Gå til innhold

Den omstridte krigerkulturen


Sapere_aude

Anbefalte innlegg

I løpet av de siste dagen har det vært en enorm oppmerksomhet i media og samfunnet vårt rundt noen uttalelser fra enkelte norske soldater i Afghanistan, bruken av norrøn mytologi og symboler og soldatenes holdninger til krigen der. Forsvarsledelsen fordømmer det, Befalets Fellesorganisasjon mener Forsvarsledelsen dolker sodlatene i ryggen og eksperter, analytikere og "besserwissere" har argumenter for begge parter. Hva mener dere her på forumet om saken?

Personlig mener jeg Forsvarsministeren, en del andre "kontoradmiraler" og brorparten av det norske samfunn har hatt et glansbildeintrykk av hva krig er, og at de fordømmer soldatene for hardt og for brått. Om soldater nyter å drepe er det selvsagt ille og bør tas tak i, men det er en forskjell mellom det og å glede seg over å ha bekjempet fienden og drept den som prøver å drepe deg. Hva mener dere? er det ikke meningen at soldatene våre skal bekjempe taliban? Hensikten er jo å skape fred, men da må man vel nødvendigvis drepe de som med vold prøver å hindre dem?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veldig mange i norge har ett glansbilde-inntrykk av krig, folk blir faktisk drept, soldatene er faktisk ekte soldater, holdningene må være tøff for de som er ute å kriger.

 

Å ha en sånn holdning de har stryker moralen og hjelper på å behandle inntrykk og erfaringer.

At folk i krig har en sånn holdning ser jeg på som helt natturlig, hva forventer egentlig folk? at soldatene sitter pent og rolig i briefingen, før befalet sier "vær forsiktig med Taliban da, vi vil jo ikke gjøre noe skade".

 

Så klart skal man ikke drepe unødvendig, eller nyte det, men, innse fakta, folk blir drept i krig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er vandt til å høre personer fra SV være i mot alt som handler om forsvaret, både hva forsvaret i seg selv står for, og enkeltpersoners uttalelser i forsvaret. Det første jeg tenker er, ja alt på sesjon nå for tiden og kampanjer handler om utdanning i forsvaret. Om du blir befal eller verver deg, så får du være med på så utrolig mye morsomt. Flere i Stortinget mener vi burde ha flere yrkessoldater enn i dag. Og når de setter i gang slike kampanjer og verveordninger, så får de jo akkurat som bestilt! De gærneste gutta melder seg med en gang. Men disse representerer ikke flertallet i Telemark bataljon, eller de som tjenestegjør i Afghanistan. Personer som står for negative holdninger burde siles ut fra denne tjenesten mener jeg.

 

Men over til denne major W, å gi han skylda for disse holdningene er galt. Å skape et samhold og en kampmoral er jo det jobben hans er, og vi er jo tross alt fra Norge, vi var vikinger, bataljonens merke er jo et vikingeskip. Så om noen poserer med vikingehjelm, så bryr ikke jeg meg. Husker første gang jeg så majoren på film/tv, var fra CR 2009, hvor han fikk spørsmålet om fremrykningen for å avskjære en dansk bataljon ville gå nordmennenes vei. Da sa han "Telemark bataljon taper aldri", og det er det feteste klippet jeg noen gang har sett.

Lenke til kommentar

Å ha slike holdninger er helt normalt for de involverte i krig. Politikerne driver og pynter på sannheten om våre styrker i Afghanistan, for å verne det norske folk for hva som egentlig foregår der nede. Nordmenn flest har ikke peiling på hva våre soldater utsettes for hver eneste dag av stress og påkjenninger, og at dette er noe som tar på både fysisk og psykisk. Det som har blitt sagt, og kommet frem i media, er jo ting som de fleste selv hadde tenkt om de var i samme situasjon. Å bli tatt i bakholdsangrep av x-antall "bad guys", forså å ligge timesvis i skuddvekslinger er noe som tar på. Man vet ikke om man vil overleve dagen, eller den neste timen for den saks skyld. Da er det såklart mange følelser som kommer til syne etter å ha klart å skyte seg ut av en situasjon, enten ved hjelp av skremselstaktikker eller rett og slett utslette fienden for å berge eget liv. Og jeg ser ingenting galt i å være glad å lykkelig for at det ble dem istedenfor "oss"! I en slik situasjon er det så mye adrenalin i kroppen, og etter slike situasjoner kan man si de merkeligste ting. Det er ren og skjær glede i troppen, noe som ingen utenforstående kan forstå. Enkelte ting burde ikke vært sagt og utlevert til media på den måten. Det norske folk er rett og slett ikke klar for det, da mange fortsatt ikke vet at vi er i krig. Men det er det som er sannheten, og den hadde sett dagens lys før eller senere uansett. Man kan ikke reise til Afghanistan om man ikke er villig til å ta liv. Du skal være i stand til å beskytte troppen, og du gjør alt for å holde motet oppe. Å ha på seg en vikinghjelm er da virkelig ingenting å lage oppstyr av. Politikere, få opp øynene, vi er i krig!!

Lenke til kommentar

Var på et foredrag i regi av Folk og Forsvar i dag, og fikk der en forklaring på hvorfor politikerne ikke sier vi er i krig. For det første er krig noe som brukes om strid mellom stater visstnok (i hvert fall etter norsk norm) og for det andre ville det medført at opprørssoldatene vi sloss mot får status som krigsfanger om de tas til fange, de har rett til å drepe være soldater fordi de da er regulære krigere og ikke "sivile", pluss flere følger som ville hemmet arbeidet der nede.

 

Beklager at jeg som TS tar går off topic, men følte det var et viktig syn å ta med i debatten om hva man skal kalle det vi gjør i Afghanistan.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...