Gå til innhold

Lære å like øl


Gunfreak

Anbefalte innlegg

Jeg er 25 år og liker ikke øl, er litt flaut å drikke rusbrus som en 14 år gammel jente, men det er mer enn det, rusburs er noe man drikker for å bli full, øl er noe man kan kose seg med, kjøpe en fin import øl osv, eller drikke øl sammen med whisky.

 

Men jeg liker ikke øl, eller jeg liker i vertfall ikke de klassiske pilsner ølen,

Jeg greide å lære å like Whisky på bare et halvt år og koser meg med det, så kanskje det er på tide å prøve det samme med øl,

 

Siden jeg vet jeg ikke er noe glad i de tynne lyse ølene prøver jeg meg først på de mørte, jeg er spesielt interisert i å prøve meg på så kalte "bitter" fra england, men er ikke så lett å skaffe i norge, jeg kjøpte meg en Guinness enkelt og greit fordi jeg aldri har smakt det, kanskje ikke den med lettest smak å lære å like, men den bør i hvertfall smake anderledes en Pils, kjøpte også en engelsk sak som jeg håper smaker anderledes enn pils, den så mørk ut i vertfall, kanskje det er en bitter.

 

Noen andre muligheter av øl jeg kan prøve meg på,

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-1432

rusburs er noe man drikker for å bli full

 

say what :ohmy:

 

At det er fysisk mulig å drikke seg full på den sukkerlaken uten å spy ut hele vomma er beyond min fatteevne.. hm..

 

Anyway du lærer å like det hvis du bare venner deg på det. Jeg annbefaler dahls på glassflaske ;)

Lenke til kommentar

Siden du liker whiskey spesielt godt fra før kan jo Innis & Gunn Oak Aged Beer være noe du kan prøve. Dette ølet er lagret på whiskeyfat og har whiskeypreg over seg. Ølet er lyst, lett og søtlig med preg av karamell og litt vanilje.

Ellers synes jeg at det kraftigste du bør gå for er egentlig IPA, kraftigere øl som feks en stout blir ofte vel mye, i alle fall hvis du ikke liker øl fra før. av IPA så synes jeg feks at Goose Island og Proper Job har vært bra, fine nybegynnerøl! :) Prøv deg litt frem og se hva du liker, hveteøl er også verdt et forsøk, Hoegaarden feks. Hveteøl blir ofte litt mer syrlig, men det kan jo vær at du liker det :)

 

Vil egentlig anbefale at du kjøper deg en liten flaske av forskjellige typer øl og ser hvilken sjanger du liker best. Kan sette opp noen forslag til deg:

 

Hveteøl

 

Hoegaarden

 

Left Hand Heystack Wheat

 

Lager

 

Carib

 

Indian Pale Ale

 

Proper Job

 

Porter

 

Nøgne Ø Porter

 

Stout

 

Rogue Shakespeare Stout

 

De to siste kategoriene er ikke noe lette ølsorter, spesielt stouten synes jeg er et helt måltid i seg selv, men veldig godt! :)

 

Prøv deg frem og se hva du liker!

 

Det finnes også fruktøl, men tror de er vanskelige å få tak i i Norge. Da er malten rett og slett erstattet med tørket frukt, det blir som et alternativ til cider synes jeg, men ikke fullt så søtt! Fruktøl lages på alt fra bananer til alle mulige bærtyper, belgia har en del av det bla.

 

Lykke til! :)

Endret av Kandalf
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har drukket litt forskjellig (er bare 18 tho) og må konkludere med at Corona Exstra er mitt favorittøl.

 

 

http://d18zsflsk75lk4.cloudfront.net/corona-extra-33.jpg

 

Var ikke målet å slutte å fremstå som en 14 år gammel jente? :p

 

Jeg kan drikke lyst øl, jeg liker ikke smaken, men det er ikke nok smak til at ikke får det i meg, men jeg driver å glader meg til flaske er tom og har ikke lyst på en flaske til

 

rusburs er noe man drikker for å bli full

 

say what :ohmy:

 

At det er fysisk mulig å drikke seg full på den sukkerlaken uten å spy ut hele vomma er beyond min fatteevne.. hm..

 

Anyway du lærer å like det hvis du bare venner deg på det. Jeg annbefaler dahls på glassflaske ;)

 

Rusbrus er ikke noe værre en sprite og vodka, samma dritten, men det er jo ingen som drikker en rusburs for å nyte den, du tømmer i deg så mange som mulig for å bli full, skal du ha deg noe søt som du kan nye kan du like gjerne drikke en fanta uten noe sprit i, samme smaken,

Øl er noe som med andre kvalitets produkter noe man skal nyte og kose seg med

 

Siden du liker whiskey spesielt godt fra før kan jo Innis & Gunn Oak Aged Beer være noe du kan prøve. Dette ølet er lagret på whiskeyfat og har whiskeypreg over seg. Ølet er lyst, lett og søtlig med preg av karamell og litt vanilje.

Ellers synes jeg at det kraftigste du bør gå for er egentlig IPA, kraftigere øl som feks en stout blir ofte vel mye, i alle fall hvis du ikke liker øl fra før. av IPA så synes jeg feks at Goose Island og Proper Job har vært bra, fine nybegynnerøl! :) Prøv deg litt frem og se hva du liker, hveteøl er også verdt et forsøk, Hoegaarden feks. Hveteøl blir ofte litt mer syrlig, men det kan jo vær at du liker det :)

 

Vil egentlig anbefale at du kjøper deg en liten flaske av forskjellige typer øl og ser hvilken sjanger du liker best. Kan sette opp noen forslag til deg:

 

Hveteøl

 

Hoegaarden

 

Left Hand Heystack Wheat

 

Lager

 

Carib

 

Indian Pale Ale

 

Proper Job

 

Porter

 

Nøgne Ø Porter

 

Stout

 

Rogue Shakespeare Stout

 

De to siste kategoriene er ikke noe lette ølsorter, spesielt stouten synes jeg er et helt måltid i seg selv, men veldig godt! :)

 

Prøv deg frem og se hva du liker!

 

Det finnes også fruktøl, men tror de er vanskelige å få tak i i Norge. Da er malten rett og slett erstattet med tørket frukt, det blir som et alternativ til cider synes jeg, men ikke fullt så søtt! Fruktøl lages på alt fra bananer til alle mulige bærtyper, belgia har en del av det bla.

 

Lykke til! :)

 

 

Takk for godt svar.

Endret av datating
Bildequote fjernet
Lenke til kommentar

Var ikke målet å slutte å fremstå som en 14 år gammel jente? :p

 

Jeje. :p Er jo et godt øl å drikke hvis du skal "lære" deg å like øl etter min mening. Så kan du gå over på noe annet senere.

 

Hehe, i grunn enig. De færreste liker øl til å begynne med, men de fleste går med på gruppepresset (som trådstarter) og tvinger det i seg. Etterhvert begynner man å like det. Lys øl en nok kanskje lettere å begynne med.

 

Drikker for det meste det helnorske (danske) ølet Tuborg, men begynte med Ringnes om jeg ikke husker feil. Husker hvertfall at det smakte j*****.

 

Har drukket litt Tuborg Lime i det siste (venter på en jenteøl-kommentar), tror den er lett å drikke for folk som ikke har drukket så mye øl fra før.

Lenke til kommentar

Var vel i samme situasjonen som TS selv når jeg begynte å drikke øl for ti år siden, og her er måten jeg overlevde på:

 

Jeg begynte med å drikke Carlsberg. Kall meg gal, men jeg syntes da at det var et svært lettdrikkelig øl. Etterhvert når jeg begynte å gå ut, innså jeg at svært få barer/puber serverer Carlsberg fra fat, og de som har CB på flaske selger det til samme pris som en halvliter fra fat eller i nærheten. Da gikk jeg over til Dahls (som er det vanligste pub-ølet i Trøndelag, merkelig nok.) Dahls er også et relativt lettdrikkelig øl som er lyst og litt fruktig. Også øl som Nordlandspils var godt for en relativt uerfaren øldrikker.

 

Det er vel med øl som med whisky og kaffe, hvis man virkelig VIL like det, så er det bare å tvinge i seg nok mengde (og kvalitetsmessig god mengde) så begynner man å like det (eller bli vant til det) til slutt.

Lenke til kommentar

Kan dere drite i å quote bilder? Eller i det minste legge dem i spoiler?

 

Hvis du vil prøve deg på en engelsk bitter, så må du nok på pub er jeg redd. DGN i Trondheim har flere engelske bitter på menyen, uten at jeg kan gjengi menyen deres på rams. Hvis du ønsker å kjøpe en bitter i butikk, så er det enkelte butikker som har Bombardier. Det er etter mine smaksløker en helt ok boksøl.

 

Jeg skjønner godt at du ikke liker "pilsner". For ordinære pils på det norske markedet er noe skikkelig søppel. Prøv deg på en Pilsner Urquell eller en Budwar.

 

Jeg vil også slå et slag for Lia Fail og Ebulum. Belgiske trappister finnes i mange og gode varianter.

Lenke til kommentar

Naboen i Trondheim er absolutt et fint sted å teste øl. Stort sett flinke bartendere som greier å finne en øl til deg om du bare oppgir hvilke smaker du er ute etter.

 

Ellers, hvis du bare vil teste skikkelig godt øl uten å knytte deg til et spesielt merke, så har du Mikrobryggeriet i Trondheim som brygger sitt eget øl - her anbefaler jeg IPA av de lyse, og Porter og Stout av de mørke (og Stouten deres er skikkelig Stout. Den er nesten tyktflytende)

Lenke til kommentar

Jeg ble skuffet over Guinness, jeg forventet ikke at jeg kom til å like den, jeg regnet enten med at jeg enten ville like den eller hate den, i stede smakte det bare øl liksom, den er jo hel svart, men jeg syns ikke den var noe anderledes en den pale ale'n jeg drakk før den, det var bare den samme gammle øl smaken som jeg ikke liker, en smak jeg egentlig trodde var pils smak, men som tydligvis følger all øl, øl er vist bare øl, men jeg gir meg ikke, den pale ale saken var hel ok, men jeg var glad når jeg endelig ble ferdig med halvliteren, hadde ikke lyst på mer for å si det slik.

Lenke til kommentar

Vil du prøve en god porter anbefaler jeg den fra Nøgne Ø. Eventuelt bør du også sjekke ut Brew dog sin "Rip Tide". :thumbup:

 

Edit: Brew Dog har også en ganske flott lys øl med navn "Trashy Blonde". Denne fås kjøpt i butikk, i motsetning til de to foregående.

Endret av simes
Lenke til kommentar

Kjøpte en på polet i dag, Duchy Select Ale Organic, den hadde vist vunnet noe priser osv, jeg kjøte den fordi den hørtes god ut, nesten som en whisky beskrivelse fra polet, den smaker mye mindre "pils" en de to andre jeg smakte, det er fremdeles den lille brekke seg følelsen jeg får etter at jeg tok en stor gulp, men langt fra så sterk som ved pils.

 

Den er mør, nesten jule øl farge, det står et den skal være litt bitter i ettersmaken, men jeg smaker ikke så mye til det, det jeg helt klart smaker er blomster, og litt surling sitrus,

Lenke til kommentar

Av øl er nok min personlige favoritt Tuborg. Og måten jeg selv lærte å like øl var at jeg alltid ville bli full fort, og det viste seg å "shotgunne" øl gjorde deg full fortere enn sprit, så jeg begynte rett og slett med dette. I senere tid har jeg vell bare vendt meg til smaken.

 

PS: dette er vell kun noe du gjør ved tunge fester, og ikke hvis du skal slappe av med gutta.

shotgun-2.JPG

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...