebjo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Interresant! Noen som da vet forskjellen på Jegerkompaniet i Porsanger som jeg ser har UB på 1 år, mens Grensejegerne har vanlig førstegangstjeneste på 1 år?

 

Da jeg tjenestegjorde i Porsanger, hadde de noe som het UB. Men dette var lagt under Heimevernet. Det fungerer slik at man har ett halvt år med militærtjeneste som "skoleelever", og etter endt utdanning blir man UB-korporal, og skal være befal for neste kull som skal bli UB-korporaler. Etter å ha fullført det første halvåret som "elev", søker man stillinger rundt om i landet, også i Porsanger, men kun tre-fire stk. får plass der. Disse kalte seg også for jegere, men ble aldri regnet som på samme nivået som jegerne i Jegerkompaniet. De får jo samme utdanninga, men bare på et halvt år istedenfor ett helt år.

 

I Jegerkompaniet kan du etter endt rekrutt søke deg til Garnisonen i Sør-Varanger, der du får jegerutdanning samt befalsutdanning i løpet av det året man er inne til førstegangstjeneste. Men det betyr også at du får ett pliktår som sersjant i Jegerkompaniet året etter. Dette er en fin vei å gå, om du vil bli befal, og ønsker litt mer enn kun førstegangstjenesten :)

 

Grensejegerne har også muligheten til å velge å kun gå førstegangstjenesten som grensejeger, eller søke seg inn på befalsutdanninga. Da vil også disse få ett pliktår på grensa året etter.

 

Nå har det seg slik at Jegerkompaniet skal flytte fra GP til Setermoen, men det er uvisst når dette skjer. I tillegg skal de gå over til å kun ha vervet personell (grenaderer og befal), og det vil da ikke lenger være mulig å ha førstegangstjenesten der. Jeg vet heller ikke når dette trer i kraft, men det går det jo an å undersøke med å ta en telefon til vernepliktsverket :)

 

Håper dette ga deg noen svar på det du lurte på ;)

Lenke til kommentar

Jeg skjønte ikke helt dette GSV opplegget. Er det noen form for førstegangstjeneste hvor man tilbringer hele året på grensen, eller bare et halvt år? Når man har 6 måneders utdannelse, er man da 6 måneder på grensen som en del av førstegangstjenesten etterpå?

Endret av Attityd
Lenke til kommentar

Jeg skjønte ikke helt dette GSV opplegget. Er det noen form for førstegangstjeneste hvor man tilbringer hele året på grensen, eller bare et halvt år? Når man har 6 måneders utdannelse, er man da 6 måneder på grensen som en del av førstegangstjenesten etterpå?

Jepp. 6 måneders utdanning, og så blir de mest egna sendt til grensa.

Lenke til kommentar

Interresant! Noen som da vet forskjellen på Jegerkompaniet i Porsanger som jeg ser har UB på 1 år, mens Grensejegerne har vanlig førstegangstjeneste på 1 år?

 

Da jeg tjenestegjorde i Porsanger, hadde de noe som het UB. Men dette var lagt under Heimevernet. Det fungerer slik at man har ett halvt år med militærtjeneste som "skoleelever", og etter endt utdanning blir man UB-korporal, og skal være befal for neste kull som skal bli UB-korporaler. Etter å ha fullført det første halvåret som "elev", søker man stillinger rundt om i landet, også i Porsanger, men kun tre-fire stk. får plass der. Disse kalte seg også for jegere, men ble aldri regnet som på samme nivået som jegerne i Jegerkompaniet. De får jo samme utdanninga, men bare på et halvt år istedenfor ett helt år.

 

I Jegerkompaniet kan du etter endt rekrutt søke deg til Garnisonen i Sør-Varanger, der du får jegerutdanning samt befalsutdanning i løpet av det året man er inne til førstegangstjeneste. Men det betyr også at du får ett pliktår som sersjant i Jegerkompaniet året etter. Dette er en fin vei å gå, om du vil bli befal, og ønsker litt mer enn kun førstegangstjenesten :)

 

Grensejegerne har også muligheten til å velge å kun gå førstegangstjenesten som grensejeger, eller søke seg inn på befalsutdanninga. Da vil også disse få ett pliktår på grensa året etter.

 

Nå har det seg slik at Jegerkompaniet skal flytte fra GP til Setermoen, men det er uvisst når dette skjer. I tillegg skal de gå over til å kun ha vervet personell (grenaderer og befal), og det vil da ikke lenger være mulig å ha førstegangstjenesten der. Jeg vet heller ikke når dette trer i kraft, men det går det jo an å undersøke med å ta en telefon til vernepliktsverket :)

 

Håper dette ga deg noen svar på det du lurte på ;)

 

Jegerkompaniet flyttes i år til Setermoen og tar opp igjen folk til høsten 2011. De skal gå over til å ha kun vervede i den proffesjonelle delen i hvert fall. Mer str her:

http://www.mil.no/haren/styrker/jegerkompaniet/start/jeger/

Lenke til kommentar

Herr Brun: (Eller hvem enn som kan svare) Er det absolutt alle som kjører samma utdanninga (6 mnd) og deretter blir valgene gjort på hvem som skal på grensa? Trodde ikke garison fikk samma traininga som jegerne.

Etter rekrutten (ca. 3-4 5-6 uker) flyttes ca. 40-50 stykker til Garnisonskompaniet (samband/OPS, vakt, transport, velferd) og kjører sitt eget løp resten av året.

Resten av soldatene gjennomfører all grensejegerutdanningen. Etter 5-6 mnd blir det bestemt hvem som skal være på grensen, hvem som skal være Grensekompanistab i leir, og hvem som skal være Utdanningskompanistab. I tillegg ryker det noen til Garnisonskompaniet eller andre avdelinger pga. sikkerhetsklarering, skader, holdninger, osv.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...