Gå til innhold

Den dype dykkertråden


aklla

Anbefalte innlegg

Jeg har sett det er noen aktive dykkere her på forumet, så hvorfor ikke ha en felles-tråd for tips, triks, spørsmål og andre ting om dykking?

 

Jeg tok dykkerlappen i sommer og har dykket så ofte jeg kan siden den gang, jeg elsker det.

 

Jeg har vært en del utenfor ProDykk på Nesodden, det er 3 båtvrak og en lekter som ligger der, ganske greit sted å dykke med en del liv.

 

Utenom det har jeg dykket på litt tilfeldige steder, uten veldig stort hell, så tips om hvor man kan i østlands-området hadde vært fint :)

Og, som relativt fersk dykker har jeg nok fortsatt mye å lære.

 

Målet mitt er å bli Rescue Diver neste sommer.

Oversikt og info(under construction):

 

 

Hvordan starte med dykking?

- Ta kontakt med ditt lokale kurs-senter for ett prøvedykk får å få testet det(valgfritt og gjerne gratis hos de som har kurset)

- Ta kurs, "Open Water" er det kurset man starter på. Dette er 5-dagers kurs. Du kan da gå ned til 18m.

- Kjøp eller lei dykkerutstyr.(ca 20 000 for å kjøpe, rundt 700,- for å leie 1 dag)

- Dykk :)

 

Anbefalte butikker:

http://www.scubastore.com

 

Anbefalte dykkersteder:

Dahab(ren dykkerby), Egypt

Sharm el Sheik, Egypt (http://www.colona.com/ , ypperlig senter)

Mexico, USA

Galapagos

Malaysia

Cairns, Australia

 

 

Endret av aklla waits for alice
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil også følge med her, interesser meg sterkt for dykking. Har funnet en dykkerklubb her i nærheten, og hvis jeg får tid har jeg lyst å prøve dette. Hvordan er opplegget? Hvordan starter man? Hadde vært fint med litt info i første post :)

 

Hvor lang tid tar det før man får ut i havet og dykke?

Tenkte jeg skulle oppdatere førsteposten fortløpende etterhvert som tips og slikt kom :)

men, når jeg tok kurs i sommer var det først en dag med ren teori, så en dag med dykk i ett basseng, så var det ut i sjøen med instruktør i 3 dager.

Jeg hadde en god del teori hver dag i tillegg til dykkene. Totalt 5 dager med kurs for å få open water diver-sertifikatet. Med det har du lov til å gå ned til 18m i følge PADI(20m er vist det som man er godkjent for i norge).

 

Neste trinn er advanced open water diver, som gjør at du kan dykke ned til 30 meter.

 

Så, for å dykke uten instruktør er det 5 dager med kurs.

 

Personlig var jeg på kurs i 7 dager, tok open water diver, advanced open water diver, tørrdrakt-sertifikat og nitrox-sertifikat

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Tok open water i Egypt i fjor. Er no i Cairns, Australias dykkehovedstad. Planlegger å ta advanced op water i løpet av eit par veker (om eg har pengane)

Dersom eg får plass på universitetet her til neste år, vil eg kombinere ein bachelor i marinbiologi, med å bli sertifisert dykkeinstruktør.

 

Great barrier reef er konge å dykke på! :new_woot:

Lenke til kommentar

Kan noen gi en liten indikasjon på hvor mye dette koster å drive med?

Kurs: rundt 5000 for open water

utstyr: rundt 20 000 nytt(du får det litt billigere enn det også om du velger det billigste)

Årlig service på utstyr: usikker, men ikke så dyrt(1000-1500 eller noe slikt)

Kuft: De fleste fyllestasjoner har årskort ganske billig, så det går ikke så mye der heller(avhengig av hvor, jeg betaler 400 for årskort)

 

Tror jeg har fått med meg alt der, det er ikke så dyrt å drive med når man har utstyret.

 

Bonnskij: fantastisk, det er jo ett av verdens beste dykkersteder.

Jeg var i egypt å dykket tidligere å år, skal ha en eller to dykkerferie senere i år :)

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Jepp, det er verkeleg flott! :D

Desverre så er det slik at nokon plassar er revet øydelagd av førstegongsdykkerar som stampar på korallane (her er jo ganske mykje turistar)

Men dykkeoperatøren eg har vore med hadde gode dykkesitar, og det var eit verkeleg bra dykk på paradise reef.

 

Kvar har du planlagt å reise aklla?

Sjølv har eg lyst å reise til Galapagos og Malaysia for å dykke, og kanskje prøve cagedive lenger sør i Australia.

Lenke til kommentar

Det første blir vel spania, kombinere buisness and pleasure :)

Vet ikke hvordan dykkingen blir der, men det blir ikke hoved-formålet med turen heller.

 

Ellers har jeg tenkt til å dra til Dahab og besøke "Blue Hole" som er i nærheten der.

Eller kanske Bahamas,

Er ikke helt sikker på hvor jeg skal :)

Lenke til kommentar

Hehe, det er altfor mykje å velge mellom :p

 

Måtte jo ta å sjekke kva "blue hole" var for noko, og det ser jo heilt sprøtt ut!

blueabyss.jpg

Eg vil! :!:

 

Edit: Eller var det feil blue hole? :ermm:

 

Edit 2: "World's Most Dangerous Dive Site" Eg satser på fleire års erfaring før eg eventuelt prøver det dykket i såfall. Men det er nok ein milepæl som dykker vil eg tru.

Endret av Bonnskij
Lenke til kommentar

Har inntrykk av at Mexico har svært mange gode dykkesites, med store haiar, skilpadder, kval og anna stilig knask.

Så det er enno ein plass som skal på lista.

 

Dahab og verka fett. så lenge du ikkje går inn i tunnelen, så skulle det jo vere trygt.

 

Det er ein av grunnane til at eg vil utdanne meg til marinbiolog. Berre det å ha ein moglegheit (om enn liten) til å få jobbe og dykke ein eller annan eksotisk plass på vår vakre blå planet :!:

Lenke til kommentar

Jeg tok dykkerlappen i Egypt sommeren 2008, og synes det er helt fantastisk!

Har dessverre ikke hatt muligheten til å kjøpe meg utstyr enda (sparekontoen står der, og fylles saaaakte opp). Leiemuligheter har jeg heller ikke der jeg kommer fra, så jeg har måttet spørre fint for å få låne utstyr av de to jentene jeg kjenner som dykker. Skulle gjerne fått gjort det mer!

 

Nå vurderer jeg å melde meg inn i dykkergruppa til NTNUI, siden jeg plutselig har havnet i Trondheim, men så er det det med pengene og tida, da...

Lenke til kommentar

Har inntrykk av at Mexico har svært mange gode dykkesites, med store haiar, skilpadder, kval og anna stilig knask.

Så det er enno ein plass som skal på lista.

 

Dahab og verka fett. så lenge du ikkje går inn i tunnelen, så skulle det jo vere trygt.

 

Det er ein av grunnane til at eg vil utdanne meg til marinbiolog. Berre det å ha ein moglegheit (om enn liten) til å få jobbe og dykke ein eller annan eksotisk plass på vår vakre blå planet :!:

Jeg har store planer om å ta vrakdykker-kurs, som gjør at jeg lærer hvordan man går inn i vrak og huler trygt. Så, om jeg drar til Dahab så blir det huledykking også :)

 

cricket: kjipt uten dykkerutstyr, men det går an å bestille fra utlandet, du sparer en god del på det...

Lenke til kommentar

Arrester meg om eg tek feil, men eg trur ikkje grottedykk gaar under vrakdykk. Eg trur grottedykk er over advanced, og du maa ha ein del erfaring foer du proever paa det. Og grotta i Blue hole er vel djupare enn 40 meter og? Som gjer at ein treng nokre tekniske dykkerkurs og diverse snasne gassblandingar.

 

Og ja dykkerutstyr er ekstremt mykje billigare i mange andre land. Naar eg var i Sharm, saa ville eg faktisk spart pengar paa aa reist ned eine og aleine for aa kjoepe dykkerutstyr, go figure...

Lenke til kommentar

Cavern Diver var vist ett eget kurs, men man trenger ikke mer enn advanced for å bli med.

"blue hole" i Dahab er mye dypere enn 40 meter, men så vidt jeg kan se er det en slags rute man følger som sikkert ikke går dypere enn 40.

 

Forresten, http://www.scubastore.com er en butikk som har fått veldig mye bra kritikk rundt på nettet, mye der er veldig billig, selv om det er dyrt i frakt, så kommer man godt under prisene her i norge. bare pass på å ikke kjøp 1. og 2. trinn, selv om de skal være frostsikre så tåler de ikke norsk kulde.

Jeg har ingen personlig erfaring med den butikken, enda :)

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Cavern Diver var vist ett eget kurs, men man trenger ikke mer enn advanced for å bli med.

"blue hole" i Dahab er mye dypere enn 40 meter, men så vidt jeg kan se er det en slags rute man følger som sikkert ikke går dypere enn 40.

 

 

 

Nei det kan vel stemme det, det går vel under adventure diver eller noko, som ein kan ta etter advanced, så per definisjon kan ein vel kalle det hakket over advanced.

Archen i blue hole var visst på 52 meter, og utan spesialblanding så vil vel det føre til nitrogennarkose. Men ja, i sjølve hula held ein seg jo til maksimal tillatt dybde. Og for å gå til 40 meter så må ein vel vere dive instructor eller vertfall divemaster.

 

Skumle greier den nitrogennarkosen. Las at det har vore tilfeller av så kraftig nitrogennarkose at folk har teke ut regulatoren sin og tilbudt den til ein fisk :p

 

Kanskje førsteposten kunne blitt oppdatert med anbefalingar til stadar å dykke, dykkesenter og butikkar i tillegg?

I tilfelle kan eg anbefale Colona divesenter i Sharm el sheikh. Skikkeleg hyggelege og engasjerte instruktørar frå skandinavia og storbritania.

Lenke til kommentar

Emnekurs kan vel kanskje telles som høyere enn advanced, men, når du sier "høyere enn advanced" tolket jeg det som at man måtte være ett høyere nivå(rescue eller master f.eks).

 

40m ned er maks dybde for fritidsdykking, dypere enn det er teknisk dykking.

Det holder med Divemaster for å gå ned til 40.

 

Jeg var faktisk i Colona i Sharm el Sheikh tidligere i år, engasjert gjeng, selv om jeg bare skulle ha ABC-utstyr :D

 

Jeg skal oppdatere 1.posten etterhvert, skal prøve å få gjort det i dag.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...