Gå til innhold

– Internett bør være gratis


Anbefalte innlegg

Nå må man klare å tenke litt utenfor sine egne landegrenser når man kommenterer noe som at det ville vært utenkelig for mange av oss som sitter og surfer vgnett, twitter, facebook og youtube samtidig å gå ned i hastighet selv om det ville vært gratis. Jeg tviler på at idéen var at innbyggere i rike land skal få tilgang til gratis nett istedenfor å ta en telefon til sin ISP og få tilgang til fiberlinja dagen etter.

 

For en enormt stor del av verdens befolkning ville f.eks det å kunne gå inn via en steinaldergammel mobiltelefon og se om det står "regn neste uke" eller "ikke regn neste uke" utgjøre en revolusjonerende forskjell i deres liv. Istedenfor å se hvilken vei den magiske vannsteinen tippet eller spørre den lokale shamanen, kunne man fått et konsist svar som faktisk ofte stemte og med det vært på vei inn informasjonssamfunnet. Disse tjenestene krever minimale hastigheter, men kunne allikevel bidratt til enorme forkjeller. I første omgang er det informasjonen som er viktig, og da er det irrelevant om den presenteres i tekstform på noen få KB eller via HD-video, så lenge den kommer fram.

Endret av sino
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder vann og strøm, så betaler du for hvor mange "enheter" du bruker, i den forstand. I alle fall her til lands så kan ikke jeg huske å ha sett tilbud på vanlige nettlinjer der man betaler pr Mb på årevis, om det i det hele tatt har eksistert (i så fall for liten til å huske).

 

Derimot kan som nevnt sosialkontorer betale, eller evnt. leverandørens bredbåndskunder subsidiere for gratislinjen. Vi betaler en tier ekstra for abonnementet, og gir gratis nett til de som ikke har.

 

Dessuten, det ser ut som om der er litt misforståelse her. Dette gratisnettet er for de som ikke har eller kan betale for et vanlig abonnent. Dette er fir det meste folk som driter en lang mars i HD-filmer.

 

Men på en side, hvis dette slår an kan jeg se muligheten sammen med OLPC eller andre prosjekter for billig-PC'er.

Lenke til kommentar

Veldig bra idee. En fordet er at det vil sikkert være med på å redusere pirat nedlasting...ser for meg foreldre som avbestiller 10MBs, til et 0.5MBs....og vesle Per skriker og hyler at det tar 800 timer å laste ned HD filmen...LOL

 

Har ca 920 KB/s nå, selv med 0.5 MB/s vil ting gå fort nok.

 

Og.. vanlig dvdrip på 700MB er mer enn akseptabelt. HD er digg tho.

 

0.5MB/s er rundt 3Mb/s. Megabits og MegaByte er 2 forskjellige ting. Nettabonnement måles i Mb (Megabits). 0.5Mb/s er det samme som 62kB/s.

 

Støtter forslaget, men da burde minimum være 1Mb/s, ergo 124kB/s.

Lenke til kommentar

Veldig bra idee. En fordet er at det vil sikkert være med på å redusere pirat nedlasting...ser for meg foreldre som avbestiller 10MBs, til et 0.5MBs....og vesle Per skriker og hyler at det tar 800 timer å laste ned HD filmen...LOL

 

Har ca 920 KB/s nå, selv med 0.5 MB/s vil ting gå fort nok.

 

Og.. vanlig dvdrip på 700MB er mer enn akseptabelt. HD er digg tho.

 

0.5MB/s er rundt 3Mb/s. Megabits og MegaByte er 2 forskjellige ting. Nettabonnement måles i Mb (Megabits). 0.5Mb/s er det samme som 62kB/s.

 

Støtter forslaget, men da burde minimum være 1Mb/s, ergo 124kB/s.

 

Jeg vet det. Han jeg svarte på som skrev feil, men da jeg ikke kan være sikker på at det skjedde med feil, vil jeg ikke rette på det.

Lenke til kommentar

Forøvrig sprøtt å tenke på at man i dag annser 512kbps som en dårlig hastighet. 1200baud var ganske rått i sin tid.

 

Jo, men husker også at før så var video klipp i et lite 2x2cm vindu....trengte ikke all verden hastighet å buffer den.

husk også at video og bildekomprimeringsteknikker har forbedret seg kraftig ;)

 

Kanskje det er litt mer realistisk at dette blir betalt over skatteseddelen. Noen må betale for infrastrukturen, og denne kostnaden kunne man jo tenke seg ble tatt over skatteseddelen.

 

Tror egentlig ikke det ville gjort så mye forskjell om et gratis lavterskel-tilbud ble gjort tilgjengelig for alle. Tror 90% av de som ikke har internett i dag, heller ikke ville hatt det om det var gratis.

 

 

Mvh

Per Gunnar Hansø

 

Skal det være "gratis" må man nok i en del "nisseland" som norge innføre noe lignende veiavgift og kringkastingsavgift. Da blir jo gratisaspektet borte uansett. Så vil ISP selskapene få subsidier basert på abonenttall med gratis tilgang.

 

Men når det er sagt er det vel en del land som ikke har noen veiavgift for å få lov å kjøre bil på veiene, så det er vel dette som ligger bak. Man ønsker at basisinfrastrukturen til internett skal være tilgjengelig for alle uten avgift, akkurat som eks. veinettet er i en del land.

 

Så får de som vil ha høye hastigheter fremfor tilgjengelighet betale for morroa. Jeg er veldig enig da internett begynner å bli like selvfølgelig som veinett, om ikke mer selvfølgelig.

 

 

EDIT:

Hastighet for gratis tilgang holder lenge med 512/128, jeg synes vel egentlig 256/128 er mer enn nok også for å kunne lese nettsider som denne gratistilgangen handler om for å være en del av informasjonssamfunnet. Alt annet blir bare tull.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det er neppe snakk om frivillighet. Skal det gjennomføres må det være et absolutt krav fra myndighetene for å få lov til å drive som ISP i et område. Omtrent som avfallselskapene er pliktig å hente avfall også på plasser det ikke er direkte økonomisk forsvarlig. Det er et nødvendig onde man får med på kjøpet som en del av anbudet.

 

Men nå har jo folk her i landet tilgang gjennom biblioteker og NAV så jeg ser ikke problemet her i hvert fall.

 

hvordan funger det ? betaler nav for Internett til de som ikke kan gjøre det selv ?

 

jeg vet selvfølgelig ikke hvor mange som har behov for gratis Internett likevel så vil jeg tro at hvis alle dem skulle bruke biblioteket så vil det bli kø .

 

eller så har man jo banktjenestene via nettet .

 

en del av postkontorene ( post i butikk) lar deg bruke en egen terminal til banktjenestene.

i hvilken grad det er mulig i andre banker vet jeg ikke

de er jo interessert i tjene penger på skrankebruken

 

noen banker krever at du må ha tilgang til egen pc for å utføre tjenestene.

Skandiabanken er en av disse som operer kun via Internett

 

på en måte så må de med dårlig råd velge mellom å bruke biblioteket til banktjenestene sine , betale selv for Internett for å få tilgang til billige banktjenester eller betale dyrt i skranken.

i hvilken grad alle har muligheter for l Internett på det lokale biblioteket er høyest usikkert.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe som heter Fri lunsj :tease:

 

Men de fleste har vel råd til Internett i Norge vel?

 

det stemmer nok . Her er derimot det snak om at alle skal ha den muligheten.

 

nå er det slik at Internet blir stadig mere av infrastrukturen og derfor at det viktig at alle har denne muligheten.

 

noen mener forsatt at de ikke har bruk for Internett likevel så vil de se at enkelte av mulighetene det gir kunne de tenke seg.

problemet for dem er prisen

Lenke til kommentar
om de begrenser hvor mye båndbredde disse brukerne kan bruke i måneden, så kan jeg ikke se så mange problemer med dette for nettlevrandørene.

Båndbredde (MB/s) begrenses ikke per måned, men hele tiden. Du tenker sikkert på begrenset nedlastingsmengde (MB). Han i artikkelen snakker kun om begrenset båndbredde, ikke nedlastingsmengde, men hvis dette skal innføres noen plasser så tror jeg begge deler vil bli vurdert.

 

hvem skal betale for dette?

 

kjenner jeg systemet rett så ender det, med at vi som har høyere hastigheter må betale for de som bare vil ha laveste!

Hvem betaler for kjøring av post til folk som bor langt uti huttiheita? Det er selvsagt selskapet som leverer. Kostnadene blir fordelt mellom kundene slik at f.eks de som er nabo med postsentralene ikke får lavere porto enn de som bor i huttiheita. Det samme vil selvsagt skje med et gratis bredbåndstilbud. Staten går ikke inn med penger, men kan sette konsesjonsvilkår for at ISPer får drive.

Lenke til kommentar

Prøv nå å lese tråden før du svarer. Hvis dette hadde blitt innført i Norge ville det vært usannsynlig at staten gikk inn med penger. Staten ville satt det som krav for å få lov til å drive som ISP i Norge og de betalende kundene måtte til syvende og sist betalt for gildet.

 

Dessuten er det ikke alle som har råd til 250 kr/måned, selv i Norge. Men de har gratis tilgang til Internett i biblioteker og hos NAV. Det har forsåvidt alle 4,8 millioner innbyggere her i landet, uansett om vi betaler for Internett eller ikke, uten at det blir voldsomme køer på bibliotekene og NAV av den grunn.

 

Men som sagt: Gratis, begrenset Internett kan være et poeng i andre land selv om det ikke er mye poeng i det her.

Lenke til kommentar

Alle i Norge har råd til 250 kr/mnd for internett.

Det forskrekker meg stadig hvor lite kunnskap nordmenn generelt har om situasjonen til de med trange kår her i landet.

 

Jeg forstår at regjering og statsoverhoder tror at Norge er fri for reelt fattige mennesker som stort sett lever på ris og nudler eller "dyr" kattemat for den saks skyld. Men jeg trodde "mann i gata" visste bedre.

 

Og det er fler av dem enn de aller fleste tror. Det er bare ingen god sak å innrømme for politikere.

 

Simen1:

Du har rett i det, men ikke alle har råd til å betale for bussen for å komme seg til biblioteket eller NAV lokalene når de ønsker å sjekke noe på internett :) (erfaring i bekjentskapskrets).

 

Gudskjelov kan man nå eks sende inn meldekort til NAV via internett, bare man har internett (må ha råd til å spare penger). Jeg husker tiden før man engang kunne sende det i posten og måtte ta bussen til der NAV befant seg.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Gratis er jo også ett relativt begrep, jeg kan ikke se at det bør være noe problem med reklamefinansiert internettilgang. Det være seg obligatorisk pop-ups reklame eller liknende.

 

At en ISP skal tilby gratis internett uten å få noe igjen i ett land som Norge er nok Utopi, det må være under påskudd av å få mulighet til å selge ekstratjenester. Det kan være tilgang til mailtjeneste, fri nedlasting eller liknende. Hvor som skal finansiere fri tilgang i u-land er ett annet spørsmål, der er det vel både snakk om mangel på datamaskiner og infrastruktur.

Lenke til kommentar

De som bor i borettslag med kabeltv-leverandør har veldig ofte en enkel internettlinje inkludert i husleien, altså for alle praktiske formål gratis. For Canal Digital er denne gratislinjen 950/950, noe som er helt brukbart til enkel nettsurfing.

Bor selv i bbl og har bodd i andre tidligere, internett har aldri vært inkludert i husleien, men bbl'et har somregel fått gode priser på internett. Der jeg bor nå betaler vi vel 200kr pr mnd for en 10MB linje (LYSE), vet forresten ikke om det er god pris lengre, men det var det dengang vi flyttet inn. I det forrige BBLet hadde vi en liknende avtale med ett annet kabelselskap.

 

Etthvert BBL kan selvsagt vedta ved generalforsamling å inkludere internett i husleien, på samme måte som en eller annen basispakke for kabel TV er inkludert for å slippe at folk skrur opp antenner eller paraboler i hytt og vær. Utgiften blir så fordelt på innboerne, men det er ikke altså ikke gratis, men man kan risikere å betale for en ekstratjeneste som man ikke benytter.

Lenke til kommentar

Absurd at slike kjape menneskelige tilbud finnes bare på burger king, resten av selskapene er ego-tripende, som viser akkuratt hvor ego-tripende alle menneskene egentlig er, skal klemme ut siste 50 øre fra fattinge mannen som ikke har råa til å kjøpe seg avis eller gå til biblioteket. Alle kidza her prater bullshit-fildeiling tenker på seg selv er bortskjemt norsk data diskusjon... Tenker og prater kun om seg selv(mange) smallsynsvinkel her ja.. derfor fins det ikke noe menneskelig i sånne mennesker punktum

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...