Gå til innhold

Lyd forsvinner ved bytte av kanal.. Hjelp!


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har følgende utstyr:

 

Get HD-PVR dekoder

Pioneer hjemmekinoanlegg (3-4 år gammelt)

 

Disse er koblet sammen lydmessig ved en S/PDIF RCA (koaksial) fra HD-PVR via en converter og inn i hjemmekinoanlegget med en S/PDIF TOSLINK (optisk). Dette fordi hjemmekinoanlegget bare har optisk inn dersom man ønsker digital lyd.

 

Dette fungerte problemfritt med den forrige vanlige PVR dekoderen til GET. Men idag da jeg fikk HD versjonen og koblet den opp fikk jeg problemer med lyden. Ved oppstart og ved skifte av kanal så forsvinner lyden. Da må jeg gå til converteren og ta ut den optiske kabelen og sette den inn igjen. Da kommer lyden tilbake.. Trodde det først var problemer med converteren, men den fungerer fortsatt finfint med den vanlige PVR boksen. Dersom jeg tar ut koaks kabelen fungerer det ikke.. Det må være den optiske som tas ut..

 

Noen som vet hva jeg må gjøre? Da hjemmekinoanlegget er 3 år gammelt har det kun analog inn og digital via optisk. Så per nå har jeg dekativert digital lyd i dekoderen og bruker de sugne høyttalerne på TVen... :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Istedenfor å løse problemet, så skal han kjøpe nytt utstyr til 7000? Fin logikk.

 

freddas: Har du prøvd med analoge rca-kabler fra dekoder til anlegg?

 

 

yup.. det fungerer.. men jeg var av den oppfatning at digital lyd er bedre enn analog? :)

Uansett, takk for tipset. :) Er bedre enn å bruke TV høyttalerene :)

Lenke til kommentar

Istedenfor å løse problemet, så skal han kjøpe nytt utstyr til 7000? Fin logikk.

 

freddas: Har du prøvd med analoge rca-kabler fra dekoder til anlegg?

 

 

yup.. det fungerer.. men jeg var av den oppfatning at digital lyd er bedre enn analog? :)

Uansett, takk for tipset. :) Er bedre enn å bruke TV høyttalerene :)

Det er samme lydsignalet, og det vi hører i høytalerne er analogt (vi er tross alt ikke digitale vesner)

Forskjellen ligger dog i hvilken enhet som gjør om signalet fra digitalt til analogt, om det er forsterkeren eller pvr-boksen.

 

Fordelen når det gjøres i receiver er at du får surround, siden to stk rca-kabler kun er to kanaler. Men de aller fleste tv-sendinger er kun to kanaler uansett, så forskjellen blir neglisjerbar. Det kan være at D/A-konvertøren i receiveren er bedre, men om det er et slikt billig-anlegg, så er det nok ikke store forskjellen.

Lenke til kommentar

Jeg har også en Get HD-PVR og har en følelse av at siste oppdatering er ikke bare genial med tanke på lyden. TV3 vil kun dekodes i mono, f.eks...

 

Det kan være at det ikke er anlegget ditt det er noe problem med, jeg er iallfall brennsikker på at forsterkeren min er OK.

 

 

Mistanken min ligger i converteren som er en billig drittboks som jeg bestilte på nettet.. (http://www.cableworld.no/adaptere/coaxtoslink-adaptere/digital-audio-converter,-%28coax-til-toslink%29.asp)

 

Er bare så merkelig at den fungerer utmerket med den vanlige PVR boksen..

Lenke til kommentar

Istedenfor å løse problemet, så skal han kjøpe nytt utstyr til 7000? Fin logikk.

 

freddas: Har du prøvd med analoge rca-kabler fra dekoder til anlegg?

 

 

yup.. det fungerer.. men jeg var av den oppfatning at digital lyd er bedre enn analog? :)

Uansett, takk for tipset. :) Er bedre enn å bruke TV høyttalerene :)

Det er samme lydsignalet, og det vi hører i høytalerne er analogt (vi er tross alt ikke digitale vesner)

Forskjellen ligger dog i hvilken enhet som gjør om signalet fra digitalt til analogt, om det er forsterkeren eller pvr-boksen.

 

Fordelen når det gjøres i receiver er at du får surround, siden to stk rca-kabler kun er to kanaler. Men de aller fleste tv-sendinger er kun to kanaler uansett, så forskjellen blir neglisjerbar. Det kan være at D/A-konvertøren i receiveren er bedre, men om det er et slikt billig-anlegg, så er det nok ikke store forskjellen.

 

 

Sett i hifi sammenheng er det nok et billig anlegg.. :) Betalte 9000,- for hele pakka.. (inkludert harddisk recorder, 5 høyttalere og sub..

 

Ender nok opp med å bruke rca kabelen tenker jeg. Eneste minuset da er at jeg må bytte mellom PC og Dekoder, da PCen også sender lyden til anlegget via en rca kabel.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Fant denne tråden via google :)

 

 

Jeg har nettopp gått til innkjøp av ny tv, nytt sourroundanlegg og ny bluerayspiller (alt 3d kompatibelt).

 

I den forbindelse oppgraferte jeg fra standard Get boks til HD PVR, jeg har samme problemet, noen ganger når jeg skifter kanal, forsvinner lyden fullstendig. Hjelper ikke å bytte kanal på Get boksen, hjelper ikke å trykke på mute/ute off osv, helt stilt.

 

- Jeg kjører alt via hdmi til receiver.

 

Dersom jeg blar opp og ned på inputkanalen på receiveren, kommer lyden tilbake umiddelbart.

 

Utrolig merkelig (jeg har en Yamaha RX-V2067 receiver med siste firmware oppdatering inne http://www.elkjop.no/product/lyd-bilde/loskomponent/receiver-forsterker/RXV2067BL/yamaha-rx-v2067-receiver ), har null problemer med lyd og bilde fra blueray (spoling, pause, start og stopp) men det køddes altså til fra Get boksen.

 

Noen som har en idè om hva i all verden som kan forårsake problemet?

Endret av znapper
Lenke til kommentar

(sorry for sent svar)

Japp, slår den av med bryteren bak, da bruker den noen minutter før den er klar igjen.

 

Veldig snodig, lyden blir ikke konsekvent borte, av og til kan jeg skifte kanal helt fin (via "mine kanaler" f.eks) men så etter 2-3 switchinger, blir lyden borte.

 

Annoying..... :ermm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...