Gå til innhold

Sniktitt: Samsung Galaxy Tab


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Oppløsning måles vel strengt tatt enten i ppi, eller i dagligtale i pixler (som x * y) og her er nok ikke din iPhone lik denne tableten uansett hvilken definisjon du legger til grunn.

 

iPhone4 har en 3,5" 960x640-skjerm med en ppi på 326

 

Men selv om iPhone 4 har 326 ppi, min Desire har 266 ppi og denne tableten ikke har mer enn 133ppi (og dermed kan virke ganske stusselig), så har en helt vanlig laptopskjerm på 13,1" med 1366 x 768 oppløsning bare 119 ppi!

 

Og siden hele poenget er at man ikke skal trenge å legge øyeeplet inntil skjermen når den blir såpass stor, så spørs det om det er så stort problem. Jeg legger aldri merke til pixler når jeg ser film eller serier på laptopen, eller blir plaget av oppløsningen når jeg bruker maskinen ellers.

 

Synes likevel det blir litt lite, man ser vel tross alt litt nærmere/nøyere på en tablet. Over 200ppi hadde sikkert gjort seg, men trenger man noe særlig mer enn det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

og denne tableten ikke har mer enn 133ppi (og dermed kan virke ganske stusselig), så har en helt vanlig laptopskjerm på 13,1" med 1366 x 768 oppløsning bare 119 ppi!

Dette er feil.

 

Galaxy Tab har 192ppi, noe som gruser f.eks. iPad som 'bare' har 132, så tekst vil utvilsomt oppfattes som mye skarpere på en Galaxy Tab enn på en iPad. Men man skal ikke seg seg blind på dette; ingen kan vel si at iPad er så veldig pixlete når man sammenligner med andre skjermer i tilsvarende størrelse - den er jo fullt brukbar og bedre enn det man har på mange bærbare PC'er (for ikke å snakke om 21-23-tommers skjermer som ofte er ned mot - eller under 100ppi uten at man av den grunn sitter og myser på pixlene).

Endret av satchman
Lenke til kommentar

@NgZ

Godt poeng!

 

Jeg lekte litt med Iphone 4 nylig, ble mektig imponert over skjermen! Men når jeg så tilbake på Heroen min ble jeg ikke skuffet eller disgusted. Og den har "bare" 480x320 piksler. Iphone 4's ppi er det maksimale øyet vårt vil ha behov for, slik jeg ser det.

Endret av Khaffner
Lenke til kommentar
Oppløsning måles vel strengt tatt enten i ppi, eller i dagligtale i pixler (som x * y) og her er nok ikke din iPhone lik denne tableten uansett hvilken definisjon du legger til grunn.

Jeg regner med at genser siktet til det totale antallet piksler, altså tallet man får ved å gange sammen horisontal og vertikal oppløsning for de to enhetene. Totalt antall piksler er ikke den vanligste måten å oppgi oppløsning på når det gjelder skjermpaneler, men det forekommer. Selv har jeg sett den bli brukt for å oppgi oppløsningen på små, portable LCD-TVer, eksempelvis.

 

Uansett, totalt antall piksler for de to enhetene blir som følger:

 

iPhone 4: 960x640 = 614400 piksler

Galaxy Tab: 1024x600 = 614400 piksler

  • Liker 1
Lenke til kommentar

[quote name='satchman' date=' 7. september 2010 - 00:00' timestamp='1283810439'

Dette er feil.

 

Galaxy Tab har 192ppi, noe som gruser f.eks. iPad som 'bare' har 132...

Jeg snakket om tableten til Multicom som dudeldei postet på forrige side. Antok at genser sitt svar var et svar til innlegget før, men det er jo ikke sikkert det er riktig. Greit å vite at mUlticom-tableten ikke er dårligere enn iPad i hvert fall. :p Kanskje man bare skulle ta og kjøpe seg en sånn? Synd det står litt for mange ting på ønskelisten akkurat nå.

 

Juke: Haha, er det noen som har begynt å måle det sånn også?

 

Det eneste som gir mening, er jo å måle oppløsning i ppi, akkurat som det måles i dpi for trykksaker. Bare synd det har blitt standard å bruke det "feil" om x*y piksler - det sier jo ingenting om hvor god oppløsningen er.

Lenke til kommentar

7.05 ut i filmen er cpu bare på 1mhz og ikke 1.2 skal når den sleppes på det åpne markedet. og ved 7.24 vises 435mb ram og ikke 512mb som den skal ha.

 

Ok, om pinchingen og skrollingen går 20% smoothere har det ingenting å si. Uten GPU akselerasjon er disse tablete søppel! Jeg venter på webOS 2.x tableter.

 

iPhone har hatt supersmooth scrolling/pinching i åresvis uten 1.2 eller 1.0 GHz prosessor. Det har mest med softwaren å gjøre.

Lenke til kommentar

iPhone har hatt supersmooth scrolling/pinching i åresvis uten 1.2 eller 1.0 GHz prosessor. Det har mest med softwaren å gjøre.

Det har med GPU å gjøre. (Og drivere til disse, men ikke nødvendigvis med OSet.)

 

Nå vet ikke jeg om Android KAN bruke GPU-akselering eller om det er der feile ligger, så det kan hede det er der feilen ligger i dag.

 

Men smooth scrolling krever enten en del prosessorkraft eller hardwarestøttet akselerasjon, så det er ikke bare-bare å fikse i software om man ikke har det som skal til på hardware/driver-siden. S

Lenke til kommentar

testa denne i går, og ble ikke "blown away". har ipad selv, og synes denne har for liten skjerm, og det gjør at du ikke skriver like fort på den som på ipaden uten noe eksternt tastatur. ellers hadde den rask respons, spilte av hd-video på ekstern skjerm uten å mukke.

 

kunne ikke se at den klarte å "pushe" flere mapper i exchange, så for meg som har alt organisert med regler som sender mail direkte i mapper er den dessverre verdiløs. dette fungerer dritbra på ipad i dag, så synd om det ikke virker på galaxy tab.

Lenke til kommentar
Oppløsning måles vel strengt tatt enten i ppi, eller i dagligtale i pixler (som x * y) og her er nok ikke din iPhone lik denne tableten uansett hvilken definisjon du legger til grunn.

Jeg regner med at genser siktet til det totale antallet piksler...

 

Uansett, totalt antall piksler for de to enhetene blir som følger:

 

iPhone 4: 960x640 = 614400 piksler

Galaxy Tab: 1024x600 = 614400 piksler

Nettopp. Og det selv med så enorm størrelsesforskjell.

Lenke til kommentar

Heh. . den lagger ganske voldsomt når han f.eks "sveiper" for å scrolle.

Kommer det av treg hardware eller selve operativsystemet?

 

Det kommer av manglende hardware akselerering av grensesnittet. Som å kjøre windos uten skjermkortdriver(gpuen brukes kun i spesielle 3d aps). Android kom etter bølgen av cortex cpuer og google ser ut til å bli bortskjemt av ytelsen så de har ikke giddet å skaffe skikkelig akselerasjon. 1. gen og iphone 3g hadde 4-6 ganger svakere prosessor og 10+ ganger svakere gpu(tatt fra anandtech artikler og regnet med 1 GHz cortex a8(2-3x høyere ipc)), likevel ble skrolling utført i 60 fps.

 

iOS har hatt det fra starten, webOS får "ccs transformation" og html5 akselerasjon(som betyr akselererte animasjoner i operativsystemet som bruker css animasjoner i alle menyene) i 1,5/2.0 nå i høst.

 

Dette er andriods største turnoff for meg.

 

 

Alle android telefoner har GPU. Alle android telefoner jeg har hørt om har bedre eller like god GPU som iphone 2g. Det er 100% software. Grunnen kan være all den forskjellige hardwaren android må kjøre på.

Lenke til kommentar

Samsung har selv lansert følgende og det er at de planlegger å selge 10 millioner av Pad, med pris på 7400 i norge og 9000 !! i sverige lurer jeg seriøst på om disse prisene har noen rot i virkeligheten ? Har søkt rundt på nettet en liten stund i dag, og finner ikke en eneste pris utenfor Norden, så hvor stammer disse prisene fra ?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

OK, jeg jobber som selger på en MobilData forhandler og vi har nå fått inn galaxy tab og jeg må si den er fantastisk mye bedre enn det kan se ut som på diverse filmer man finner ute på nettet.

 

Jeg fant ingen lag/hakking når jeg gikk fra hjemskjerm til hjemskjerm, den er dog noe treig til når man scroller på en side med mye flashinnhold.

 

Flash generelt fungerer egentlig ganske bra (kommer litt an på innholdet og hastigheten på nettet du bruker)

 

De 7 tommene som denne telefonen/paden har er egentlig en veldig fin størrelse når man har tenkt til å bruke den på farta og ikke alltid kan sitte ned. For i motsetning til iPad så går det faktisk an å holde taben i 1 hånd uten å føle at du kommer til å miste den hvert øyeblikk. Og hvis du skulle synes at denne er for stor for å brukes som en vanlig telefon så kan du fint bruke et tvillingkort eller opprette et mobilt bredbåndsabo til bruk på denne. (for bedrift så har du også det Telenor kaller et datakort)

 

I tillegg passer den fint ned i en baklomme (den stikker litt opp), men man må da selvfølgelig huske å ta den ut før man setter seg (les: mengder med facepalm inc)

 

Kobler man til et trådløst headset via BT så har du egentlig det du trenger for å bruke den som en "normal" telefon.

 

Så kommer man til det morsomme; prisen. Siden Samsung Galaxy Tab er klassifisert som en telefon så;

1. Er den forhåndssubsidiert fra operatørene (f.eks. Telenor)

2. Har du mulighet til å binde den opp mot et vanlig mobil abo

3. En billigere pris enn det som er forespegla i artikkelen!!

 

Pris med f.eks Djuice Phone 175 12 mnd binding vil ligge rundt 5000 - 5500 kr i butikk. Til sammenligning så er prisen på en Samsung Galaxy S med samme abo er mellom 3 og 4 tusen og en iPhone 4 16gb ligger på rundt 4299.

 

Det er ikke mer enn 1000kr ekstra for en telefon som kan dobble som en netbook!

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...