Gå til innhold

Hva er realistisk fremgang på 3000m?


Anbefalte innlegg

Jeg er så å si utrent innenfor utholdenhet - tar en gå- eller joggetur nå og da, men ikke på jevn basis.

 

I dag løper jeg 3000 m på 15 min og 50 sek.

 

Hvor mye forbedring i tid er det realistisk å få på 10 uker med utholdenhetstrening to ganger i uka; en økt langkjøring på ca 50 min og en med hurtig langkjøring på ca. 30 min, i tillegg til to styrkeøkter i uka (som jeg heller ikke er noe godt trent i).

 

Jeg er forresten en jente på 18 år, veier ca 57 kg.

 

Jeg leter ikke etter råd om hvordan jeg skal trene for å få maksimal forbedring. Jeg skal trene de øktene der, og jeg lurer på hva som er en realistisk fremgang som resultat av den treningen.

 

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanskelig å si iom. at dette varierer fra person til person. Men med et tidsspenn på 10 uker så gidder jeg å påstå at du vil ende opp på et ca. minimum ved 15:05, med tanke på at du kun kjører langkjøring to ganger i uka. Du vil forhåpentligvis få bedre løpsøkonomi også, ettersom at løpeteknikken din sannsynligvis vil bli bedre. Lykke til! :)

 

Edit: Kan legge til at du burde åpne i litt under konkurransenivå (0-1km), for deretter å gå til konkurransenivå (1-2km), for så å gi alt du har (2-3km). Det er vanlig at du bedrer tiden din på de to første, og det er også det du burde satse på. Du kan fort ende opp på litt over 14:30 etterhvert, men det kommer sagt også litt an på deg som person.

Endret av Goldshoten
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei Sweeney_girl

Jeg tror du kan forbedre deg med opptil 1,5 min på 3000m. Men da må du kutte ut langturene med intervalltrening. Etter min mening er langkjøringene totalt bortkastet hvis det er 3000m du vil forbedre deg i.

 

Når man løper 3000m er det viktig med motor og utholdenhet. Derfor vil jeg understreke viktigheten av intervalltreninger. :)

Lenke til kommentar

Jeg tror du kan forbedre deg med opptil 1,5 min på 3000m. Men da må du kutte ut langturene med intervalltrening. Etter min mening er langkjøringene totalt bortkastet hvis det er 3000m du vil forbedre deg i.

Langkjøring er en meget viktig del av treningen til de som trener hver dag, men om du skal bare trene 3 dager i uken, som nok er lurt ettersom du ikke har trent så mye før, ville jeg som Witten sier fokusert på intervalltreninger samt en terskeløkt i uken.

 

F.eks.

Mandag: 6x800m, med 90 sek. pause. Pass på at du ikke åpner for hardt på den første, men klarer å holde jevn fart i alle dragene.

Onsdag: Terskeløkt - Løp 2000m i den farten du kan klare en 3000m på.

Fredag: 10-15x200m, med 1 minutt pause.

 

Nå kan det hende at enkelte vil være uenige i akkurat antall drag, pauser...osv, og uten å kjenne deg vil jeg kun kunne gi generelle råd. MEN...om du trener slik VIL du ha fremgang.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Jeg tror du kommer til å få kjempefremgang hvis du er en "sofasliter" nå. Du kommer til å rase ned et minutt bare ved å komme deg i kontinuerlig bevegelse ukentlig. Pass på å kjøre godt på på disse langturene siden du kjører så få i uken. Du har nok av tid til å restituere deg. Lykke til :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...