Gå til innhold

Er 15 år, hvordan tjene masse penger?


Hååkon

Anbefalte innlegg

Noen kommuner har ordninger der de ansetter unge folk om sommeren i forskjellige perioder til forskjellige oppgaver som maling, plenklipping osv. Men de fleste får bare noen få uker, da det skal fordeles på flere. Fin ordning da!

Som 15-åring så må du nok senke forventingene på hvor mye du kan tjene og når jeg leser alt du har lyst å kjøpe så tenker jeg du realistisk sett bør velge deg ut en ting som er mulig å oppnå og begynne med. Det er begrenset med arbeidsgivere som ansetter 15-åringer fordi reglene er mye strengere for arbeidstid feks.

Begynte selv i oppvasken som 14-åring på et hotell, og fikk lov til å prøve meg med rydding i spisesalen  som 15-åring, dvs. oppdekking, støvsuging, rydde tallerkener og fylle på tallerken etc., samt oppvask innimellom. 

Men jeg husker hvor strengt det var, ble sendt hjem klokka 21.00 på kvelden fordi jeg ikke hadde lov å jobbe etter 21.00, og begynte som regel 18 eller 17, så da ble det bare 3 eller 4 timer på jobb. Fikk litt lenger vakter om jeg begynte på morningen, men det var også begrenset hvor mange timer jeg fikk jobbe og jeg tror til og med det var en grense på timer i uken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bytex skrev (12 minutter siden):

Man kan jo undre på om trådstarter fikk masse penger i 2010 når denne tråden var aktuell...og hvordan 12 år gamle nekrotråder plutselig spretter øverst i Mine Innlegg igjen.

Vel, når nye 15-åringer søker på hvordan de kan tjenes masse penger, så dukker denne opp sikkert...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
PosteMonopolet skrev (19 minutter siden):

Hvis du vil ha raske penger som 15 åring så kan du for eksempel gå fra dør til dør i nabolaget og tilby plenklipping mot betaling annenhver uke.

Tråden er fra 2010. Poenget med å bumpe tråden er for å sjekke om den da 15-årige gutten, i 2010 ble rik eller ikke. 😜

Jeg gjorde dette som 13 åring i 1998 - før roboten gjorde sitt inntog. Men luking, hekkeklipp og diverse "på kjøpet". For det fikk jeg 100 kr,- Oppjustert til dagens verdi er det 160 kr,- pr plen. Ikke ille når man er 13 år. 

Folk i dag vegrer seg litt for mye til å ta direkte kontakt. Alt skal gjerne skje på digitale plattformer og lignende. Eldre mennesker syns bare det er stas å få en ungdom på besøk. Nesten så det er verd like mye som plenklippingen alene.

Men, et litt bedre råd (selv om dette er uvesentlig nå lengre) er å starte med fiske, eller samle bær/sopp - eller produsere noe selv, for så å selge. Hvem som helst kan lære seg å gro urter, grønnsaker og frukt/bær med bittelitt innsats. Det koster heller ikke så mye. Man kan til og med gjøre det i utmarken, såkalt "fridyrking". Eller fiske... om man vil ha raskere valuta. 

Endret av Milhouse85
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kunne vært artig å få en oppdatering fra trådstarter, men ser han kun har denne ene posten, og har ikke vært online siden 2011. Men det kunne jo være verdifullt å diskutere hva som er mulig for en 15-åring å gjøre for å tjene penger, på lovlig vis? 

Da jeg var 14 trengte jeg penger til ny datamaskin, så jeg forhørte meg med flere bedrifter i området om de trengte litt ekstra arbeidskraft gjennom sommeren. Fikk napp hos et cateringfirma som trengte vaskehjelp. Jobber der gjennom hele sommeren og tjente rett i underkant av 40.000 kr, mer enn nok til ny datamaskin. 

Da jeg var 15 fikk vi i oppgave fra ungdomsskolen å finne oss en plass å være utplassert. Mamma hørte med optikeren sin om de kunne tenke seg å ha meg på utplassering i en uke, og det ville de. Så jeg jobbet en uke gratis hos en optiker/klokkebutikk på vårparten, og da sommeren nærmet seg hørte jeg med dem igjen om de ville ha meg der gjennom sommeren. Det ville de, så jeg jobbet hele sommeren, og fortsatte utover høsten og vinteren, og til slutt hadde jeg jobbet der gjennom hele ungdomsskolen og videregående. I løpet av skolesemesteret jobbet jeg typisk en eller to kveldsvakter (16-21) pluss to eller tre lørdager i måneden. Om somrene jobbet jeg vanligvis 8-timers vakter, men jobbet også ti- eller tolv-timers vakter i perioder. 

Etter videregående flyttet jeg til Bergen for å studere. De første to semestrene hadde jeg ingen jobb, men sommeren mellom 1. og 2. året fikk jeg en gig på Universitetet i Bergen, med digitalisering av dokumenter. Vi var et team på 7 unge mennesker med vilt forskjellig bakgrunn som satt i et rom og scannet papir dag ut og dag inn gjennom hele sommeren, og vi ble en godt sammensveiset gjeng.

På høsten samme året fant jeg en jobbannonse fra en optiker i byen. Jeg sendte søknad, ble oppringt samme dag og invitert til intervju dagen etter, møtte opp til dette, og fikk tilbud om jobben umiddelbart fordi jeg hadde flere års relevant erfaring. Jeg jobbet ved denne optikeren hver tirsdag og hver tredje fredag+lørdag. Jeg fikk også opplæring i tilpasning av briller og sliping av brilleglass, og i en periode var jeg den eneste i optikerkjedens tre butikker som kunne slipe brilleglass, så de to andre butikkene sendte arbeidene sine til meg. Verdifull erfaring, og ikke minst tjente jeg godt på det. Men jeg jobbet bare ett år her før jeg sa opp, jeg følte all jobbingen gikk utover studiet, som allerede er hardt nok alene (odontologi).

Sommeren etter dette hadde jeg min første faktiske sommerferie på lenge. Jeg har jobbet hver eneste sommer siden jeg var 14, så det var rart å plutselig ha hele sommeren til å drive dank. Det var ganske digg egentlig, fikk trent masse, og benytta sjansen til å anlegge skjegg. 

Gjennom hele studiet bodde jeg i en bitteliten studentbolig, med delt kjøkken og bad. 3000,- i måneden, strøm inkludert. Jeg brukte lite penger generelt, og gikk ut av studiet med mer på konto enn jeg hadde da jeg begynte. Jeg kjøpte min første leilighet før jeg en gang var ferdig på studiet, uten økonomisk hjelp fra foreldre. Et halvt år etter kjøpte jeg min første bil, en 2014 Golf. Syns jeg har klart meg greit!

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (På 14.7.2022 den 15.25):

Det er synd det ikke er flere ordninger for unge å få seg jobb. Jeg fikk min første jobb på et bilverksted da jeg var tolv år gammel og likte det svært godt. Selvfølgelig skal unge ha tilgang på utdanning, men man kan feks få jobb som et valgfag i ungdomsskolen.

Helt rett. 

Jeg hadde også min første sommerjobb i 12årsalderen. Den gangen gikk «alle» med aviser, plukket poteter, klippet plen, var bud, jobbet på lager, sjauet, luket ugress osv osv.  I dag er tilbudet til denne aldersgruppen blitt svært begrenset pga automatisering, kompetansekrav, arbeidsreglement eller lover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gjør det bra på skolen og drit i sommerjobben spør du meg. Tjener like mye på 1-1,5 time (inflasjonsjustert) nå som jeg gjorde på min første sommerjobb i løpet av en dag.... det har neppe blitt enklere for dagens ungdom.

Endret av Wisd0m
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (6 minutter siden):

Gjør det bra på skolen og drit i sommerjobben spør du meg. Tjener like mye på 1-1,5 time (inflasjonsjustert) nå som jeg gjorde på min første sommerjobb.... det har neppe blitt enklere for dagens ungdom.

hvis noen var femten år gammel i 2010, så er dem neppe "ungdommer" lenger. :fun:   

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg jobbet masse i mine ungdomsår. En sommer tjente jeg rimelig bra på å selge is på ulike strender - dette var vel tilbake i 2006/2007. 
 

Jeg fikk låne meg et par frysebagger med kjøleelement av familien, og brukte 100,- kr på å kjøpe 5 (20kr per pakke) pakker med pinup og saftis. 
Hver pakke inneholdt 10 stk (mener jeg å huske). Jeg solgte hver is til 10kr per stk. Jeg hadde derfor en fortjeneste på 80kr per pakke is solgt. 
 

Strendene var fylt med folk, og de flokka seg rundt meg. De fem pakkene var solgt ila et par sekunder, og jeg måtte ta fatt på sykkelen og sykle tl butikken. imvesterte alle pengene jeg hadde tjent på ytteligere x-antall pakker med is. Jeg overdriver ikke når jeg sier at jeg kunne tjene opptil 2000-3000kr per dag(skattefritt såklart). 
 

Helt til det sa slutt en dag - da det dukka opp en ungdom som hadde sommerjobb for diplom-is og utkonkurrerte meg. Var utrolig gøy så lenge det varte.  

Endret av iblazeqt
Lenke til kommentar
Inspector skrev (På 17.7.2022 den 15.10):

Helt rett. 

Jeg hadde også min første sommerjobb i 12årsalderen. Den gangen gikk «alle» med aviser, plukket poteter, klippet plen, var bud, jobbet på lager, sjauet, luket ugress osv osv.  I dag er tilbudet til denne aldersgruppen blitt svært begrenset pga automatisering, kompetansekrav, arbeidsreglement eller lover.

Veldig uheldig at «ingen» får arbeidserfaring før fylte 18. Da kan det bli en særdeles bratt læringskurve for mamma og pappadalter som ikke en gang har lært seg foran og bak på en malekost……

Lenke til kommentar

Det er flere artikler fra rundt om i landet om 14-15  åringer som har åpnet sin egen kiosk.

Man blir ikke nødvendigvis rik der og da, men det er jo gull på CV. 

Det er mange muligheter om man tør. Krever en forelder til visse ting i driften. Men forelderen trenger ikke gjøre noe i praksis.

Minner om at trådstarter ikke er her lengre og tråden er over 10 år gammel. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

En ting er å øsnke seg alt dette du ramser opp, noe annet er: Trenger du virkelig alt dette ?

Hva skjer hvis du ikke får lettmotorsykkel eller lappen på dette? Mac? Gaming-PC ?

Prioriter hva som er viktigst for deg og jobb mot det målet.

Som regel nytter det ikke for en ung uskolert person og få en jobb hvor penga bare renner inn. Man må som regel ta til takke med den jobben man kan få og heller bruke tiden til å snuse rundt på andre muligheter. Skolegang krever også sin tid, ihvertfall hvis du vil få en jobb som gir god inntekt.

Har du ikke penga til det du ønsker, må du nok slite for det som de fleste av oss andre. 

Tæring etter næring lærte en smart person meg en gang......

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...