Gå til innhold

Sniktitt: Samsung Galaxy Tab


Anbefalte innlegg

Hyller noen Apple for innovasjon?

Apple bruker som regel eksisterende teknologi, gjerne på litt andre måter enn andre. Som regel bedre, men det finnes nok av eksempler på det motsatte.

 

Det å tilskrive Apple sin suksess kun bra markedsføring eller mindre opplyste kunder bør man holde seg for god til ;)

 

Når det gjelder Samsung, burde de være store nok til ikke å dilte etter Apple så åpenlyst som de tilsynelatende har gjort med Galaxy Tab.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder Samsung, burde de være store nok til ikke å dilte etter Apple så åpenlyst som de tilsynelatende har gjort med Galaxy Tab.

Når man skal lage en dings der hoveddelen er en touch-skjerm så legger det ganske store begrensninger på utformingen. Blant annet så bør jo mesteparten av overflaten faktisk være skjermen ;)

Lenke til kommentar

Først og fremst syntes jeg at ratioen på skjermen gjør at surfeopplevelsen ikke blir stort mye bedre enn det man ville fått på en mobil med 4.3" skjerm. Føler at man får sett mer av websidene på iPad med mer oversiktlighet. Folk syntes jo det var veldig rart at iPad hadde 16:10 ratio, men til slutt så viser det seg at det kanskje ikke var en så dårlig idé alikavel. Med 7" skjerm blir dette liksom en nisjé av en nisjé syntes jeg.

 

Og som nevnt tidligere i tråden (

3:00 og utover) så er responsen når man surfer rett og slett skit sammenlignet med iPad.

 

Flash ser jeg ikke på som et argument da det fortsatt ikke er vist fungerende, lag-fri Flash på noen mobil enhet enda.

 

Prisen? Spikern i kista spør du meg. Allerede før den har blitt lansert. Tar man seg en tur over dammen til UK så får man en 64GB 3G iPad til £699 (dyreste utgave).

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Folk syntes jo det var veldig rart at iPad hadde 16:10 ratio, men til slutt så viser det seg at det kanskje ikke var en så dårlig idé alikavel.

iPad sin oppløsning er 1024x768. Med andre ord 4:3 som man hadde på pc'er og TV'er for mange år siden.

 

Samsung Tab sin oppløsning er 1024x600 som er et sted mellom 16:9 og 16:10.

 

Den reelle oppløsning på en 16:9 film (for de som er opptatt av det på en slik type enhet) blir dermed *identisk* på begge enhetene - og vil nok oppfattes som skarpere på Galaxy Tab pga. høyere pixeltetthet. Ved 16:9-visning er det totalt 192 linjer som blir 'bortkastet' (altså svarte felt)på iPad mot 24 'bortkastede' linjer hos Galaxy Tab.

 

Jeg har en Acer Aspire One, og den har en oppløsning på 1024x600 og det er helt problemfritt å surfe på den, så jeg skulle nok fint klart å leve med samme oppløsning på en Galaxy Tab - med touchscreen kan man jo fint surfe i 100% fullscreen uten at det blir kastet bort plass til menyer o.l.

 

Men det er klart at pixeltetthet/skarphet på bokstaver og sånt (kanskje mest viktig ifm. e-bøker) jo er veldig lav på begge disse enhetene i forhold til f.eks. iPhone 4 eller Samsung Galaxy S.

Lenke til kommentar

Latterlig pris, selv om den har en del funksjoner ut over hva iPad'en min har. 

Episk at DU gidder å  kjøpe en iPad til samme pris.

3000 kr gav jeg for min. En kompis som ringte fra applestore på flyplassen i singapore på tur hjem. Hadde aldri kjøpt den om det ikke hadde vært for den lave prisen. Men for 3000 kr så har den absolutt vært verd pengene.

 

 

 

Og hva koster Denne i Singapore da? Kan no ikke sammenligne prisen på Ipad i singapore med Samsung galaxy tab i norge... 

 

 

 

 

Og hva har det med at AyeGee syntes at det var episk at jeg vistnok hadde betalt 7000 kr for min. Mitt poeng var at han kanskje burde spørre før at han antar. Hadde aldri i verden betalt mer enn 4000 kr for ipad i dag, og i værtfall ikke 7000 kr.  

Lenke til kommentar

Folk syntes jo det var veldig rart at iPad hadde 16:10 ratio, men til slutt så viser det seg at det kanskje ikke var en så dårlig idé alikavel.

Med andre ord 4:3 som man hadde på pc'er og TV'er for mange år siden.

 

Ok, tok feil.

 

Jeg har en Acer Aspire One, og den har en oppløsning på 1024x600 og det er helt problemfritt å surfe på den, så jeg skulle nok fint klart å leve med samme oppløsning på en Galaxy Tab - med touchscreen kan man jo fint surfe i 100% fullscreen uten at det blir kastet bort plass til menyer o.l.

 

Men det er klart at pixeltetthet/skarphet på bokstaver og sånt (kanskje mest viktig ifm. e-bøker) jo er veldig lav på begge disse enhetene i forhold til f.eks. iPhone 4 eller Samsung Galaxy S.

 

Jeg eier en iPad og er relativt sikker på at jeg ikke hadde følt for å dra frem en annen dings som ikke hadde betraktelig større skjerm enn telefonen min. Selvsagt vil 7" 16:10 funke men forskjellen er ikke like stor som 3.5" -> 9.7" 4:3.

Lenke til kommentar

Dette er ei fjøl jeg kan like. Alt er riktig bortsett fra noen småting.

 

Prisen er selvfølgelig for høy.

 

Feil OS. Android funker sikkert OK på denne, men Meego ville vært MYE bedre. Hvorfor vil bli åpenbart når Intel+Nokia og co snart begynner spy ut mobile enheter (netbooks, tablets i alle variasjoner). Android er et telefon-OS og mangler funksjonaliteten til for eks Meego.

 

Beste fjøla jeg har sett til nå, men pris og OS stopper meg når jeg vet at så mye kult er i emning basert på Meego, også fra Samsung.

Lenke til kommentar

Fullverdige native-applikasjoner som ikke er bundet til en patentbrytende JVM-implementasjon. ;) Eller "ekte linux" som de også kan kalles. Hvis du har vært borti Maemo før, er det MeeGo som tar over for det hos Nokia.

 

Uten at jeg har vært alt for mye borti tabletersjonen deres, så regner jeg med du vil få mulighet til bla. flere vinduer oppe samtidig (nettleser+notatapp f.eks.), ingen begrensninger i skjermoppløsning slik Android har atm, og en god del flre mulighetr når det gjelder tilpasninger. Jeg kan fortsatt ikke velge farge på notification-baren en gang ffs. Det er OK på en mobil, men ikke på n tablet (for meg).

Lenke til kommentar

Android er et telefon-OS og mangler funksjonaliteten til for eks Meego.

 

Jeg vet ikke så mye om Meego, så jeg må bare spørre: Kan du nevne litt funksjonalitet Android mangler i forhold til Meego?

Som ngz sa. Så kan du installere skikkelige programmer. Skikkelig google chrome (chromium), open office osv osv, eller Opera eller firefox eller... I det hele tatt, Meego er å betrakte funksjonalitetsmessig som Win7 eller OSX eller Ubuntu, men spesiallaget for små skjermer med eller uten trykking og spesiallaget for den forholdsvis beskjedne (relativt en desktop PC) maskinvaren den skal gå på, intel eller en eller annen ARM.

 

Meego blir det beste av to verdener. Funksjonalitet som en PC spesiallaget for mobile enheter. Android er et telefon-OS, og vil aldri bli noe annet. Google selv lager Chrome OS til bruk på mobile enheter. Det fungerer selvsagt på ei fjøl også, men det blir omtrent like lite optimalt som å bruke Win7 på samme fjøla.

 

Jeg har heller ikke prøvd den ferdige Meego for devices, da den ikke er ferdig. Men av det jeg har prøvd og sett så er det ingen tvil. Jeg har Maemo og Android på min N900 nå, og for ikke-telefon saker så er Maemo å foretrekke helt klart, det kan ikke sammenlignes, selv om Android fungerer greit nok i og for seg. Maemo er forløperen for Meego (for devices).

 

Dette skriver jeg for eksempel i native Opera 10.1 for Maemo. Og denne browseren er helt utrolig super og funksjonsmessig som på en PC.

Lenke til kommentar

Hvis man ikke skal kunne gjøre mer enn på telefonen (mindre hvis man sammenlikner en iPad med en Android-telefon. :p), hvorfor ikke bare bruke den? Om det KUN er skjermstørrelsen man vil ha, så er det sikkert greit, men det forsvarr ikke flere tusen for min del.

 

På en så stor enhet vil jeg kunne logge inn og nettbanken fra sofaen, og redigere en presentasjon o.l. med skikkelig programvare. Greit nok at det er noe litt leketøy-aktig over en tablet, men det er ingen grunn til at det ikke skal være noe mer. :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...