Gå til innhold

Operativsystem til filserver, hva passer mitt bruk?


Anbefalte innlegg

Jeg er i innkjøpfasen til en ny filserver, og lurer da på hva jeg skal velge av operativsystem denne gang.

 

Krav jeg stiler:

 

- Enkelt brukergrensesnitt. Enkelt å få på plass nye funksjoner samt vedlikeholde det som alt er lagt inn.

- Støtte for rss sammen med nedlasting av torrent + automatisk utpakking av ferdige nedlastinger

- Kjøre programvare for squeezebox Duet

- Fjernstyring, via en form for team viewer eller et web-grensesnitt.

- Ftp-server

- Oppsett av backup på de andre pcene i hus.

- Ripping av dvd og blueray til både iso og mkv

- Overvåking av harddisker med epostvarsel dersom en av diskene rapporterer feil.

 

Alt dette har jeg jo i windows xp og windows 7 via innebygde funksjoner og 3parts programmer. Har lisenser til det meste fra microsoft via høgskolen, da med unntak av windows home server, så argumentet med at noe er gratis og ikke faller bort.

 

Uansett, til de krav og ønsker jeg har, er der da noen gode alternativer jeg bør vurdere?

Endret av svortevik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg befinner meg i samme posisjon, på utkikk etter en filserver. Kunne du raskt listet opp hvilke komponenter du vurderer?

 

Jeg har Ram og cpu, så dette er resten som blir kjøpt inn.

 

Hovedkort:ZOTAC G43-ITX WIFI, G43, Socket-775[/url

 

Kabinett: CHENBRO MINI-ITX HOT-SWAP 180W SVART

 

Disker, 4x: Samsung Ecogreen

 

Alternativet var et atombasert system

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=589198&cks=ASS&assoc=20ACC316-0E63-%2043E2-9BBE-%20D2583A1CB52E

 

Har du satt opp et oppsett du vurderer?

Endret av svortevik
Lenke til kommentar

Dette vil støtte alt jeg ønsker i første posten?

Ja.

Men hvis du ikke klarer å finne det ut sev ved å lese linkene jeg ga deg, hvordan har du tenkt å klare å sette det opp da?

 

Jeg vil som sagt ha det så enkelt som mulig med hensyn til oppsett. Legge ting funksjoner ved få trykk, oppsett via et grafisk grensesnitt osv. Linux blir nok valgt bort, så går vel for windows server, home server eller windows 7.

Lenke til kommentar

 

Har du satt opp et oppsett du vurderer?

 

Har prøvd meg fram med dette oppsettet, men er usikker på hovedkortet. Det du linket til fra komplett er kanskje mer interessant.

 

Det blir evt. min første server, så jeg er også usikker på OS, oppsett etc. Men tenker jeg prøver meg med Ubuntu, så får jeg heller gå for Windows etterpå, dersom jeg ikke fikser Linux. Fant en fin guide for oppsett av Ubuntu server fra klikk.no (fra aug. 2009), så får heller de mer drevne Linux brukerne her inne rette meg dersom det finnes bedre guider.

 

Morten

 

Edit: Endret link til liste

Endret av mortensol
Lenke til kommentar

Så jo grei ut den guiden der, så kanskje jeg skal prøve meg litt frem der jeg også:-)

 

Gjenstår bare å finne ut hvordan RSS virker med nedlasting via torrent, at ting ender i separate mapper og ikke alt i samme mappe, samt en grei måte å få det til å pakkes ut automatisk så snart nedlastingen er ferdig. I tillegg må jeg finne automatisk varsel via epost dersom en eller flere av diskene rapporterer feil via SMART status.

 

Ser der er en del guider på software raid 5, da via mdadm eller LVM. Hva er forskjellen på dette og hva bør jeg velge?

Endret av svortevik
Lenke til kommentar

Ja der var en del blanding av komponenter første gangen :p

 

Er det ikke en ide å gå for et kabinett med plass til flere disker enn tre når du først skal lage deg filserver?

 

Jeg må ha det stående i stuen, derfor valgte jeg et dyrt kabinett. Det tar liten plass, har hot-swap, plass til 5 disker hvor en av de er 2.5". Størrelsen gjør at det kan plasseres inn i lag med reciever og annet utstyr i tv-benken.

Lenke til kommentar

Tror 3 skal holde. :)

 

For å si det sånn, så har jeg også vurdert qnap 210 og ReadyNAS duo, så behovet for mange disker er ikke så stort. Gikk bort fra en nas boks da jeg fant ut av squeezeserver ikke vil fungere med spotify slik jeg hadde håpet.

 

Har hatt lyst til å bygge pc lenge, og da min bærbare allerede dekker mine behov tenkte jeg jeg like gjerne kunne prøve meg på en liten server. :)

Lenke til kommentar

Etter som du har ett windows miljø vil eg anbefala Windows Home Server. Har siden dag 1 hatt WHS og er kjempe fornøyd. Vist du skal bygge så ta litt godt i på minne og CPU siden så kan du jo installere Vmware Server og kjøre andre virtuelle OS vist du har behov :) Nå er det ganske lenge siden jeg oppdaterte netsiden min, men der finner du vertfall ein god del informasjon anngående WHS :) Uansett lykke til :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...