Gå til innhold

Privatisteksamen - Norsk


Persann

Anbefalte innlegg

Jeg skal opp til privatisteksamen i norsk, og lurer på om noen har erfaringer fra dette? Lager en ny tråd for dette, fordi jeg regner med det er fler enn meg som lurer på akkurat dette.

 

  • Hvordan foregår eksamen?
  • Hva bør man fokusere på? Og lære seg spesielt?
  • Hvilke tema kom du opp i ?
  • Hva må leveres inn?
  • Hvilken bok brukte du?

 

Jeg bruker disse bøkene:

Signatur 3 - Studiebok

Signatur 3 - Tekstsamling

 

Håper dere som har gått opp til dette før kan dele deres erfaringer. Jeg skal ta opp disse fagkodene; NOR1211, NOR1212 og NOR1213

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

meldte meg opp til dette og skulle ta disse tre og et par andre fag nå i sommer.

desverre gikk det litt skeis, og jeg endte opp med å prioritere god karakter i de andre fagene i stedet for "grei" i alle.

 

 

Men fikk alikevel med meg noe rundt dette faget.

Leselister kan lastes ned fra web på oslo kommune -> utdanningsetaten.

 

Særemne = Muntlig eksamen

Av de valgene som var listet opp,

valgte jeg Knut Hamsun da jeg allerede hadde lest tre av bøkene på pensumlista

 

 

 

 

Håper dette hjalp litt i allefall

Endret av classic81
Lenke til kommentar

meldte meg opp til dette og skulle ta disse tre og et par andre fag nå i sommer.

desverre gikk det litt skeis, og jeg endte opp med å prioritere god karakter i de andre fagene i stedet for "grei" i alle.

 

 

Men fikk alikevel med meg noe rundt dette faget.

Leselister kan lastes ned fra web på oslo kommune -> utdanningsetaten.

 

Særemne = Muntlig eksamen

Av de valgene som var listet opp,

valgte jeg Knut Hamsun da jeg allerede hadde lest tre av bøkene på pensumlista

 

 

 

 

Håper dette hjalp litt i allefall

 

 

Det hjalp masse ja :), så det du sier er at hele muntlig eksamen baserte seg på særemne?

Jeg kjøpte meg en tekstsamlings bok, er dette noe jeg egentlig ikke har bruk for?

 

Er litt usikker på hvordan jeg skal jobbe med norsken.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Lurer veldig på dette jeg og, ettersom jeg skal opp snart. Hva er folks erfaringer med muntlig norsk eksamen? Hva slags oppgaver får du der?

 

Been there, done that, også som privatist, brukte ørten timer på å pugge særemne. Ble ikke engang nevnt. Fikk to oppgaver, 1. Kvinnelivssyn innen litteraturen og forfattere som sto for forskjellig syn og sammenligne tekster. Og 2. Språkdebatten og det norske språkets utvikling fra 1830 til i dag :nei:

 

Men det ble 6! :D Bare sier, ikke stol på at særemne er en del :no:

 

Har en tråd, tror jeg, der jeg legger ut litt info om eksamensforeløp, erfaringer, tips osv etter hvert, siden jeg skal opp i mange flere fag.

Håper det gikk bra!

 

Legger til: ene oppgava står som læremål i planen og boka, lurt å sjekke de.

Endret av EveryNever
Lenke til kommentar

For for eksempel en analyse av ett dikt, eller norsk historie, osv osv. Den type spørsmål. Kan jo få alt fra a til å.

 

Idag hadde jeg skriftlig eksamen i Norsk, privatist, å jeg valgte oppgave 3, der du skulle tolke to dikt, en av bjørnstjerne bjørnson, og ett av en eller annen norsk kommunist på 1920 tallet. I år var det DRIT dårlige oppgaver. Totalt 4 oppgaver.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

meldte meg opp til dette og skulle ta disse tre og et par andre fag nå i sommer.

desverre gikk det litt skeis, og jeg endte opp med å prioritere god karakter i de andre fagene i stedet for "grei" i alle.

 

 

Men fikk alikevel med meg noe rundt dette faget.

Leselister kan lastes ned fra web på oslo kommune -> utdanningsetaten.

 

Særemne = Muntlig eksamen

Av de valgene som var listet opp,

valgte jeg Knut Hamsun da jeg allerede hadde lest tre av bøkene på pensumlista

 

 

 

 

Håper dette hjalp litt i allefall

 

Skal også opp i norsk og jeg lurer på hvor du fant ut om at du måtte lese forskjellige bøker om den og den forfatteren? Har ikke funnet så mye informasjon om det - så kan du legge til noe hadde det vært knall :w00t:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Jeg kan risikere at jeg må gjøre det samme som TS, jeg har de samme fagene på allmenn påbygg og de samme bøkene. Hater norsk og jeg jukser så godt jeg kan med automatisk oversettelse og ferdige oppgaver på Internett som hjelper meg i skriftlig.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

meldte meg opp til dette og skulle ta disse tre og et par andre fag nå i sommer.

desverre gikk det litt skeis, og jeg endte opp med å prioritere god karakter i de andre fagene i stedet for "grei" i alle.

 

 

Men fikk alikevel med meg noe rundt dette faget.

Leselister kan lastes ned fra web på oslo kommune -> utdanningsetaten.

 

Særemne = Muntlig eksamen

Av de valgene som var listet opp,

valgte jeg Knut Hamsun da jeg allerede hadde lest tre av bøkene på pensumlista

 

 

 

 

Håper dette hjalp litt i allefall

 

Skal også opp i norsk og jeg lurer på hvor du fant ut om at du måtte lese forskjellige bøker om den og den forfatteren? Har ikke funnet så mye informasjon om det - så kan du legge til noe hadde det vært knall :w00t:

 

http://www.utdanningsetaten.oslo.kommune.no/osloskolen/privatisteksamen_vgs_/

Lenke til kommentar

Et lite spørsmål; jeg har 5'er i norsk, nynorsk og norsk muntlig, men fikk en dårlig eksamenskarakter i norsk skriftlig (bokmål). Kan jeg ta opp kun denne eller må jeg ta alt? Har ikke funnet noen gode kilder, men mistenker at jeg må ta alt (og da gidder jeg jo ikke :p )

 

Så lenge disse andre er standpunktkarakterer burde de ikke være i fare. Standard regel er at hvis du tar opp en eksamen, som privatist e.l. vil en eventuelt bedre karakter erstatte den gamle (tror standpunkt, hvis du har det), og eksamenskarakteren og bli stående som den eneste som teller. Tror det er høyst usannsynlig at du må ta alle de tre "del"-fagene om igjen, ettersom de er skilt eksamensvis.

Da igjen, ikke sikker hvis du har tatt/tar vanlig skole. Spør rådgivern på nærmeste skole. En kan melde seg opp på privatistweb til 1.februar.

Lykke til. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...