Gå til innhold

SATA-300 10000rpm VS SATA-600 7200rpm?


arZic

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Tenkte jeg skulle investere i ny datamaskin etter hvert og vil kjöpe ny hdd til OS og spill denne gangen.

 

Det jeg lurte på da var om "WD VelociRaptor® 300GB SATA-300 /10.000rpm" eller "WD Caviar® Black 1TB SATA-600 /7200rpm" vil gjöre mest nytte.

 

Det jeg tenkte på hovedsaklig er spilling, om det er noe forskjell i ytelse overhodet her..

Utenom det:

- Oppstart OS, spill, programmer.

- Kopiering, flytting.

- Sök, virus scan etc..

 

WD Caviar Black:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=591141

VelociRaptor:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=428939

 

PS: Hovedkortet jeg skal kjöpe da er mest sansynlig: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=599048 og stötter SATA-600 hvis noen lurte på det.. :)

 

Og bare for å gjöre det klart. Jeg vet at SSD er raskere, mindre, ingen varme og uten stöy, men å bruke 3-4K for en disk i störrelse 200GB+ er helt uinteressant for meg. :)

Når SSD disker kan konkurere med kr/GB kommer jeg til å gå til innkjöp av det.

 

 

Takk for eventuelle svar, og beklager hvis dette har blitt skrevet om för.. Fant ikke noe i forumet fra för eller på google..

 

 

Mvh

Odd

Endret av arZic
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøp heller en SSD og en 2tb greendrive fra western digital.

 

 

Har tenkt på SSD, men synes pris mot GB fortsatt er i dröyeste laget..

Derfor har jeg tenkt på de to alternativene jeg beskrev ovenfor.

 

Jeg bruker systemdisken til å installere spill på også, så vil ha en disk på minst 200GB+

 

Men takk for svar.

Lenke til kommentar

Velociraptor er litt raskere enn WD Black 1TB, og spesielt på aksesstid og iops.

 

Er ikke noe datageni, men regner med det vil si oppstart av programmer etc.

Men er det en merkbar forskjell som er verdt 750kr for 700GB mindre?

 

Da det for min del ikke gjör så mye å måtte vente f.eks 60sek på lasting av et spill i forhold til 50sek... Kan ta meg en röyk i mellomtiden :)

Men derimot vil man oppnå noe ekstra fps på bedre hdd, kan det väre interessant..

 

Har googlet litt rundt og som jeg har fått med meg er at det er ingen merkbar forskjell på SATA-300 og SATA-600. Da 600 diskene ikke klarer å skrive noe fortere selv om det er oppgitt til 6Gb/s?

Lenke til kommentar

Harddisker merker du ikke engang forskjell mellom SATA 150 og SATA 300 så da sier jo logikken hvor stor forskjell det er fra 300 til 600?

SSDer derimot, det er en helt annen sak da disse har makset ut SATA 300 allerede og nå kommer forbruker SSDene som gjerne vil ha SATA 600.

Så lenge du har en black så funker denne greit til OS disk uten noen store problemer.

Green dermiot, er for treg og elsker å parkere seg selv i hytt og pine.

Lenke til kommentar

Harddisker merker du ikke engang forskjell mellom SATA 150 og SATA 300 så da sier jo logikken hvor stor forskjell det er fra 300 til 600?

SSDer derimot, det er en helt annen sak da disse har makset ut SATA 300 allerede og nå kommer forbruker SSDene som gjerne vil ha SATA 600.

Så lenge du har en black så funker denne greit til OS disk uten noen store problemer.

Green dermiot, er for treg og elsker å parkere seg selv i hytt og pine.

 

Det er derfor green brukes til lagring, siden det er den billigste lagringen, og den sparer strøm. Derfor mener jeg å kombinere en SSD med en greendrive er veldig brukbart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...