Gå til innhold

Anmeldelse: Halo: Reach (X360)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Anmelder mente kanskje at det avslutter Halo slik Bungie så det.

 

Halo på pc er bare så tragisk at man har lov til å gråte. Halo hører hjemme på konsoll og det er der det fungerer optimalt.[/Quote]

Jeg er enig i din første påstand, at Halo på PC er så tragisk at man har lov til å gråte. Halo 2 til PC må jo være det største makkverket av en konsoll-port som er laget. Ok, det finnes kanskje verre, men Halo 2 ranker på toppen. Å porte spillet direkte, klaske på krevet DirectX 10, og så si seg fornøyd er bare for dårlig. Og som om det ikke var nok kommer også PC-versjonen ut flere år senere. Ikke rart at PC-versjonen floppet totalt.

 

Når det gjelder andre påstanden din er jeg ikke helt enig. Halo var jo originalt et spill som skulle komme på Mac, men så fikk Microsoft Bungie inn i stallen, og fikk spillet gitt ut til Xbox og PC istedenfor. Så selve grunnkonseptet ble jo designet med Mac-platformen i tankene. Nå er jo selvsagt spillet blitt tilpasset konsoll over flere iterasjoner. Så at Halo: Reach er tilpasset konsoll er jo hevet over en hver tvil. Men jeg tror nok Bungie og Microsoft kunne fått Halo-spillene til å fungert på PC om de bare ønsket det. Men da måtte de nesten gitt ut spillet samtidig eller like etter konsoll-versjonen, og ikke ventet flere år til spillet var utdatert.

Lenke til kommentar

Vedder på activision skal melke dette til de grader!!

Det får de aldri anledningen til, da det er Microsoft som eier Halo-merkevaren. Bungie har også fått den avtalen Infinity Ward nå helt sikkert skulle ønske de hadde. De får nemlig beholde alle spillene og hva enn de bruker tiden sin hos Activison til. Om de lager et superselgende multimillion-kalas kan de etter kontraktperioden ta med seg alt de har laget, takke for ssamarbeidet og dra. Og med en sånn avtale ser jeg ikke for meg hvordan Activision skal kunne ødelegge noe. De kan selvfølgelig be Bungie lage ett spill i året, men jeg kan ikke se for meg at de tør å kødde med Bungie sine prosjekter. Iallefall ikke før de har gitt ut minimum ett spill. Om det spillet viser seg å bli en salgsuksess tror jeg Activision vil si seg fornøyde med å la Bungie gjøre sin greie.

Lenke til kommentar

Og hvordan tenker du at Activision skal melke dette? Det er jo Microsoft som sitter på rettighetene til Halo-merkevaren. Ergo får ikke Activision gitt ut Halo-spill, eller brukt merkevaren i sin markedsføring. Activision kan vel til nøds hinte til at Bungie står bak Halo ved å si noe slikt som "from the developers behind the definitive first person shooter on the Xbox systems". Men å eksplisitt brukte Halo til markedsføring ville nok stride mot en eller annen trademark-lov.

 

Det blir dog spennende å se hva Bungie kommer ut med under Activision, og om Activisions evige profitt-jag vil få noen innvirkning på spillenes kvalitet. Det er jo lov å håpe at Bungie får bruke den tiden de ønsker på spillene, og at en eventuell god IP de måtte starte ikke blir en melkeku slik Call of Duty ble. Infinity Ward hadde jo noe godt på gang med Call of Duty-serien. Det aller første Call of Duty-spillet er jo en klassiker! Men når Activision så setter utviklere til å pumpe ut et nytt spilll i serien hvert år, blir det i meste laget. Spesielt når de ikke klarer å fornye seg i noen særlig grad.

 

Men nå spaserer jeg langt utenfor alfarvei for hva tråden egentlig handler om. Så jeg tror jeg gir meg med det.

Lenke til kommentar

Vedder på activision skal melke dette til de grader!!

Det får de aldri anledningen til, da det er Microsoft som eier Halo-merkevaren. Bungie har også fått den avtalen Infinity Ward nå helt sikkert skulle ønske de hadde. De får nemlig beholde alle spillene og hva enn de bruker tiden sin hos Activison til. Om de lager et superselgende multimillion-kalas kan de etter kontraktperioden ta med seg alt de har laget, takke for ssamarbeidet og dra. Og med en sånn avtale ser jeg ikke for meg hvordan Activision skal kunne ødelegge noe. De kan selvfølgelig be Bungie lage ett spill i året, men jeg kan ikke se for meg at de tør å kødde med Bungie sine prosjekter. Iallefall ikke før de har gitt ut minimum ett spill. Om det spillet viser seg å bli en salgsuksess tror jeg Activision vil si seg fornøyde med å la Bungie gjøre sin greie.

Hm, den avtalen hørtes nesten litt for god ut til å være sann. Pussig om Activision ikke forlanger å "eie" merkevarene de gir ut, selv om Bungie er utvikleren.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Er ikke pussig i det hele tatt, er blitt mer og mer vanlig de siste årene at de største uvahengige utviklerne bevarer eierskapet på sin egen IP. Ea Partner-programmet (med utviklere som Valve, Epic, Harmonix og Insomniac) er et annet eksempel der utviklerne bevarer eierskapet på IP-en, mens EA tar seg av distribusjonen og markedsføringen.

Lenke til kommentar

FPS spill er uten tvil best på pc, forenklinger gjør de spillbare på konsoller. Hvorvidt de grafisk fungerer er en annen sak, enda finnes det ingenting som kan hamle opp med Crysis på grafikk og spillbarhet, selv om spillet er "urgammelt" (og alt for kort!). Halo serien er noen av de spillene som fungerer bra på konsoll, dog 1'eren var relativt bedriten på konsoll, 2'eren marginalt bedre (men mye bedre enn en elendig portet pc utgave). Resten er uten sammenligning da de kun finnes på konsoll, dog spillbarheten har blitt MYE bedre, dog det er ikke like spennende å spille fps på konsoll som pc.. Det er nå min subjektive vurdering. UT3 til ps3 med tastatur og mus var et lite friskt pust som jeg ikke har funnet gjentatt.. Så det var vel ingen suksess..

Endret av Phreak Paradize
Lenke til kommentar

FPS spill er uten tvil best på pc, forenklinger gjør de spillbare på konsoller. Hvorvidt de grafisk fungerer er en annen sak, enda finnes det ingenting som kan hamle opp med Crysis på grafikk og spillbarhet, selv om spillet er "urgammelt" (og alt for kort!). Halo serien er noen av de spillene som fungerer bra på konsoll, dog 1'eren var relativt bedriten på konsoll, 2'eren marginalt bedre (men mye bedre enn en elendig portet pc utgave). Resten er uten sammenligning da de kun finnes på konsoll, dog spillbarheten har blitt MYE bedre, dog det er ikke like spennende å spille fps på konsoll som pc.. Det er nå min subjektive vurdering. UT3 til ps3 med tastatur og mus var et lite friskt pust som jeg ikke har funnet gjentatt.. Så det var vel ingen suksess..

Så? Prøvde fortvilt å finne et poeng her, men fant dessverre ingenting.

Lenke til kommentar

Halo på pc er bare så tragisk at man har lov til å gråte. Halo hører hjemme på konsoll og det er der det fungerer optimalt.

 

Halo er ikke noe dårligere på PC enn konsoll, det er bare det at Halo på PC er relativt sett dårligere på PC, fordi konkurransen er sterkere.Halo var en ganske middelmådig fps når det kom ut om det hadde vært på PC, men på xbox var det få gode konkurrenter, derfor ble serien pop.

 

AtW

Lenke til kommentar

Halo på pc er bare så tragisk at man har lov til å gråte. Halo hører hjemme på konsoll og det er der det fungerer optimalt.

 

Halo er ikke noe dårligere på PC enn konsoll, det er bare det at Halo på PC er relativt sett dårligere på PC, fordi konkurransen er sterkere.Halo var en ganske middelmådig fps når det kom ut om det hadde vært på PC, men på xbox var det få gode konkurrenter, derfor ble serien pop.

 

AtW

Kan vel være litt sannhet i dette, men man skal ikke undervurdere effekten Halo hadde på genren. Det er liten tvil om at Halo la lista for FPS både på konsoll og PC.

Lenke til kommentar

Halo på pc er bare så tragisk at man har lov til å gråte. Halo hører hjemme på konsoll og det er der det fungerer optimalt.

 

Halo er ikke noe dårligere på PC enn konsoll, det er bare det at Halo på PC er relativt sett dårligere på PC, fordi konkurransen er sterkere.Halo var en ganske middelmådig fps når det kom ut om det hadde vært på PC, men på xbox var det få gode konkurrenter, derfor ble serien pop.

 

AtW

Kan vel være litt sannhet i dette, men man skal ikke undervurdere effekten Halo hadde på genren. Det er liten tvil om at Halo la lista for FPS både på konsoll og PC.

 

For meg er det tvil, synes det var mange PC-fps som var bedre en HALO som kom ut før (og også noe etter, la oss si et år innen release fra halo for å ikke være fore urettferdig)

 

AtW

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...