Gå til innhold

ventles Oktoberfest - Pentax 135mm på Nikon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gjorde ett grep med objektivet i dag, skrudde av fatningen, og fikk en adskillig lengre fjerngrense.

 

2. oktober

1030830061_K5heC-400x400.jpg

 

ISO400, 1/250, F/5.6 (blendertallet er fortsatt usikkert da det kun ligger lagret i mitt eget hode).

 

edit - for dem som ikke er lokalkjent i Trondheim forestiller bildet to av de mest synlige landemerkene her i byen, Tyholttårnet og radarkuplene på Gråkallen.

 

Ellers takk for hyggelige kommentarer ;)

 

Med den spenstige kamerafatningen har du vel tilgang til tilt og shift også da?

 

Det stemmer på en såkalt prikk og jeg har planer om å teste det ut når jeg finner ett passende motiv (landskap passer dårlig, ingen dybdeskarphet til uendelig når jeg begynner å tilte) :)

Endret av ventle
Lenke til kommentar

3. Oktober - Sidewalker

1032225292_zjenD-400x400.jpg

 

Ble bare ett snapshot i dag, en luring som tenkte det var en god ide å ta snarveien over fortauet på vei ut fra Shell-stasjonen i Meråker... dessverre sto det en fotograf med langarmet, skuddklart glass klar til å skyte ham i ryggen rett bak :p (ja, jeg vet at hovedmotivet ikke er i fokus... kan jeg dekke min egen rygg ved å påstå at det var en ønsket spesialeffekt?)

 

ISO640, 1/125, F/5.6

Endret av ventle
Lenke til kommentar

(ja, jeg vet at hovedmotivet ikke er i fokus... kan jeg dekke min egen rygg ved å påstå at det var en ønsket spesialeffekt?)

Nice try. (Forstår egentlig ikke hvordan du klarer å få til det tekniske i det hele tatt med den kombinasjonen).

 

2. oktober var delikat da. Sihouetter mot gyllen solnedgang, og komposisjonen sitter som et skudd. Skal ikke påstå jeg er lommekjent, men jeg har da spist en bedre middag i det tårnet der...

Lenke til kommentar

4. Oktober - I'm an early bird, that's what I say

1033710767_yMouk-400x400.jpg

 

Hvis du skal fylle Trondheimsfjorden med stein må du nødvendigvis være tidlig oppe om mårran... dette er på vei til jobb kl 0730. Har ikke rørt fargespakene på dette bildet, soloppgangen var virkelig intens i dag :)

 

Bildets tittel og forsåvidt passende soundtrack er fra Mark Knopflers

 

ISO500, F/5.6, 1/30.

 

Tok mange bilder der nede i fjæra, kommer noen uttak i månedstråden også.

Lenke til kommentar

5. oktober

1035203073_cEUyR-400x400.jpg

 

Dagens bilde er ett forsøk på miniatyreffekten man kan oppnå ved tilting av objektivet, lett inspirert av de andre som bruker tilt/shift-løsninger i sin oktoberfest, og selvfølgelig det enkle faktum at min objektivkombinasjon gjør det mulig. Som tidligere fryktet ble fjerngrensen på objektivet en begrensning, og selv bare ved lett tilting kombinert med nedblending ble det umulig å få ett skarpt hjørne i bildet, noe som begrenser miniatyreffekten en del.

 

(er det ett dårlig tegn at bildene mine bare blir mindre og mindre skarpe for hver dag som går?)

 

ISO500, f/8, 1/50

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...