Gå til innhold

Videostreaming - nettverksarkitektur


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har fått i oppgave å sette opp en relativt omfattende videotjeneste. Vi skal ha både livestreaming og Video On Demand. Antallet tilskuere er litt udefinert, men la oss si 1000 samtidige seere på livestream og 500 på VOD.

 

Hele systemet skal hostes på en høgskole som er koblet til uninett. Seerne er over hele landet.

 

Jeg har hele tiden tenkt at for effektiv videostreaming må man bruke multicast, men så får jeg høre at det slettes ikke er noe selvfølge at multicast vil fungere fra A til B. Og da begynner jeg å tenke på hvordan dette fungerer i den store verden. Jeg kan ikke se for meg at f.eks. NRK har unicast-tilknytning til alle sine webseere. Det vil jo tidvis kreve helt sinnsyk båndbredde.

 

Kan noen si noe om hvordan dette løses i praksis?

 

Og enda viktigere, hva skal jeg gjøre?

 

Takker for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Jeg har fått i oppgave å sette opp en relativt omfattende videotjeneste. Vi skal ha både livestreaming og Video On Demand. Antallet tilskuere er litt udefinert, men la oss si 1000 samtidige seere på livestream og 500 på VOD.

 

Hele systemet skal hostes på en høgskole som er koblet til uninett. Seerne er over hele landet.

 

Jeg har hele tiden tenkt at for effektiv videostreaming må man bruke multicast, men så får jeg høre at det slettes ikke er noe selvfølge at multicast vil fungere fra A til B. Og da begynner jeg å tenke på hvordan dette fungerer i den store verden. Jeg kan ikke se for meg at f.eks. NRK har unicast-tilknytning til alle sine webseere. Det vil jo tidvis kreve helt sinnsyk båndbredde.

 

Kan noen si noe om hvordan dette løses i praksis?

 

Og enda viktigere, hva skal jeg gjøre?

 

Takker for alle svar :)

 

 

Jo jeg kan bekrefte at NRK kjører unicast. De peerer også direkte med ISPer. Ikke så mye Gb som går egentlig. Men kan jo hende at uninett kjører msdp peering. Du kan jo alltid prate med Uninett,

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...